Ammatillinen opettaja muutosten ristipaineessa
TIIVISTELMÄ
Kaipainen, Jaana ja Rannila, Minerva. 2016. Ammatillinen opettaja muutosten ristipaineessa. Aikuiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteenlaitos. 107 sivua.
Ammatillinen aikuiskoulutus, opetuksen rakenteet ja opettajan työ ovat valta-kunnallisesti ja paikallisesti isojen muutosten kohteena. Tämän tutkimuksen tehtävänä oli kuvata ammatillisen opettajan työtä, ammatillista identiteettiä ja toimijuutta sekä opettajien osaamisen hyödyntämistä uudessa tilanteessa, jota kuvaamme muutosten ristipaineeksi, organisaatiomuutoksen kontekstissa. Tutkimuskysymykset olivat: Millaisia myönteisiä ja kielteisiä muutoksia opettajat kuvaavat organisaatiomuutoksen tuovan työhönsä? Mitkä osa-alueet ammatilliset opettajat näkevät pysyvinä ja muuttuvina työssään? Millaisina ammatillisen opettajan toimijuus ja ammatillinen identiteetti näyttäytyvät muutoksessa? Miten ammatillisten opettajien osaamista on hyödynnetty muuttuvassa organisaatiossa? Sähköiseen kyselyyn vastasi 39 ammatillista opettajaa tai kouluttajaa.
Tutkimustuloksista voidaan havaita kielteisyys niitä asioita kohti, joiden koettiin heikentävän omaa toimijuutta tai ne aiheuttivat ristiriitaa ammatillisen identiteetin kanssa. Näitä tekijöitä olivat esimerkiksi vaikutusmahdollisuuksien rajoittaminen, sekavat käytänteet, epävarmuus, jatkuva muutos sekä arvostuksen puute. Myönteisinä koettiin ne asiat, jotka tukivat toimijuutta ja ammatillisen identiteetin muotoutumista ja vahvistumista, kuten selkeät pelisäännöt ja viestintä, oman työn saama arvostus ja omaan perustyöhön annetut riittävät resurssit. Johtopäätöksenä tuloksista voidaan todeta, että toimijuus näyttäytyi kohtalaisena. Tutkimuksessa havaittiin, että tulevaisuudessa ammatillisen opettajan työssä opiskelijoiden yksilölliset tarpeet, verkko-opetus ja työssäoppiminen sekä yhteistyötaidot korostuvat.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29524]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Muutosmatkalla mielekkääseen tulevaisuuteen : ammatillisen opettajan identiteetti ja toimijuus
Räsänen-Ala-Aho, Marja-Leena (2016)Ammatillisten oppilaitosten toimintaympäristö on muutoksessa, joka näkyy jokaisen alan organisaation ja yksittäisen opettajan työssä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ammatillisen opettajan ammatillista identiteettiä ... -
Vocational teachers' identity construction at the interface of work and education
Vilppola, Jiri; Arvaja, Maarit; Vähäsantanen, Katja; Hämäläinen, Raija (Routledge, 2023)This longitudinal study examined the identity trajectories of vocational education and training (VET) teacher trainees during a workplace-oriented teacher training process. It also sought to determine the factors that may ... -
Autoetnografinen tutkimus musiikinopettajaopiskelijan ammatillisen identiteetin kehittymisestä kehitysvammaisten bändiohjaajana
Kallio, Charlotta (2022)Tässä autoetnografisessa laadullisessa tutkielmassa tarkasteltiin musiikinopettajaopiskelijan siirtymää kohti työelämää ammatillisen identiteetin kehittymisen ja moninaisuuden näkökulmista. Tutkimuksen tarkoituksena oli ... -
Ammatillinen toimijuus työelämän muutosvirrassa.
Vähäsantanen, Katja (Kansanvalistusseura, 2014)Työorganisaatioilta ja työntekijöiltä edellytetään jatkuvaa kehittymistä nykyajan työelämässä. Jatkuvan uudistamisen tuoksinnassa on oleellista pohtia ja tutkia, miten kehittäminen voi tapahtua kestävällä tavalla tukien ... -
“Itekseen pärjää, mut yhessä pystyy” : alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta
Lahti, Aino; Liede, Vilja (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli täydentää ...