University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Erityisherkät opettajat herkkyyden tunnistajina

Icon
885.3 Kb

Authors
Mokkila, Elina
Date
2017
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata itsensä erityisherkiksi määrittelevien opettajien (Highly Sensitive Person, HSP) kokemuksia erityisherkkyydestä. Tutkimustehtävänä oli kuvata ja ymmärtää, miten opettajat kokevat oman erityisherkkyytensä vaikuttavan koulutyöhön sekä miten ja millä keinoin erityisherkkyys tulisi opettajien kokemusten mukaan ottaa huomioon kouluyhteisössä. Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Tutkimukseen osallistui neljä HSP-opettajaa, jotka haastateltiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastateltavat valikoituivat Suomen erityisherkät Facebook-sivuston kautta. Aineiston analyysissä hyödynnettiin Giorgin ja Perttulan fenomenologista analyysimenetelmää. Tulosten mukaan HSP-opettajilla on samoja erityisherkkyyttä kuvaavia tunnuspiirteitä ja henkilökohtaisia aistiyliherkkyyksiä. He tunnistavat HSP-oppilaan hyvin. Keinoja erityisherkkyyden tunnistamiseen ja ymmärtämiseen on ilmiöstä tiedottaminen kasvatusalan, sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaisille sekä vanhemmille. Koulussa HSP-oppilaan selviytymistä edesauttavat rutiinit, tasavertaisuus, kannustava palautteenanto ja aktivoivat opetusmenetelmät. Opetusluokasta minimoidaan aisteja ylikuormittavat tekijät. Erityisherkkyyttä voi käsitellä yhdessä muiden oppilaiden kanssa toiminnallisilla opetusmenetelmillä ja tunnesäätelytaitojen opettamisella. Opettajan empaattisuus, kannustaminen ja jämäkkä työote auttavat HSP-oppilasta selviytymään koulunarjesta ja luottamaan itseensä. Tulevaisuudessa koulutilojen suunnittelu- ja rakennusvaiheessa on tärkeää huomioida erityisherkän oppilaan tarpeet. ...
Keywords
erityisherkkyys The highly Sensitive Person (HSP) opettajat oppilaat sensitiivisyys temperamentti persoonallisuuden piirteet introversio ekstroversio aistiyliherkkyys
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201703271762

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24518]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Persoonallisuuden piirteiden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen ja koulumenestykseen 8-luokkalaisilla nuorilla 

    Lähde, Melissa; Louhivuori, Eetu (2018)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia 8-luokkalaisten persoonallisuus, fyysisen aktiivisuuden määrä sekä kouluarvosanat ovat. Lisäksi tutkimme miten persoonallisuuspiirteet ovat yhteydessä heidän fyysiseen ...
  • Associations of temperament and personality traits with frequency of physical activity in adulthood 

    Karvonen, Jenni; Törmäkangas, Timo; Pulkkinen, Lea; Kokko, Katja (Elsevier, 2020)
    Temperament and physical activity (PA) have been examined in children and adolescents, but little is known about these associations in adulthood. Personality traits, however, are known to contribute to PA in adults. This ...
  • Paths from socioemotional behavior in middle childhood to personality in middle adulthood 

    Pulkkinen, Lea; Kokko, Katja; Rantanen, Johanna (American Psychological Association, 2012)
    Continuity in individual differences from socioemotional behavior in middle childhood to personality characteristics in middle adulthood was examined on the assumption that they share certain temperament-related elements. ...
  • Luokanopettajaopiskelijoiden persoonallisuus introvertti - ekstrovertti -jatkumon näkökulmasta 

    Piironen, Suvi; Rokala, Ville (2015)
    Piironen, Suvi & Rokala, Ville. 2015. Luokanopettajaopiskelijoiden persoonallisuus introvertti – ekstrovertti -jatkumon näkökulmasta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ...
  • Persoonallisuuden piirteiden ja tunteiden säätelystrategioiden yhteydet työn imuun 50-vuotiailla 

    Laine, Pia; Väisänen, Eeva-Liisa (2011)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää persoonallisuuden piirteiden ja tunteiden säätelystrategioiden yhteyksiä työn imuun. Tutkimuksessa tarkasteltiin persoonallisuuden piirteistä ulospäinsuuntautuneisuutta ja ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre