Erityisherkät opettajat herkkyyden tunnistajina
Tekijät
Päivämäärä
2017Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata itsensä erityisherkiksi määrittelevien opettajien
(Highly Sensitive Person, HSP) kokemuksia erityisherkkyydestä. Tutkimustehtävänä
oli kuvata ja ymmärtää, miten opettajat kokevat oman erityisherkkyytensä
vaikuttavan koulutyöhön sekä miten ja millä keinoin erityisherkkyys
tulisi opettajien kokemusten mukaan ottaa huomioon kouluyhteisössä.
Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella.
Tutkimukseen osallistui neljä HSP-opettajaa, jotka haastateltiin puolistrukturoidulla
teemahaastattelulla. Haastateltavat valikoituivat Suomen erityisherkät
Facebook-sivuston kautta. Aineiston analyysissä hyödynnettiin
Giorgin ja Perttulan fenomenologista analyysimenetelmää.
Tulosten mukaan HSP-opettajilla on samoja erityisherkkyyttä kuvaavia
tunnuspiirteitä ja henkilökohtaisia aistiyliherkkyyksiä. He tunnistavat
HSP-oppilaan hyvin. Keinoja erityisherkkyyden tunnistamiseen ja ymmärtämiseen
on ilmiöstä tiedottaminen kasvatusalan, sosiaali- ja terveydenhuoltoalan
ammattilaisille sekä vanhemmille. Koulussa HSP-oppilaan selviytymistä edesauttavat
rutiinit, tasavertaisuus, kannustava palautteenanto ja aktivoivat opetusmenetelmät.
Opetusluokasta minimoidaan aisteja ylikuormittavat tekijät.
Erityisherkkyyttä voi käsitellä yhdessä muiden oppilaiden kanssa toiminnallisilla
opetusmenetelmillä ja tunnesäätelytaitojen opettamisella. Opettajan empaattisuus,
kannustaminen ja jämäkkä työote auttavat HSP-oppilasta selviytymään
koulunarjesta ja luottamaan itseensä. Tulevaisuudessa koulutilojen suunnittelu-
ja rakennusvaiheessa on tärkeää huomioida erityisherkän oppilaan tarpeet.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Persoonallisuuden piirteiden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen ja koulumenestykseen 8-luokkalaisilla nuorilla
Lähde, Melissa; Louhivuori, Eetu (2018)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia 8-luokkalaisten persoonallisuus, fyysisen aktiivisuuden määrä sekä kouluarvosanat ovat. Lisäksi tutkimme miten persoonallisuuspiirteet ovat yhteydessä heidän fyysiseen ... -
Paths from socioemotional behavior in middle childhood to personality in middle adulthood
Pulkkinen, Lea; Kokko, Katja; Rantanen, Johanna (American Psychological Association, 2012)Continuity in individual differences from socioemotional behavior in middle childhood to personality characteristics in middle adulthood was examined on the assumption that they share certain temperament-related elements. ... -
Associations of temperament and personality traits with frequency of physical activity in adulthood
Karvonen, Jenni; Törmäkangas, Timo; Pulkkinen, Lea; Kokko, Katja (Elsevier, 2020)Temperament and physical activity (PA) have been examined in children and adolescents, but little is known about these associations in adulthood. Personality traits, however, are known to contribute to PA in adults. This ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden persoonallisuus introvertti - ekstrovertti -jatkumon näkökulmasta
Piironen, Suvi; Rokala, Ville (2015)Piironen, Suvi & Rokala, Ville. 2015. Luokanopettajaopiskelijoiden persoonallisuus introvertti – ekstrovertti -jatkumon näkökulmasta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ... -
Introversio soitonopettajan ja muusikon näkökulmasta
Stenvall, Jarno (2024)Tutkin maisteritutkielmassani introversiota soitonopettajan ja muusikon näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten introversio näkyy soitonopettajan ja muusikon työssä introvertin näkökulmasta. Tutkin myös ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.