Erityisherkät opettajat herkkyyden tunnistajina
Authors
Date
2017Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata itsensä erityisherkiksi määrittelevien opettajien
(Highly Sensitive Person, HSP) kokemuksia erityisherkkyydestä. Tutkimustehtävänä
oli kuvata ja ymmärtää, miten opettajat kokevat oman erityisherkkyytensä
vaikuttavan koulutyöhön sekä miten ja millä keinoin erityisherkkyys
tulisi opettajien kokemusten mukaan ottaa huomioon kouluyhteisössä.
Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella.
Tutkimukseen osallistui neljä HSP-opettajaa, jotka haastateltiin puolistrukturoidulla
teemahaastattelulla. Haastateltavat valikoituivat Suomen erityisherkät
Facebook-sivuston kautta. Aineiston analyysissä hyödynnettiin
Giorgin ja Perttulan fenomenologista analyysimenetelmää.
Tulosten mukaan HSP-opettajilla on samoja erityisherkkyyttä kuvaavia
tunnuspiirteitä ja henkilökohtaisia aistiyliherkkyyksiä. He tunnistavat
HSP-oppilaan hyvin. Keinoja erityisherkkyyden tunnistamiseen ja ymmärtämiseen
on ilmiöstä tiedottaminen kasvatusalan, sosiaali- ja terveydenhuoltoalan
ammattilaisille sekä vanhemmille. Koulussa HSP-oppilaan selviytymistä edesauttavat
rutiinit, tasavertaisuus, kannustava palautteenanto ja aktivoivat opetusmenetelmät.
Opetusluokasta minimoidaan aisteja ylikuormittavat tekijät.
Erityisherkkyyttä voi käsitellä yhdessä muiden oppilaiden kanssa toiminnallisilla
opetusmenetelmillä ja tunnesäätelytaitojen opettamisella. Opettajan empaattisuus,
kannustaminen ja jämäkkä työote auttavat HSP-oppilasta selviytymään
koulunarjesta ja luottamaan itseensä. Tulevaisuudessa koulutilojen suunnittelu-
ja rakennusvaiheessa on tärkeää huomioida erityisherkän oppilaan tarpeet.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24518]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Persoonallisuuden piirteiden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen ja koulumenestykseen 8-luokkalaisilla nuorilla
Lähde, Melissa; Louhivuori, Eetu (2018)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia 8-luokkalaisten persoonallisuus, fyysisen aktiivisuuden määrä sekä kouluarvosanat ovat. Lisäksi tutkimme miten persoonallisuuspiirteet ovat yhteydessä heidän fyysiseen ... -
Associations of temperament and personality traits with frequency of physical activity in adulthood
Karvonen, Jenni; Törmäkangas, Timo; Pulkkinen, Lea; Kokko, Katja (Elsevier, 2020)Temperament and physical activity (PA) have been examined in children and adolescents, but little is known about these associations in adulthood. Personality traits, however, are known to contribute to PA in adults. This ... -
Paths from socioemotional behavior in middle childhood to personality in middle adulthood
Pulkkinen, Lea; Kokko, Katja; Rantanen, Johanna (American Psychological Association, 2012)Continuity in individual differences from socioemotional behavior in middle childhood to personality characteristics in middle adulthood was examined on the assumption that they share certain temperament-related elements. ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden persoonallisuus introvertti - ekstrovertti -jatkumon näkökulmasta
Piironen, Suvi; Rokala, Ville (2015)Piironen, Suvi & Rokala, Ville. 2015. Luokanopettajaopiskelijoiden persoonallisuus introvertti – ekstrovertti -jatkumon näkökulmasta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ... -
Persoonallisuuden piirteiden ja tunteiden säätelystrategioiden yhteydet työn imuun 50-vuotiailla
Laine, Pia; Väisänen, Eeva-Liisa (2011)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää persoonallisuuden piirteiden ja tunteiden säätelystrategioiden yhteyksiä työn imuun. Tutkimuksessa tarkasteltiin persoonallisuuden piirteistä ulospäinsuuntautuneisuutta ja ...