Luokanopettajaopiskelijoiden persoonallisuus introvertti - ekstrovertti -jatkumon näkökulmasta
Päivämäärä
2015Piironen, Suvi & Rokala, Ville. 2015. Luokanopettajaopiskelijoiden persoonallisuus introvertti – ekstrovertti -jatkumon näkökulmasta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.
Tutkimuksen päätarkoituksena on selvittää luokanopettajaopiskelijoiden persoonallisuuden sijoittumista introvertti - ekstrovertti -jatkumolle. Lisäksi tutkimuksessa kartoitetaan mahdollisia sukupuolieroja jatkumon näkökulmasta sekä tutkitaan, miten introvertit luokanopettajaopiskelijat kokevat persoonallisuutensa suhteessa opettajuuteen.
Tutkimus koostuu määrällisestä sekä laadullisesta osiosta. Määrällisen osion aineisto kerättiin S5-kyselylomakkeella (Konstabel, Lönnqvist, Verkasalo & Walkowitz, 2008). Lopullinen aineisto koostuu 72 vastauksesta. Määrällisen aineiston analysoinnissa käytettiin riippumattomien otosten t-testiä, sekä ristiintaulukointia. Vastausten pohjalta määritettiin kolme introverteinta luokanopettajaopiskelijaa, jotka kutsuttiin haastatteluun. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajaopiskelijoissa on enemmän ekstroverttejä kuin introvertteja. Introverteissa oli enemmän miehiä kuin naisia. Lisäksi introvertit luokanopettajaopiskelijat kokivat persoonallisuutensa vaikuttavan opettajuuteensa, mutta eivät kokeneet sen rajoittavan opettajana toimimista.
Luokanopettajakoulutukseen valikoituu pääasiassa ekstrovertit yksilöt, vaikka tutkimuksemme tulosten mukaan myös introvertit luokanopettajaopiskelijat kokevat opettajan ammatin luontevana. Oppilasaines kuitenkin jakautuu introvertti - ekstrovertti -jatkumolle tasaisemmin ja tämä tulisi ottaa luokanopettajakoulutuksessa paremmin huomioon.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Erityisherkät opettajat herkkyyden tunnistajina
Mokkila, Elina (2017)Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata itsensä erityisherkiksi määrittelevien opettajien (Highly Sensitive Person, HSP) kokemuksia erityisherkkyydestä. Tutkimustehtävänä oli kuvata ja ymmärtää, miten opettajat kokevat oman ... -
Vanhemmuustyylien yhteys esiopetusikäisten lasten ongelmakäyttäytymiseen
Salmenkangas, Heidi; Vasalampi, Riitta (2007) -
Ole hiljaa, ja mieti!
Kukkola, Jani Elias (Jyväskylän yliopisto, 2017) -
Opettaminen, tunteet ja toimijuus suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden omakuvissa
Mäkinen, Sini; Eskonsipo, Roosa (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden tunteiden vaikutusta heidän kokemaansa toimijuuteen. Lisäksi tutkimuksen kohteena oli selvittää miten suomalaisten ja ranskalaisten ... -
Kohti hyvää opettajuutta luokanopettajien näkemänä ja kokemana
Hakasalo, Sanna (2011)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.