Show simple item record

dc.contributor.advisorPerkkilä Päivi
dc.contributor.advisorPiispanen Maarika
dc.contributor.authorMajaranta, Eveliina
dc.date.accessioned2017-03-21T06:38:16Z
dc.date.available2017-03-21T06:38:16Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1685606
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53319
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Majaranta, E. 2016. Luokanopettaja liikunnanopettajana. Luokanopettajan liikunnanopetuskokemuksia alkuopetusikäisille lapsille. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 52 s. ja 1 liite. Tämän tutkimuksen aiheena oli tutkia luokanopettajien liikunnanopetuskokemuksia alkuopetusikäisille lapsille. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää erilaisia näkökulmia luokanopettajien alkuopetusikäisten liikunnanopettamisen ilmiöstä. Tämän laadullinen tutkimuksen kohteena olivat peruskoulun neljän luokanopettajan liikunnanopetuskokemukset. Tutkimukseen osallistuneet luokanopettajat joko opettavat tai ovat opettaneet liikuntaa alkuopetusikäisille lapsille. Aineisto kerättiin haastattelemalla. Tutkimusta lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella, koska tutkimus perustui kokemusten tutkimiseen ja niiden tulkintaan. Tutkimus analysoitiin fenomenologisen analyysimenetelmän avulla. Tutkimuksen tuloksena muodostui seitsemän kohdan yleinen merkitysverkosto, josta nousivat esille liikunnanopetuksen suunnittelu, liikunnanopetuksen tavoitteet, työskentelytavat liikunnanopetuksessa, hyvä liikunnanopettaja, luokanopettajan vahvuudet liikunnanopetuksessa ja liikunnan kehittäminen. Tämän tutkimuksen kannalta keskeisimmäksi tulokseksi muodostui liikunnan kehittäminen. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että luokanopettajat pitävät liikuntaa hyvin tärkeänä ja liikuntaa pitäisi toteuttaa kouluissa enemmän, muutenkin kuin vain liikuntatunneilla. Liikuntaa tulisi kehittää entistä enemmän osaksi jokaista koulupäivää. Liikunta nähdään tärkeänä osana lapsen kokonaisvaltaisessa kehityksessä ja kasvussa. Kouluilla, opettajilla ja koulujen yhteisellä toimintakulttuurilla on tärkeä rooli luotaessa perustaa lapsen liikuntataidoille ja positiivista asennetta liikuntaa kohtaan.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (64 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherliikunnanopetuskokemukset
dc.subject.otherluokanopettaja
dc.subject.otherfenomenologinen tutkimus
dc.titleLuokanopettaja liikunnanopettajana : luokanopettajan liikunnanopetuskokemuksia alkuopetusikäisille lapsille
dc.title.alternativeLuokanopettajan liikunnanopetuskokemuksia alkuopetusikäisille lapsille
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201703211709
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.subject.methodFenomenologia
dc.date.updated2017-03-21T06:38:17Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysoliikuntakasvatus
dc.subject.ysoliikunnanopettajat
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright