Luokanopettaja liikunnanopettajana : luokanopettajan liikunnanopetuskokemuksia alkuopetusikäisille lapsille
TIIVISTELMÄ
Majaranta, E. 2016. Luokanopettaja liikunnanopettajana. Luokanopettajan liikunnanopetuskokemuksia alkuopetusikäisille lapsille. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 52 s. ja 1 liite.
Tämän tutkimuksen aiheena oli tutkia luokanopettajien liikunnanopetuskokemuksia alkuopetusikäisille lapsille. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää erilaisia näkökulmia luokanopettajien alkuopetusikäisten liikunnanopettamisen ilmiöstä.
Tämän laadullinen tutkimuksen kohteena olivat peruskoulun neljän luokanopettajan liikunnanopetuskokemukset. Tutkimukseen osallistuneet luokanopettajat joko opettavat tai ovat opettaneet liikuntaa alkuopetusikäisille lapsille. Aineisto kerättiin haastattelemalla. Tutkimusta lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella, koska tutkimus perustui kokemusten tutkimiseen ja niiden tulkintaan. Tutkimus analysoitiin fenomenologisen analyysimenetelmän avulla.
Tutkimuksen tuloksena muodostui seitsemän kohdan yleinen merkitysverkosto, josta nousivat esille liikunnanopetuksen suunnittelu, liikunnanopetuksen tavoitteet, työskentelytavat liikunnanopetuksessa, hyvä liikunnanopettaja, luokanopettajan vahvuudet liikunnanopetuksessa ja liikunnan kehittäminen. Tämän tutkimuksen kannalta keskeisimmäksi tulokseksi muodostui liikunnan kehittäminen.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että luokanopettajat pitävät liikuntaa hyvin tärkeänä ja liikuntaa pitäisi toteuttaa kouluissa enemmän, muutenkin kuin vain liikuntatunneilla. Liikuntaa tulisi kehittää entistä enemmän osaksi jokaista koulupäivää. Liikunta nähdään tärkeänä osana lapsen kokonaisvaltaisessa kehityksessä ja kasvussa. Kouluilla, opettajilla ja koulujen yhteisellä toimintakulttuurilla on tärkeä rooli luotaessa perustaa lapsen liikuntataidoille ja positiivista asennetta liikuntaa kohtaan.
...
Alternative title
Luokanopettajan liikunnanopetuskokemuksia alkuopetusikäisille lapsilleKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettaja liikunnanopettajana : merkityssuhteita luomassa
Syväluoma, Mervi; Ojala, Tarja (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mitä merkityksiä luokanopettajat pitävät tärkeinä liikunnanopetuksessa ja verrata niitä oppilaille tehtyyn tutkimukseen. Liikunnan moninaiset merkitykset vaikuttavat oppilaiden ... -
Lähtökohdat liikuntaa opettavaksi luokanopettajaksi : nuoruuden kasvuympäristöt ja opettajankoulutus opettajuuden kehitystekijöinä
Penttinen, Seppo (Jyväskylän yliopisto, 2003) -
Pallo peliin ja opettajahuoneeseen kahville, vai onko sittenkään näin? : liikunnanopettajakelpoisuuden merkityksiä alakoulun liikunnanopetukseen
Heikkinen, Roosa-Mari; Nissinen, Sanni (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko liikunnanopettajan kelpoisuudella vaikutusta alakoulun liikunnanopetukseen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitä merkityksiä kumpikin kelpoisuus tuo liikunnanopetukseen, ... -
Luokanopettaja liikunnanopettajana : luokanopettajien liikuntapedagogiset ja liikuntadidaktiset taidot
Nortunen, Maaria (2009) -
Hyvä opettaja : luokanopettajaopiskelijat liikuntakokemustensa ja opettajuutensa tulkitsijoina
Kari, Jaana (University of Jyväskylä, 2016)