Synergiaedun saavuttaminen : grounded theory -tutkimus opettajan ja toimintaterapeutin yhteistyön rakentumisesta perusopetuksessa
Tutkimuksen tarkoituksena oli mallintaa opettajan ja toimintaterapeutin monialaista yhteistyötä perusopetuksen kontekstissa. Monialaista yhteistyötä koulukontekstissa on tutkittu vähän, vaikka se on kouluissa yhä lisääntyvä ilmiö ja yksi keskeinen inkluusiota edistävä toimintatapa.
Tutkimus toteutettiin aineistolähtöisellä Grounded Theory -tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin monipuolisesti opettajia ja toimintaterapeutteja haastattelemalla, kyselylomakkeella sekä toimintaterapeuttien verkostoitumispäivässä. Aineisto analysoitiin Grounded Theory -menetelmän mukaisella jatkuvan vertailun menetelmällä, jonka perusteella muodostettiin substantiivinen teoria. Muodostunutta aineistoperustaista teoriaa tarkasteltiin kirjallisuusintegraation avulla.
Tutkimuksessa on käsitteellistetty synergiaedun saavuttamisen prosessimalli, joka mallintaa toimintaterapeutin ja opettajan yhteistyötä. Yhteistyöstä saatavan synergiaedun saavuttamiseen ovat yhteydessä niin taustalla toimiva hallinto ja organisaatio kuin ammattilaisten välinen vuorovaikutus, kunnioitus ja luottamus. Toimivan yhteistyön synergiaetu käsitteellistyy tämän tutkimuksen mukaan yhteisöllisenä, inklusiivisena tukena niin yksittäisille oppilaille kuin koulun henkilökunnalle.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä opettajan ja toimintaterapeutin monialaisen yhteistyön edistävän inkluusiota tuomalla oikea-aikaista tukea oppilaan luonnolliseen ympäristöön. Kuntoutuksen, kasvatuksen ja opetuksen yhteistyön voidaan myös nähdä edistävän yhteisöllisen oppilashuollon toteuttamista sekä ammattilaisten itsensä ammatillista kasvua.
...
Alternative title
Grounded theory -tutkimus opettajan ja toimintaterapeutin yhteistyön rakentumisesta perusopetuksessaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kun koulun tarjoama tuki ei riitä : koulun ja kuntouksen yhteistyö lapsen koulunkäynnin tukena
Hämeenaho, Pilvi; Keltto, Tarja (Niilo Mäki Instituutti, 2019) -
Moniammatillisen yhteistyön kirjaaminen ja yhteistyötahojen asemointi esi- ja perusopetuksessa laadituissa oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa
Kantele, Pauliina; Vehkakoski, Tanja (Suomen kasvatustieteellinen seura; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2023)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten moniammatilliset yhteistyötahot asemoidaan esi- ja perusopetuksessa laadituissa oppimisen ja koulunkäynnin tuen asiakirjoissa. Tutkimusaineisto koostui 114 oppimissuunnitelmasta ja ... -
Kunnioittavan vuorovaikutuksen ja moniammatillisen yhteistyön yhteys työuupumukseen ja työn imuun kouluympäristössä
Frauenknecht, Alice; Lappeteläinen, Tatu (2022)Opettaja tasapainoilee päivittäin erilaisten työn vaatimusten ja työn voimavarojen välillä. Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millainen yhteys kunnioittavalla vuorovaikutuksella ja moniammatillisella ... -
Opettajien näkemyksiä moniammatillisen yhteistyön rakentumisen tekijöistä esi- ja alkuopetuksen välillä
Kiikka, Heidi (2024)Esi- ja alkuopetuksen välisessä moniammatillisessa yhteistyössä työskentelevien opettajien tavoitteena on hyvälaatuinen yhteistyö esi- ja alkuopetuksen aikana sekä siirtymävaiheessa esiopetuksesta alkuopetukseen. Yhteistyön ... -
”Kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa" : moniammatillisen yhteistyön tarkastelua lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnissa
Kokljuschkin, Teija (2021)Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on moniammatillinen yhteistyö lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnissa. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää hyvin toimivan moniammatillisen yhteistyön edellytyksiä ja näiden edellytysten ...