Lukion opetussuunnitelman perusteiden uudistus musiikinopetuksessa
Tutkin kanditutkielmassani lukion opetussuunnitelman perusteiden päivityksessä perusteisiin tehtyjä muutoksia. Selvitän mitä asioita painotetaan vuoden 2003, ja mitä vuoden 2015 perusteissa. Opetussuunnitelman perusteiden päivittäminen on välttämätöntä opetusken kehittämisen ja opetuksen hyvän tason säilyttämisen kannalta. Myös koulun toimintakulttuuriin liittyviä asioita tulee tarkastella säännöllisin väliajoin.
Tein tutkimustani lähinnä vertailemalla kaksia eri lukion opetussuunnitelman perusteita. Kävin myös haastattelemaasa Jyväskylässä kahta Shildtin lukiossa työskentelevää henkilöä, lukion rehtoria Ari Pokkaa sekä musiikinopettajaa Jukka Parviaista.
Tutkimuksen jälkeen voi todeta, että kyse todellakin on vain opetussuunnitelman päivittämisestä, ei niinkään uuden opetussuunnitelman luomisesta. Muutokset ovat suurimmilta osin hyvin pieniä. Joihinkin asioihin, kuten opiskelijahuollon toteuttmisen ohjeistuksiin ja erilaisiin opetussuunnitelman yhteyteen kuuluviin liitteisiin on kuitenkin tullut suuriakin muutoksia. Kaiken kaikkiaan uusissa opetussuunnitelman perusteissa asiat on kerrottu tarkemmin ja näin ollen koulujen autonomiaa oman opetussuunnitelman laatimisen suhteen on hieman vähennetty.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5319]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Suunnitelmasta käytäntöön : miten lukion musiikinopetusta toteutetaan opetussuunnitelman pohjalta?
Toivonen, Jutta (2015)Suomessa koulutusta ovat tukemassa opetussuunnitelmat, jotka ovat laillisia ja valtakunnallisia ohjenuoria opettajalle. Lukiokoulutuksen opetussuunnitelmat ovat uusiutuneet 1900- luvulla vallitsevien kasvatusideologioiden, ... -
Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet käytännössä : oppimiskäsityksen ja yleisten tavoitteiden soveltaminen musiikin perusteiden opetukseen
Meriranta, Kirsi (2011)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka musiikin perusteiden opettajat ovat käsittäneet Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2002 vaikuttavan opetukseen ja miten he ovat ... -
Kronologisuudesta kohti temaattisuutta : vuoden 1994 lukion historian opetussuunnitelman perusteiden laadinta
Hiekkanen, Tomi (2014)Tutkielma käsittelee vuonna 1994 lukion historian opetussuunnitelmassa tapahtunutta muutosta, jonka seurauksena historian opetuksessa siirryttiin kronologiaan perustuvasta opetuksen jäsen-tämistavasta teemapohjaiseen. ... -
Energian käsite lukion fysiikassa ja kuinka vuoden 2019 opetussuunnitelman perusteet vaikuttavat sen opettamiseen
Piirainen, Aleksi (2021)Energia on käsite, jolla tarkoitetaan arjessa kykyä tehdä työtä ja saada aikaan muutoksia. Tieteissä energialla tarkoitetaan tarkemmin rajattua asiaa, mutta energian tarkka määrittely on osoittautunut haastavaksi. Käsitteen ... -
Musiikkikulttuurien murros koulujemme musiikinopetuksessa
Jämsä, Veera (2010)