dc.contributor.author | Vaskuri, Juhani | |
dc.date.accessioned | 2017-03-13T11:17:54Z | |
dc.date.available | 2017-03-13T11:17:54Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.isbn | 978-951-39-6982-0 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1675521 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53237 | |
dc.description.abstract | Kemiasta tuli itsenäinen oppiaine vuonna 1918. Lukion lukusuunnitelmaan kemia tuli vasta vuodesta 1941. Aina 1980-luvun puoleen väliin saakka opetussuunnitelmat olivat valtakunnanhallinnon antamia. Vuodesta 1985 lähtien Koulu- ja Opetushallitus ovat antaneet valtakunnalliset
perusteet koulutuksen järjestäjien laatimien ja vahvistamien opetussuunnitelmien pohjaksi.
Tutkimuksen päätavoitteena on kuvata lukion kemian kansallisen opetussuunnitelman
kehittymistä Suomen itsenäisyyden alusta tähän päivään saakka. Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään eri maissa tapahtunutta kemian opetuksen ja opetussuunnitelman kehittymistä varsin
perusteellisesti 1800-luvulta nykypäivään. Siinä tarkastellaan eri oppimiskäsitykset ja opetussuunnitelmamallit. Tätä teoriaa vasten tutkimuksessa peilataan eri aikojen opetussuunnitelmia
ja opetussuunnitelman perusteita. Tutkimusaineisto koostuu viranomaisten antamista kansallisista opetussuunnitelmista ja opetussuunnitelman perusteista sekä joukosta määräyksiä, kirjeitä
ja mietintöjä sekä muita artikkeleita.
Tämän tutkimuksen metodina käytetään laadullista tutkimusmenetelmää ja aineiston analyysissä teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Aineisto on luokiteltu, analysoitu, pelkistetty, tulkittu
ja koottu loogiseksi kokonaisuudeksi. Tutkimuksen luotettavuus on toteutettu triangulaatiota
hyödyntäen. Uskottavuus osoitettiin huolellisella ja johdonmukaisella luokittelulla. Lopullinen
luotettavuuden vahvistaminen tehtiin vertaisluokituksella ja kahden luokittelijan tulosten perusteella lasketun kappa-arvon avulla.
Tutkimuksen pääkysymykset ovat:
1. Millaisena tavoitteet, sisällöt, menetelmät ja arviointi näkyvät eri opetussuunnitelmauudistuksissa?
2. Miten kemian tieteessä keskeinen kokeellisuus näkyy eri uudistuksissa?
3. Miten kemian opetussuunnitelman päänäkökulmat näkyvät eri uudistuksissa?
Tämä tutkimus on laajin Suomessa luonnontieteiden alueella tehty opetussuunnitelmatutkimus. Se osoittaa opetussuunnitelman (perusteiden) laatimisen seuranneen maailmalla vallinneita, aluksi keskieurooppalaisia, opetuksen virtauksia, mutta toisen maailmansodan jälkeen
angloamerikkalaisia opetuksen virtauksia.
Tutkimustulokset osoittavat, että kemian opetuksen tavoitteet ovat muuttuneet vuoden
1941 käytännönläheisistä hyvin teoreettisiksi 1970-luvun opetuksen trendien mukaisiksi tavoitteiksi. Tavoitteisiin tulivat uutena ympäristö- ja yhteiskunnallinen näkökulma, integraatiota biologiaan ja ihmisen korostaminen. Vuodesta 1981 lähtien tavoitteissa korostettiin opiskelijan toimintaa ja yhteyttä arkielämään. Vuoden 2003 perusteissa huomioitiin entistä enemmän arkielämän ilmiöitä, jolloin tavoitteissa näkyivät kokeellisuus ja tutkimuksellinen työtapa. Vuoden 2015
perusteiden tavoitteena on, että opiskelija osaa jäsentää käsityksiään ilmiöistä kemian käsitteiden
avulla.
Vuoden 1941 opetussuunnitelman sisällöt olivat varsin väljät ja suppeat, mutta laajenivat
seuraavassa opetussuunnitelmassa merkittävästi säilyen laajoina paitsi, että vuoden 1994 perusteissa sisällöt ilmaistiin muista opetussuunnitelman perusteista poiketen hyvin yleisesti. Tämä
aiheutti vaikeuksia koulujen opetussuunnitelman laadintaan. Vuoden 2003 perusteissa annettiinkin kurssien keskeiset sisällöt ja ne muokattiin uuteen järjestykseen. Vuoden 2015 perusteiden
sisältöjen laajuus ei eronnut juuri lainkaan edellisestä, mutta järjestystä muutettiin. Sisältöosaan liitettiin ensimäistä kertaa kokeellisuuteen kuuluvia asioita ja tutkimuksellista opiskelua painotettiin.
Vuodesta 1941 lähtien kemian opetus on perustunut kokemuksiin, havaintoihin, demonstraatioihin, oppilastöihin sekä induktiiviseen tai deduktiiviseen teorian opetukseen. Menetelmällisesti opetussuunnitelmissa (perusteissa) on siirrytty opettajan esityksestä ongelmalähtöiseen ja
tutkivaan opiskeluun, joka tarkoittaa opiskelijan aktiivista tekemistä monipuolisin menetelmin.
Opiskelijan arviointi on koko lukion kemian olemassa olon ajan perustunut pääosin koenumeroihin. Todistusarvosanaa on voitu muuttaa jatkuvan näytön tai muun toiminnan perusteella. Vuosien 2003 ja 2015 perusteissa on ohjattu käyttämään kokeellisen työskentelyn tuotoksia
ja työskentelyn taitoja arvosanan annon osana ja suositeltu opiskelijan itsearvioinnin käyttöä.
Tutkimustulokset osoittavat, että lukion kemian opetuksen kokeellisuus on pääasiallisesti
ollut demonstraatioilla havainnollistamista. Oppilastöiden avulla on tutustuttu laboratoriotekniikkoihin ja todettu opetettu asia. Vuoden 1994 tavoitteisiin lisättiin kokeellinen tiedon hankinta,
sen tulkinta ja käsittely sekä kriittinen arviointi. Opittua tuli soveltaa ongelmanratkaisuun. Kokeellisuus liitettiin myös käsitteen hahmottamiseen. Vuoden 2003 perusteissa kokeellisuuden
asema vahvistui edelleen samoin kuin tieto- ja viestintäteknologia. Vuoden 2015 opetussuunnitelman perusteet korostavat tutkimus- ja ilmiölähtöisyyttä. Näiden tuli yhdessä ongelmanratkaisun kanssa kehittää kriittistä luovaa ajattelua ja oppimaan oppimista eli oppijan metakognitiivisten taitojen kehittymistä.
Tässä tutkimuksessa saadut tulokset osoittavat, että sisällön, prosessin ja kontekstin välistä
tasapainoa ei ole täysin saavutettu ja suunta on ollut perinteinen sisällöistä kontekstiin. Harmonia tavoitteiden ja tulosten, sisältöjen, menetelmien ja arvioinnin välillä on viimeisissä perusteissa
keskiössä. Samoin luonnontieteellinen lukutaito korostuu edettäessä 2000-luvulle. Tieteellinen
perusta kemian teorian osalta on ollut riittävä jo 1970-luvulta lähtien. Kemian opetussuunnitelman kehitysryhmiin kaikilla tasoilla opettajat ja kemian opetuksen tutkijat ovat osallistuneet
vasta 1900-luvun viimeisillä vuosikymmenillä.
Kemian opetussuunnitelman (perusteiden) merkittävä kehittyminen Suomen itsenäisyyden aikana ilmenee selkeimmin muutoksissa opettajalähtöisestä opiskelusta opiskelijalähtöiseen
sekä asiasisällön esittämisestä tiedon prosessoinnin avulla tapahtuvaan omaksumiseen. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (338 sivua) : kuvitettu | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | University of Jyväskylä | |
dc.relation.ispartofseries | Research report / Department of Chemistry, University of Jyväskylä | |
dc.relation.isversionof | Julkaistu myös painettuna. | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | teaching of chemistry | |
dc.subject.other | practical work | |
dc.subject.other | phenomenon-based learning | |
dc.subject.other | inquiry-based learning | |
dc.subject.other | ilmiölähtöinen oppiminen | |
dc.subject.other | frame curriculum | |
dc.subject.other | curriculum | |
dc.subject.other | chemistry curriculum | |
dc.subject.other | inquirybased learning | |
dc.title | Oppiennätyksistä opetussuunnitelman perusteisiin : lukion kemian kansallisen opetussuunnitelman kehittyminen Suomessa vuosina 1918-2016 | |
dc.title.alternative | Lukion kemian kansallisen opetussuunnitelman kehittyminen Suomessa vuosina 1918-2016 | |
dc.type | Diss. | |
dc.identifier.urn | URN:ISBN:978-951-39-6982-0 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Väitöskirja | fi |
dc.type.ontasot | Doctoral dissertation | en |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Mathematics and Science | en |
dc.contributor.laitos | Kemian laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kemia | fi |
dc.relation.issn | 0357-346X | |
dc.relation.numberinseries | no. 201 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.subject.yso | kemia | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | opetustavoitteet | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | kokeellisuus | |
dc.subject.yso | oppilasarviointi | |
dc.subject.yso | oppimiskäsitykset | |
dc.subject.yso | historia | |
dc.subject.yso | tutkiva oppiminen | |
dc.subject.yso | oppisisällöt | |
dc.subject.yso | oppilastyöt | |
dc.subject.yso | ongelmalähtöinen oppiminen | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | Suomi | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |