dc.contributor.author | Saviluoto, Anne-Mari | |
dc.date.accessioned | 2017-03-01T07:59:03Z | |
dc.date.available | 2017-03-01T07:59:03Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1674289 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53155 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Saviluoto, Anne-Mari
Oppilaanohjauksen oppikirjojen työelämädiskurssit.
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu 2017, 48s.
Yläkoulussa monet oppilaat saavat ensimmäisen omakohtaisen kosketuksen työelämään koulun mahdollisen lähi-Tet:n kautta tai viikosta muutamaan viikkoon kestävän Tet:n tai työssäoppijakson kautta, joita on JOPO-luokilla. Toki työelämää he pääsevät seuraamaan sivuista vanhempien tai muiden lähellä olevien aikuisten siihen osallistuessa. Työelämästä puhutaan koulussa myös oppitunneilla, pääasiassa oppilaanohjauksen tunneilla. Oppilaanohjauksen kirjoissa työelämä kulkee läpi kirjan, mutta enemmän sitä on kirjojen perusteella tarkoitettu käsiteltävän 8. vuosiluokalla. Oppilaanohjauksen oppikirjat ovat luomassa ja rakentamassa oppilaiden mielikuvia työelämästä, mikäli kirja on oppitunneilla käytössä.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää millainen kuva työelämästä syntyy oppilaanohjauksen oppikirjojen välityksellä. Aineistoksi valikoitui viime vuosina julkaistuja oppilaanohjauksen oppikirjoja kolme: Futurix, Opastin ja Valmentaja.
Tutkimuksen lähtökohta on konstruktionistinen ja tutkimuskysymysteni arvoituksen ratkaisemiseksi valitsin diskurssianalyysin. Olin kiinnostunut siitä, millaisia diskursseja työelämästä kirjoissa rakennetaan ja tuotetaan. Lisäksi minua kiinnosti millaisia funktioita nämä diskurssit mahdollistivat sekä millaiseen asemaan oppilaanohjauksen kirjat oppilaita työelämäosioissa asemoivat.
Tulkintani perusteella nimesin kolme vahvinta diskurssia oppilaanohjauksen työelämää käsittelevistä osioista seuraavasti: dynaamisuus-, hyvä työntekijä- sekä sääntödiskurssi. Näiden seurauksena työelämä näyttäytyy muuntuvana ja sitä kautta hieman epävarmana. Vaikkakin työelämä näyttäytyy muuntuvana, niin sillä on kuitenkin oppikirjojen diskurssien mukaan omat lainalaisuudet. Diskurssien kautta työelämä näyttäytyy tulevaisuudessa moniosaajien, oma-aloitteisten omaa uraansa suunnittelevien pelikenttänä, jotka ovat hankkineet sellaiset taidot, että kykenevät opiskelemaan ja oppimaan uutta läpi elämän.
Asiasanat: oppilaanohjaus, peruskoulu, oppikirjat, työelämä, diskurssianalyysi, diskurssi | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (48 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | oppilaanohjaus | |
dc.subject.other | peruskoulu | |
dc.subject.other | oppikirjat | |
dc.subject.other | työelämä | |
dc.subject.other | diskurssianalyysi | |
dc.subject.other | diskurssi | |
dc.title | Oppilaanohjauksen oppikirjojen työelämädiskurssit | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201703011550 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2017-03-01T07:59:04Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | oppilaanohjaus | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | työelämä | |
dc.subject.yso | diskurssianalyysi | |
dc.subject.yso | diskurssi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |