Show simple item record

dc.contributor.advisorMäntylä, Katja.
dc.contributor.authorRaskala, Janita
dc.date.accessioned2017-02-28T12:15:05Z
dc.date.available2017-02-28T12:15:05Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1674286
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53153
dc.description.abstractTiivistelmä – Abstract Kirjoittaminen on yksi kielitaidon neljästä osa-alueesta puhumisen, kuuntelun ja lukemisen lisäksi. Se on myös osa-alue, jossa monilla oppilailla ilmenee vaikeuksia. Kirjoittamisen opetuksessa on pitkään keskitytty sen tuotokseen, valmiiseen tekstiin, eikä siihen, mitä tapahtuu tyhjän paperin ja viimeistellyn lopputuloksen välissä. Tämän materiaalipaketin tarkoitus on kiinnittää huomio siihen, kuinka oppilasta voidaan tukea kirjoitusprosessin aikana ja kuinka kirjoittamistaitoa voidaan kehittää harjoittamalla kirjoittamisen eri vaiheisiin liitettäviä taitoja. Materiaalipaketissa noudatetaan prosessikirjoittamisen ideaa, jossa itse kirjoittamista edeltää huolellinen valmistelu, suunnittelu ja ideointi. Prosessikirjoittamista tuetaan paketissa genrepohjaisella lähestymisellä, jossa painotetaan eri tekstilajeille tyypillistä kielenkäyttöä sekä kirjallisia konventioita. Genreiksi on valittu lukioikäisillekin ajankohtainen työhakemus, sekä oman mielipiteen ilmaiseminen ja tukeminen argumentoivassa tekstissä. Näiden lisäksi tehtävissä pohditaan, miten saada aikaan mahdollisimman sujuva ja hyvin organisoitu lopputulos. Tavoitteena on tarjota oppilaille kirjoittamiseen sellaisia työkaluja, joita he voivat hyödyntää myöhemmissä kirjoitustehtävissään. Materiaalipaketti on suunniteltu toteutettavaksi lukiossa valinnaisena kurssina ja kohdistettu sellaisille oppilaille, joilla vieraalla kielellä kirjoittaminen, tai kirjoittaminen yleensäkin, takkuaa. Tehtävät ohjaavat oppilasta etsimään avainsanoja, kokoamaan ideoita ja järjestelemään sisältöä ennen itse kirjoittamista. Pakettiin kuuluu myös olennaisesti oman ja muiden tekstien arviointi, sekä erikseen sisältöön ja tekstin ulkoisiin seikkoihin kohdistuva muokkaaminen. Paketti koostuu kolmesta osa-alueesta: ensimmäisessä osiossa keskitytään lämmittelytehtäviin, jotka johdattelevat keskittymään niihin erilaisiin tekijöihin, jotka vaikuttavat kirjoitusprosessin taustalla. Toisessa osiossa kirjoitetaan vaihe vaiheelta vapaamuotoinen työhakemus, kolmannessa taas kasataan mielipideteksti. Tehtävien tavoitteena on saada oppilaat näkemään kirjoittaminen prosessina, jonka eri vaiheisiin voidaan paneutua ja näin parantaa kirjoitustaitoa esimerkiksi huomaamalla, missä kohtaa oma tekstintuottaminen hankaloituu.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (116 sivua)
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherEFL teaching
dc.subject.othergenre-based writing
dc.subject.otherprocess writing
dc.subject.otherwriting
dc.subject.otherdifficulties in writing
dc.titleOn a journey towards a writing habit : a material package for upper secondary school
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201702281546
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2017-02-28T12:15:06Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokirjoittaminen
dc.subject.ysoprosessikirjoittaminen
dc.subject.ysooppimateriaali


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record