Show simple item record

dc.contributor.advisorAro, Mikko
dc.contributor.authorLampinen, Minni
dc.date.accessioned2017-02-28T11:43:08Z
dc.date.available2017-02-28T11:43:08Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1674276
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53152
dc.description.abstractTutkimuksessa selvitettiin teknisen lukutaidon intervention vaikutuksia 1.-luokkalaisten heikkojen lukijoiden lukutaitoon sekä minäpystyvyysuskomuk-siin lukutaitonsa suhteen. Vertailtiin myös kahden erilaisen interventiosisällön mahdollisia vaikutuseroja, kun toinen koostui Ekapeliharjoittelusta toisen sisältäessä myös yksilöllistä lisätukea. Tavoitteena oli selvittää, onko heikko lukutaito yhteydessä heikkoon minäpystyvyyteen, ja voidaanko teknistä lukutaitoa kehittämällä parantaa myös minäpystyvyyttä. Tutkimus toteutettiin osana Agora Centerin DysGebra –hanketta. Lukutai-toa arvioitiin hankkeen lukutaidon alku- ja loppumittauksella. Lukutaidon kehitystä ja tutkimusryhmien välisiä eroja analysoitiin parittaisella t-testillä sekä yksisuuntaisella varianssianalyysilla. Minäpystyvyysuskomuksia mitattiin kyselylomakkeella. Myös minäpystyvyyden muutosta ja ryhmien välisiä eroja tar-kasteltiin t-testillä ja varianssianalyysilla. Tulosten mukaan interventiolla saatiin aikaan myönteistä kehitystä tarkastelluissa heikkojen lukijoiden lukemisen osataidoissa. Kahden erilaisen interventiosisällön vaikutuksissa ei löytynyt tilastollisesti merkitsevää eroa. Heikkojen lukijoiden lukutaidon minäpystyvyyden lähtötaso oli heikompi kuin kontrolliryhmällä. Interventiojakso ei tuottanut kehitystä minäpystyvyysuskomuk-sissa. Tutkimuksen tulokset ovat linjassa aiempien tutkimusten kanssa, joiden mukaan intensiivisestä Ekapeliharjoittelusta on lisähyötyä heikkojen lukijoiden lukemisen kuntouttamiseen. Heikot lukijat arvioivat minäpystyvyytensä heikommaksi kuin kontrolliryhmä. Teknisen lukutaidon kehittämisellä pelkästään ei kuitenkaan tässä tutkimuksessa ollut minäpystyvyyttä parantavaa vaikutusta.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (54 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherminäpystyvyys
dc.titleEkapeli-intervention vaikutukset heikkojen lukijoiden lukutaitoon sekä minäpystyvyyteen lukemisessa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201702281545
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2017-02-28T11:43:08Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoEkapeli
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysodysleksia
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright