Ekapeli-intervention vaikutukset heikkojen lukijoiden lukutaitoon sekä minäpystyvyyteen lukemisessa
Abstract
Tutkimuksessa selvitettiin teknisen lukutaidon intervention vaikutuksia 1.-luokkalaisten heikkojen lukijoiden lukutaitoon sekä minäpystyvyysuskomuk-siin lukutaitonsa suhteen. Vertailtiin myös kahden erilaisen interventiosisällön mahdollisia vaikutuseroja, kun toinen koostui Ekapeliharjoittelusta toisen sisältäessä myös yksilöllistä lisätukea. Tavoitteena oli selvittää, onko heikko lukutaito yhteydessä heikkoon minäpystyvyyteen, ja voidaanko teknistä lukutaitoa kehittämällä parantaa myös minäpystyvyyttä.
Tutkimus toteutettiin osana Agora Centerin DysGebra –hanketta. Lukutai-toa arvioitiin hankkeen lukutaidon alku- ja loppumittauksella. Lukutaidon kehitystä ja tutkimusryhmien välisiä eroja analysoitiin parittaisella t-testillä sekä yksisuuntaisella varianssianalyysilla. Minäpystyvyysuskomuksia mitattiin kyselylomakkeella. Myös minäpystyvyyden muutosta ja ryhmien välisiä eroja tar-kasteltiin t-testillä ja varianssianalyysilla.
Tulosten mukaan interventiolla saatiin aikaan myönteistä kehitystä tarkastelluissa heikkojen lukijoiden lukemisen osataidoissa. Kahden erilaisen interventiosisällön vaikutuksissa ei löytynyt tilastollisesti merkitsevää eroa. Heikkojen lukijoiden lukutaidon minäpystyvyyden lähtötaso oli heikompi kuin kontrolliryhmällä. Interventiojakso ei tuottanut kehitystä minäpystyvyysuskomuk-sissa.
Tutkimuksen tulokset ovat linjassa aiempien tutkimusten kanssa, joiden mukaan intensiivisestä Ekapeliharjoittelusta on lisähyötyä heikkojen lukijoiden lukemisen kuntouttamiseen. Heikot lukijat arvioivat minäpystyvyytensä heikommaksi kuin kontrolliryhmä. Teknisen lukutaidon kehittämisellä pelkästään ei kuitenkaan tässä tutkimuksessa ollut minäpystyvyyttä parantavaa vaikutusta.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2017
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201702281545Use this for linking
Language
Finnish