What makes a beautiful website? : factors influencing perceived website aesthetics
Verkkosivujen estetiikka on merkittävä osa sivustojen käyttäjäkokemusta. Kauniiksi mielletty sivusto vaikuttaa positiivisesti verkkosivun käytöstä johtuneeseen kokonaisvaltaiseen kokemukseen. Estetiikkaa on paljon tutkittu ihmisen ja tietokoneen välisessä vuorovaikutuksessa, sekä hieman myös tietojärjestelmätieteen saralla. Tästä huolimatta ei ole olemassa yleisesti hyväksyttyjä periaatteita, miten suunnitella kauniita verkkosivustoja. Täten tässä tutkimuksessa selvitettiin mitkä tekijät vaikuttavat verkkosivuston koettuun esteettisyyteen. Nämä tekijät ovat tarpeellista tunnistaa, jotta web-suunnittelijat pystyvät tuottamaan jatkossa esteettisempiä, miellyttävämpiä ja nautinnollisempia sivustoja, sekä lopulta tarjoamaan asiakkailleen parempaa käyttäjäkokemusta. Paremmasta käyttäjäkokemuksesta on asiakkaan lisäksi hyötyä myös palvelun tarjoajalle, jonka todennäköisyydet saada lojaaleja asiakkaita kasvavat. Tutkimus suoritettiin kirjallisuuskatsauksena ja tutkimuksen tulokseksi löydettiin yhdeksän erilaista määrittävää tekijää, jotka vaikuttavat koettuun verkkosivun esteettisyyteen. Tekijät ovat yksinkertaisuus, moninaisuus, värikkyys, ammattitaito, yhtenäisyys, kompleksisuus, intensiteetti, uutuudenviehätys ja vuorovaikutteisuus. Kiinnittämällä huomiota näihin yhdeksään tekijään suunnittelija voi parantaa sivuston ulkoista ilmettä. Tekijät ovat melko abstrakteja ja sisältävät laajoja kokonaisuuksia. Tämä tutkimus ei tarjoa tarkkoja ohjeita kauniiden sivujen luomiseksi, vaan pikemminkin informoi mihin asioihin web-suunnittelijoiden kannattaa keskittyä.
...
Website aesthetics is a significant part of a website user experience. A website observed as beautiful positively influences the resultant overall experience from the website use. Aesthetics is a well-researched concept in the research field of human-computer interaction (HCI), and importance of aesthetics to website design is well-accepted in the information systems (IS) research. Nonetheless, there is a lack of generally accepted principles for web desingers on how to design aesthetically pleasing websites. Hence, this study examined which are the essential factors that influence perceived website aesthetics. Aesthetic factors are worth identifying, so that designers can provide their customers more aesthetical, enjoyable and pleasant websites in future, and ultimately better user experience. In addition to customers, better user experience is also beneficial for the companies, as they are more likely to gain loyal customers. Present thesis was carried out as a literature review, and as a result, nine different factors influencing website aesthetics were identified. Focusing on these nine factors — simplicity, diversity, colorfulness, craftsmanship, unity, complexity, intensity, novelty and interactivity — a designer can improve the appearance of a website. The factors are abstract and large entities. Therefore, this study does not offer specific nor practical step-to-step instructions on how to design beautiful constructs, instead it informs which aspects a web designer should consider if the aim is to create aesthetic website.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5328]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The effects of perceived website usability on trust of online stores
Malvela, Maria (2018)Verkkopainotteisessa vähittäiskaupankäynnissä erinomainen asiakaskokemus ei määrity ainoastaan kuluttajalle luodun vangitsevan ja mukaansatempaavan verkkokauppakokemuksen myötä, vaan siihen vaikuttavat myös verkkokaupan ... -
Are memories consistent with experience? : exploring temporal aspects of hedonic website UX
Noponen, Sampo (2019)Tässä työssä tarkastellaan yksittäisen verkkosivun käyttäjäkokemuksen kehityskulkua lyhyellä aikavälillä sekä käyttöliittymän siirtymien vaikutusta kokemukseen. Riippuen käyttäjän ja vuorovaikutustilanteen ajallisesta ... -
Värien aikaansaamat tunteet ja niiden vaikutukset ostoaikomukseen verkkokaupassa
Kaulio, Anna (2021)Verkkokauppojen välinen kilpailu alati kasvavista asiakasmääristä on johtanut estetiikan merkityksen korostumiseen verkkokauppojen verkkosivuilla ja käyttöliittymissä. Verkkosivun estetiikalla on merkittävä vaikutus ... -
Audience experience of commercial videos and feature length films : are they universal or culturally mediated?
Cañas-Bajo, Jose (University of Jyväskylä, 2017)Audiovisual contents constitute one of the most common ways of communicating information. However, audiovisual products are difficult to study because they integrate a lot of complex communication and artistic elements. ... -
Suunnittelijoiden tarina verkkosivujen visuaalisen kokemuksen suunnittelusta
Suikki, Jasmin (2019)Tämä tutkimus käsittelee verkkosivujen suunnittelijoiden näkemyksiä käyttäjäkokemuksesta, eli miten kokemus suunnittelijan mielestä muotoutuu ja millä tavoin tämä näkemys muokkaa verkkosivusuunnittelussa visuaalisten ...