Opettajaopintojen merkitys ammatilliselle opettajalle kansalaiskasvattajana
TIIVISTELMÄ
Rajakangas, Virpi. 2017. Opettajaopintojen merkitys ammatilliselle opettajalle kansalaiskasvattajana. Aikuiskasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Kansalaisyhteiskunnan asiantuntijuuden maisteriohjelma. 57 sivua.
Ammatillinen opettaja on tärkeässä asemassa ohjatessaan opiskelijoiden kehittymistä ihmisinä ja myös yhteiskunnan jäseninä. Kansalaiskasvatus tukee näitä tavoitteita. Ammatillinen opettajakoulutus puolestaan on keskeisessä asemassa, kun kyseessä on tulevien opettajien valmiudet toimia tämä näkökulma huomioiden työssään. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda tietoa ammatillisesta opettajakoulutuksesta kansalaiskasvatuksen näkökulmasta. Tutkimustehtävien avulla selvitetään, miten kansalaiskasvatus opettajaopiskelijoiden mielestä tulee esille ammatillisessa opettajakoulutuksessa ja millainen merkitys ammatillisella opettajakoulutuksella on opettajaopiskelijoille kansalaiskasvattajina.
Tutkimuksen tausta osiossa käsitellään kansalaiskasvatuksen yhteiskunnallista tarvetta. Ammatillista opettajakoulutusta tarkastellaan sosiaalipedagogiikan, kriittisen pedagogiikan, osallistavan pedagogiikan ja andragogiikan näkökulmasta. Myös koulutusta ohjaava oppimiskäsitys on esillä sosiokonstruktivistisen oppimisen näkökulmasta. Tutkimuksen aineistona ovat Oulun opettajakorkeakoulun HOPE-ryhmän opettajaopiskelijoiden v.2014-2015 aikana tekemät näyttöportfoliot sekä opiskelijoiden haastattelulomakkeiden vastaukset. Tutkimuksessa käytetään aineiston analysointiin teoriasidonnaista sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten mukaan kansalaiskasvatus ammatillisessa opettajakoulutuksessa on toimintaa ohjaava kulttuuri, jossa korostuu yhteisöllisyys ja ohjausosaaminen. Tutkimustulosten perusteella opettajakoulutuksen merkitys ammatilliselle opettajalle kansalaiskasvattajana on kasvatusosaamisen kehittyminen, jossa ilmenee kyky tarkastella omaa pedagogista toimintaansa kriittisesti pyrkien sitä koko ajan kehittämään. Asiasanat: ammatillinen opettajakoulutus, kansalaiskasvatus, pedagogiikka, oppimiskäsitys
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yhteisopettajuuden merkitys työhyvinvoinnille ja ammatilliselle kehittymiselle luokanopettajien kokemana
Andersson, Kia; Ojanruoko, Ann-Christina (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä työhyvinvoinnille ja ammatilliselle kehittymiselle. Tutkimus on toteutettu laadullisella tutkimusotteella ja ... -
"Ja niin hyvää opetusta, että meistä tulee kaikista hyviä opettajia!" : opiskelua koskevat odotukset ja vaatimukset avaimina oppimiskäsityksiin ja opiskelukulttuuriin luokanopettajakoulutuksessa
Martikkala, Anniina; Matikainen, Minni (2015)Käsitykset oppimisesta ja opettamisesta ovat kasvatusalan ydinkysymyksiä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia Jyväskylän yliopiston luokanopet-tajakoulutuksessa esiintyviä käsityksiä hyvästä opiskelijasta ja hyvästä ... -
Viestintä- ja vuorovaikutustaitojen osaamisen merkitys puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla : tutkinto, työelämä ja vaativa erityinen tuki
Varjonen, Jessica (2020)Kandidaatintutkimuksessani tarkastelen viestintä- ja vuorovaikutustaitojen osaamisen merkitystä puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla. Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan työtehtäviä on mahdollista saada ilman kyseessä olevan ... -
Musiikin erilaiset merkitykset suomen kielen oppimisessa toisena kielenä : opettajien näkökulma
Koski-Lammi, Milja (2017)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia merkityksiä opettajat kokevat musiikilla olevan suomen kielen oppimisessa toisena kielenä. Opettajien kokemat musiikin merkitykset näkyvät siinä, miten ja minkä asioiden opettamiseen ... -
Itsenäinen osaamisalue vai kaikkien taitojen äiti : reflektiivisyyden merkitys opettajan osaamiselle
Körkkö, Minna; Ketonen, Laura (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2023)Reflektio on keskeinen opettajan oppimisen edesauttaja. Tämän tutkimuksen lähtökohtana on havaintomme, että opettajankoulutuksessa reflektiota tarkastellaan usein pelkkänä ammatillisen kehittymisen välineenä, jonka avulla ...