Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorOkkolin, Mari-Anne
dc.contributor.advisorLappalainen, Pertti
dc.contributor.authorRajakangas, Virpi
dc.date.accessioned2017-02-23T12:07:57Z
dc.date.available2017-02-23T12:07:57Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1674060
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53098
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Rajakangas, Virpi. 2017. Opettajaopintojen merkitys ammatilliselle opettajalle kansalaiskasvattajana. Aikuiskasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Kansalaisyhteiskunnan asiantuntijuuden maisteriohjelma. 57 sivua. Ammatillinen opettaja on tärkeässä asemassa ohjatessaan opiskelijoiden kehittymistä ihmisinä ja myös yhteiskunnan jäseninä. Kansalaiskasvatus tukee näitä tavoitteita. Ammatillinen opettajakoulutus puolestaan on keskeisessä asemassa, kun kyseessä on tulevien opettajien valmiudet toimia tämä näkökulma huomioiden työssään. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda tietoa ammatillisesta opettajakoulutuksesta kansalaiskasvatuksen näkökulmasta. Tutkimustehtävien avulla selvitetään, miten kansalaiskasvatus opettajaopiskelijoiden mielestä tulee esille ammatillisessa opettajakoulutuksessa ja millainen merkitys ammatillisella opettajakoulutuksella on opettajaopiskelijoille kansalaiskasvattajina. Tutkimuksen tausta osiossa käsitellään kansalaiskasvatuksen yhteiskunnallista tarvetta. Ammatillista opettajakoulutusta tarkastellaan sosiaalipedagogiikan, kriittisen pedagogiikan, osallistavan pedagogiikan ja andragogiikan näkökulmasta. Myös koulutusta ohjaava oppimiskäsitys on esillä sosiokonstruktivistisen oppimisen näkökulmasta. Tutkimuksen aineistona ovat Oulun opettajakorkeakoulun HOPE-ryhmän opettajaopiskelijoiden v.2014-2015 aikana tekemät näyttöportfoliot sekä opiskelijoiden haastattelulomakkeiden vastaukset. Tutkimuksessa käytetään aineiston analysointiin teoriasidonnaista sisällönanalyysia. Tutkimustulosten mukaan kansalaiskasvatus ammatillisessa opettajakoulutuksessa on toimintaa ohjaava kulttuuri, jossa korostuu yhteisöllisyys ja ohjausosaaminen. Tutkimustulosten perusteella opettajakoulutuksen merkitys ammatilliselle opettajalle kansalaiskasvattajana on kasvatusosaamisen kehittyminen, jossa ilmenee kyky tarkastella omaa pedagogista toimintaansa kriittisesti pyrkien sitä koko ajan kehittämään. Asiasanat: ammatillinen opettajakoulutus, kansalaiskasvatus, pedagogiikka, oppimiskäsitysfi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (57 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherammatillinen opettajakoulutus
dc.subject.otherkansalaiskasvatus
dc.subject.otherpedagogiikka
dc.subject.otheroppimiskäsitys
dc.titleOpettajaopintojen merkitys ammatilliselle opettajalle kansalaiskasvattajana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201702231512
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.date.updated2017-02-23T12:07:58Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoammatillinen opettajankoulutus
dc.subject.ysokansalaiskasvatus
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysooppimiskäsitykset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot