Liikenteen turvallisuusviraston asiakaskirjeiden uudistamisprosessi : vertaileva tekstianalyysi
Tässä tutkimuksessa tarkastelen Liikenteen turvallisuusviraston eli Trafin asiakaskirjeitä. Vertailen Trafin uudistamien kirjeiden vanhoja eli uudistusta edeltäneitä ja uusia eli uudistuksen jälkeisiä versioita toisiinsa. Tarkoituksena on selvittää, millaista kieltä nykyään pidetään valtion viraston viestintään sopivana. Tutkimuskysymykseni ovat (1) millaisia muutoksia kirjeisiin on tehty ja (2) millaista virkakielikäsitystä muutokset heijastelevat.
Tutkimus sijoittuu virkakielen huollon ja virkakielen tutkimuksen kentälle. Virkakielellä tarkoitetaan valtion ja kuntien viranomaisten työssään käyttämää kieltä. Virkakielikäsityksen tarkastelu tuo tutkimukseen myös kieli-ideologisen näkökulman. Ideologisia kysymyksiä on hedelmällistä tarkastella tilanteessa, jossa kielenkäyttöä on pyritty systemaattisesti muokkaamaan tietyssä kontekstissa.
Tarkastelen kirjeiden kokonaisrakennetta jaksoanalyysin ja kirjeissä rakentuvia rooleja lingvistisen analyysin menetelmin. Vakiojaksoja eli kaikissa kirjeissä esiintyviä funktionaalisia jaksoja ovat viraston nimi ja logo, viraston verkkosivujen osoite, lopputervehdys ja allekirjoitus, vastaanottajan nimi ja yhteystiedot, terveh- dys/otsikko, päiväys, muistutus, lisätietojen antaja ja taustatiedot. Valinnaisia jaksoja taas ovat viraston muut yhteystiedot, toimintaohjeet, ehdot, perustelut, seuraukset, täsmennykset, suositukset ja leipätekstin väliotsikot. Kokonaisrakenteessa ei ole tapahtunut uudistuksessa suuria muutoksia.
Kirjeissä läsnä olevia osapuolia ovat Trafi, kirjeen vastaanottaja, poliisi ja lääkäri. Trafille rakentuvia roo- leja ovat muistuttaja, ohjailija, palveluiden tarjoaja, asiakirjojen pyytäjä, korttien uusija, lain soveltaja, valvoja, tarkastuksen edellyttäjä ja tietojen haltija. Vastaanottajalle tarjoutuvia rooleja ovat muistutettava, ohjail- tava/määrättävä, palveluiden käyttäjä, asiakirjojen toimittaja, korttien hakija, lain noudattaja/rikkoja, valvonnan kohde, tarkastuksen kohde ja tietojen tarvitsija. Poliisille rakentuvia rooleja taas ovat muistuttaja, määrääjä, asiakirjojen vastaanottaja, lain valvoja, tarkastuksen edellyttäjä ja tietojen haltija. Lääkärin rooleja taas ovat asiakirjojen haltija/vastaanottaja/laatija, tarkastuksen suorittaja ja tietojen haltija. Tiivistetysti voidaan sanoa, että muut osapuolet ovat ainakin joissakin rooleissaan aktiivisia toimijoita, mutta lääkäri on eräänlainen statisti.
Uusissa versioissa vastaanottaja on vahvemmin läsnä ja aktiivisempi toimija. Niiden lause- ja virkeraken- teet ovat pääosin suorempia ja yksinkertaisempia ja siten myös usein entistä selkeämpiä. Paikoin selkeys vaikut- taa kuitenkin olleen asiakasystävällisyyttä tärkeämpää. Uudistuksen tavoitteena oli selkeä ja ystävällinen kieli. Teksteistä abstrahoituva virkakielikäsitys on kuitenkin pikemminkin selkeä, mutta ei välttämättä ystävällinen.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29124]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kahden maailman välissä : Marko Tapion Arktinen hysteria Väinö Linnan haastajana
Kuhna, Matti (Jyväskylän yliopisto, 2004)Matti Kuhna tutki väitöskirjatyössään keskisuomalaisen kirjailijan Marko Tapion pääteosta Arktinen hysteria (1967, 1968). Kuhna havaitsi, että teos on modernistinen vastine Väinö Linnan Pohjantähti-trilogialle (1959–1962) ... -
Crisis communication and terrorism : mapping challenges and co-creating solutions
Ruggiero, Aino (University of Jyväskylä, 2017)Terrorism is a globally connected, uncontrollable, transboundary risk that continually evolves and changes forms, resulting in multiple complexities that affect the lives of both citizens and organisations across the ... -
Viestintäyksiköiden rooli kaupunkiorganisaatioiden vastatessa julkisuuslain mukaisiin tietopyyntöihin
Mykkänen, Markus; Koski, Aleksi (Kunnallistieteen yhdistys, 2017)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka kuntien viestintäyksiköt osallistuvat medialta ja yksityishenkilöiltä tulevien tietopyyntöjen käsittelyyn. Tarkoitus on lisätä ymmärrystä siitä, millainen viestintäyksikköjen ... -
Stress in the multi-ethnic customer contacts of the Finnish civil servants : developing critical pragmatic intercultural professionals
Brewis, Kielo (University of Jyväskylä, 2008)Kielo Brewis tutki maahanmuuttajien kannalta katsottuna kahden keskeisen suomalaisen viraston, Kelan ja nykyisen Maahanmuuttoviraston, monikulttuurisia asiakaspalvelutilanteita viranomaisten näkökulmasta käsin. Brewis ... -
Measuring the quality of media relations in an EU institution : developing and testing a measurement model
Torkkeli, Hanna-Kaisa (2014)Mediasuhteet on yksi kriittisimmistä yhteisöviestinnän osa-alueista. Median rooli tiedon levittäjänä ja monistajana organisaation kohderyhmille on erittäin tärkeä. Media toimii myös portinvartijana, minkä vuoksi se nähdään ...