Measuring the quality of media relations in an EU institution : developing and testing a measurement model
Mediasuhteet on yksi kriittisimmistä yhteisöviestinnän osa-alueista. Median rooli tiedon levittäjänä ja monistajana organisaation kohderyhmille on erittäin tärkeä. Media toimii myös portinvartijana, minkä vuoksi se nähdään objektiivisempana kuin suora viestintä itse organisaatiosta (esim. lehdistötiedotteet, mainonta).
Käyttämällä mediasuhteita tehokkaasti ja luomalla hyvä yhteistyösuhteet median edustajiin organisaatio edesauttaa tavoitteidensa saavuttamista ja pystyy vahvistamaan mainettaan. Lisäksi hyvin toimivat sisäiset työskentelytavat ja yhteistyö keskeisten sisäisten sidosryhmien kanssa ovat tärkeitä johdonmukaisen ja tehokkaan mediaviestinnän saavuttamiseksi.
Tässä tutkimuksessa kehitetään ja testataan mittausmalli, jolla voidaan arvioida mediasuhteiden suorituskykyä julkisessa EU-instituutiossa. Mittausmalli perustuu Vosin ja Schoemakerin (2004) viestinnän hallintaa ja laatua mittaavaan tuloskorttimetodiin. Tutkimusta varten tehtiin kaikkiaan 14 strukturoitua haastattelua tiedotusvälineiden edustajien ja organisaation henkilöstön keskuudessa. Haastattelut rakentuivat viiden viestinnän laatua kuvaavan ulottuvuuden pohjalle: selkeys, ympäristöön suuntautuminen, johdonmukaisuus, vastavuoroisuus sekä vaikuttavuus ja tehokkuus.
Tutkimustulokset osoittavat, että kohdeorganisaation (ECHA) mediasuhteiden hoito on suhteellisen laadukasta. Journalistit arvioivat laadun hieman korkeammaksi kuin henkilöstö. He luonnehtivat organisaation mediapalvelua osittain kasvottomaksi asiantuntijapalveluksi, joka kuitenkin viestii varsin proaktiivisesti, johdonmukaisesti ja luotettavasti. He haluaisivat palvelun panostavan enemmän henkilökohtaisten suhteiden luomiseen ja viestinnän yksikertaistamiseen sekä saada enemmän taustatietoa. Organisaation lehdistötiedotteet toimivat vain alustavana lähdetietona journalistisille jutuille. Henkilöstön edustajat puolestaan arvostavat tiedottajien säännöllistä kanssakäymistä operatiivisten yksiköiden kanssa. Tiedotteiden sisältöä pidetään kuitenkin varsin monimutkaisena, ja tiedottajia kannustetaankin ottamaan vahvempi rooli tekstien muokkaamisessa ja opettelemaan operatiivisen toiminnan sisältöjä. Henkilöstön mielestä mediapalvelulta puuttuu selkeät prioriteetit eikä sen viestintä ole kovin ennakoivaa. Yhteisten strategioiden ja linjojen puute koskien esim. viestintää suurelle yleisölle nähtiin esteenä niin yhdenmukaiselle viestinnälle kuin sisäisten suhteiden toimivuudellekin.
Vaikka tutkimusta varten kehitetyllä mittausmallilla saavutetut tulokset antavat syvällistä tietoa mediasuhteiden toimivuudesta ja laadusta, mallin testaaminen paljasti, että sen vuosittainen implementointi suorituskyvyn mittaamista varten vaatii tällä hetkellä liikaa resursseja.
...
Media relations is one of the most critical areas in organisational communication. Its role as a disseminator and multiplier of information to the organisation’s key audiences is very important. The media are also considered as gatekeepers and are therefore perceived as more objective than any direct communication from an organisation (e.g. news releases, advertising).
Using media relations effectively and establishing good working relationships with journalists can help the organisation to achieve its objectives and to enhance its reputation. In addition, well-functioning internal working methods and cooperation with the key internal stakeholders are important for achieving coherent and effective communication towards the media representatives.
This study develops and tests a measurement model to evaluate the performance of media relations in a public institution of the European Union. The model is inspired by the balanced scorecard for communication management by Vos and Schoemaker (2004). Altogether, 14 structured interviews were performed with the media representatives and internal staff based on the five dimensions of communication quality: clarity, environment orientation, consistency, responsiveness, and effectiveness and efficiency.
The results of the study indicate that the overall quality of the case organisation’s (ECHA) media relations is relatively high. The journalists score the service slightly higher than the internal stakeholders. They characterise the case organisation’s media service as a somewhat faceless expert service that, however, communicates quite proactively, coherently and in a trustworthy manner. They would like to see more effort put into building personal relationships, simpler messaging as well as getting more background information. The news releases of the case organisation are only seen as an incentive to media articles. The internal stakeholders appreciate the media service’s regular interaction with the operational units. However, the content of news releases is considered complex, and the press officers are encouraged to take a stronger role in improving the texts and to learn more about the core business. Staff also felt that the media relations function somewhat lacks clear priorities for its work and that it is not very proactive. A lack of overall strategies and lines to take, e.g. in communicating to the general public, was seen as an obstacle for consistent communication and for maintaining good internal relationships.
Although the results achieved with this measurement model give rich, in-depth information about the quality of the media relations service and provide a good basis for future development, the testing of the model revealed that it is, at the moment, too resource-intensive to be used as a method for annual performance measurement.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Many-Objective Quality Measures
Afsar, Bekir; Fieldsend, Jonathan E.; Guerreiro, Andreia P.; Miettinen, Kaisa; Rojas Gonzalez, Sebastian; Sato, Hiroyuki (Springer, 2023)A key concern when undertaking any form of optimisation is how to characterise the quality of the putative solution returned. In many-objective optimisation an added complication is that such measures are on a set of ... -
Communication quality and added value: a measurement instrument for municipalities
Vos, Marita (Emerald, 2009)Purpose – This study aims at a better understanding of communication quality and how it can be measured in the municipal context. A previously developed instrument for measuring communication in municipalities was tested ... -
Out of sight – Out of trust? : An analysis of the mediating role of communication frequency and quality in the relationship between workplace isolation and trust
van Zoonen, Ward; Sivunen, Anu E.; Blomqvist, Kirsimarja (Elsevier BV, 2024)The current study examines how workplace isolation may erode interpersonal trust in organizations. A global pandemic with lockdown restrictions provided an almost perfect experimental setting that helped us investigate how ... -
Stress in the multi-ethnic customer contacts of the Finnish civil servants : developing critical pragmatic intercultural professionals
Brewis, Kielo (University of Jyväskylä, 2008)Kielo Brewis tutki maahanmuuttajien kannalta katsottuna kahden keskeisen suomalaisen viraston, Kelan ja nykyisen Maahanmuuttoviraston, monikulttuurisia asiakaspalvelutilanteita viranomaisten näkökulmasta käsin. Brewis ... -
Emotional Agency at Work : The Development and Validation of a Measure
Hökkä, Päivi Kristiina; Räikkönen, Eija; Ikävalko, Heini; Paloniemi, Susanna; Vähäsantanen, Katja (Frontiers Media SA, 2022)Despite intensive research on agency in education and work environments, the topic remains underexplored through the lens of emotions. This study conducted the development and validation of a quantitative measure to explore ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.