Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNaukkarinen, Aimo
dc.contributor.advisorMoilanen, Pentti
dc.contributor.authorRantanen, Jani
dc.date.accessioned2017-02-10T07:38:28Z
dc.date.available2017-02-10T07:38:28Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1672585
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53007
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Rantanen, J. 2017. Johtajuuden merkitys hyvässä työyhteisössä. Rehtorien näkemyksiä hyvästä työyhteisöstä ja johtajuudesta. Jyväskylän Yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma, 108s. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää rehtorien näkemyksiä johtajuudesta ja hyvästä työyhteisöstä. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää peruskoulun alakoulun rehtoria ja analysoitiin teemoittamalla. Johtajuutta on tutkittu paljon, koska sitä esiintyy kaikkialla ja se vaikuttaa olennaisesti yhteisön toimintaan sen eri tasoilla. Johtaminen voidaan käsittää vaikuttamisena yhteisön tavoitteiden ja siihen johtavien prosessien sisäistymiseen. Älykäs johtaja johtaa omalla sitoutuneella esimerkillään yhteisöä, jossa vuorovaikutus- ja ihmissuhdetaidot korostuvat. Hyvä johtajuus on myös olennainen osa hyvän työyhteisön syntyprosessia. Toimiva organisaatio on yhteistyökykyinen, keskusteleva ja toisiaan tukeva. Työhyvinvointi on olennainen osa työntekijöiden viihtyvyyttä ja hyvän yhteisön perusta sekä yksi hyvän johtamisen arvoista. Koulun johtaminen on tutkimukseni mukaan haastavaa työtä, joka vaatii rehtorilta sekä hallinnollista että aktiivisten asiantuntijoiden johtamista. Haastattelemieni rehtoreiden mukaan hyvä koulunjohtaja jakaa johtajuutta ja vastuuta, joka konkretisoituu erilaisina koulun toimintaa kehittävinä, sitoutuneina työryhminä sekä luokkarajat ylittävänä yhteistyönä. Yhteisön jäsenillä on näin paremmat mahdollisuudet vaikuttaa omaan työhönsä ja jakaa asiantuntijuuttaan yhteisössä. Rehtorit korostavat johtamistyössään tasapuolisuutta ja kannustavaa otetta sekä avoimen vuorovaikutuksen merkitystä. Hyvän johtajuuden ja hyvän yhteisön kulmakivi on heidän mukaan luottamus, joka mahdollistaa kaikkien yhteisön jäsenien välisen yhteistyön matkalla kohti yhteistä tavoitetta. Huolimatta jatkuvasta kiireestä ja yhä haastavimmista olosuhteista rehtorin työ on edelleen tekijälleen palkitsevaa ja jatkuvasti uutta antavaa. Asiasanat: johtajuus, työyhteisö, koulun johtaminen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (108 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherjohtajuus
dc.subject.othertyöyhteisö
dc.subject.otherkoulun johtaminen
dc.titleJohtajuuden merkitys hyvässä työyhteisössä : rehtorien kokemuksia hyvästä työyhteisöstä ja johtajuudesta
dc.title.alternativeRehtorien kokemuksia hyvästä työyhteisöstä ja johtajuudesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201702101408
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2017-02-10T07:38:29Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysojohtajuus
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysorehtorit
dc.subject.ysojohtajat
dc.subject.ysotyöyhteisöt
dc.subject.ysoihmiskuva
dc.subject.ysoyhteisöt
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot