dc.contributor.advisor | Kytölä, Samu | |
dc.contributor.author | Viren, Liisa | |
dc.date.accessioned | 2017-02-09T09:55:02Z | |
dc.date.available | 2017-02-09T09:55:02Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1672512 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53002 | |
dc.description.abstract | Internetin myötä kielenkäyttäjille on avautunut lukuisia mahdollisuuksia julkaista tekstejään ja mielipiteitään ja saada ne mahdollisesti hyvin suuren yleisön nähtäville. Perinteisiin medioihin kuten kirjoihin, sanoma- ja aikakauslehtiin sekä televisioon verrattuna Internetin keskustelupalstoilla, blogisivustoilla ja sosiaalisen median sivustoilla, kuten Facebookissa, kielenkäyttö on verrattain vapaata. Samaan aikaan kun kirjoittajille on avautunut vapaus julkaista kirjoituksiaan instituutioiden niitä rajoittamatta, kielenkäyttäjät ovat ottaneet tehtäväkseen valvoa toistensa kieltä kritisoimalla ja korjaamalla toisten kirjoituksia sekä määrittämällä, mikä on hyväksyttävää kielenkäyttöä ja mikä ei. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin tutkia erään verkkoyhteisön preskriptiivistä käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksen aineisto koostui 33:sta YouTube-sivustolla julkaistusta videosta nimeltään Your Grammar Sucks (vapaa suom. ”Kielioppisi on syvältä”) ja niille jätetyistä kommenteista,. Videoiden pääasiallinen tarkoitus on pilkata sosiaalisessa mediassa esiintyviä tekstejä (esim. YouTube-kommentteja ja Facebook-päivityksiä), jotka kielellisesti tai sisällöllisesti poikkeavat yhteisön hyväksymistä standardeista. Tutkimus pyrkii vastaamaan kysymyksiin, millaiset kielen poikkeamat valikoituvat pilkattaviksi, miten videoilla luodaan huumoria poikkeamien ja niiden kirjoittajien kustannuksella sekä miten videoiden katsojat kommentoivat aihetta. Tutkimus hyödyntää aineistolähtöistä grounded theory –metodologiaa sekä multimodaalista analyysia.
Vaikka video-sarjan nimi viittaakin kieliopin painotukseen, tutkimuksessa selvisi, että yhteisön jäsenet kiinnittävät huomiota poikkeamiin standardista myös monilla muilla kielen osa-alueilla, esimerkiksi oikeinkirjoituksessa. Siinä tuli myös ilmi, että standardista poikkeavien tekstien ja niiden kirjoittajien pilkkaamiseen käytetään sanallisten arvioiden ja mielipiteiden ilmaisemisen lisäksi multimodaalisia keinoja, esimerkiksi sijoittamalla ne konteksteihin, jotka korostavat niiden ominaisuuksia, jotka poikkeavat standardista ja antavat niille uusia merkityksiä (entekstualisaatio ja resemiotisaatio). Lisäksi todettiin, että niin sarjan tuottajat kuin sen yleisö ovat ottaneet käyttöönsä juuri samoja standardista poikkeavia kielen piirteitä, joita videoilla pilkataan, lainaamalla ja generoimalla niiden perusteella uutta ”huonoa” englantia. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (105 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | social media | |
dc.subject.other | normativity | |
dc.subject.other | grounded theory | |
dc.subject.other | sociolinguistics sosiaalinen media | |
dc.subject.other | normatiivisuus | |
dc.subject.other | Grounded theory | |
dc.subject.other | sosiolingvistiikka | |
dc.title | Prescriptive practices in an English-speaking language-oriented online community : a case study of Your Grammar Sucks videos | |
dc.title.alternative | Case study of Your Grammar Sucks videos | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201702091402 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2017-02-09T09:55:03Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | YouTube | |
dc.subject.yso | sosiaalinen media | |
dc.subject.yso | normatiivisuus | |
dc.subject.yso | grounded theory | |
dc.subject.yso | sosiolingvistiikka | |
dc.subject.yso | yleisö | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |