Show simple item record

dc.contributor.advisorKytölä, Samu
dc.contributor.authorViren, Liisa
dc.date.accessioned2017-02-09T09:55:02Z
dc.date.available2017-02-09T09:55:02Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1672512
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53002
dc.description.abstractInternetin myötä kielenkäyttäjille on avautunut lukuisia mahdollisuuksia julkaista tekstejään ja mielipiteitään ja saada ne mahdollisesti hyvin suuren yleisön nähtäville. Perinteisiin medioihin kuten kirjoihin, sanoma- ja aikakauslehtiin sekä televisioon verrattuna Internetin keskustelupalstoilla, blogisivustoilla ja sosiaalisen median sivustoilla, kuten Facebookissa, kielenkäyttö on verrattain vapaata. Samaan aikaan kun kirjoittajille on avautunut vapaus julkaista kirjoituksiaan instituutioiden niitä rajoittamatta, kielenkäyttäjät ovat ottaneet tehtäväkseen valvoa toistensa kieltä kritisoimalla ja korjaamalla toisten kirjoituksia sekä määrittämällä, mikä on hyväksyttävää kielenkäyttöä ja mikä ei. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin tutkia erään verkkoyhteisön preskriptiivistä käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen aineisto koostui 33:sta YouTube-sivustolla julkaistusta videosta nimeltään Your Grammar Sucks (vapaa suom. ”Kielioppisi on syvältä”) ja niille jätetyistä kommenteista,. Videoiden pääasiallinen tarkoitus on pilkata sosiaalisessa mediassa esiintyviä tekstejä (esim. YouTube-kommentteja ja Facebook-päivityksiä), jotka kielellisesti tai sisällöllisesti poikkeavat yhteisön hyväksymistä standardeista. Tutkimus pyrkii vastaamaan kysymyksiin, millaiset kielen poikkeamat valikoituvat pilkattaviksi, miten videoilla luodaan huumoria poikkeamien ja niiden kirjoittajien kustannuksella sekä miten videoiden katsojat kommentoivat aihetta. Tutkimus hyödyntää aineistolähtöistä grounded theory –metodologiaa sekä multimodaalista analyysia. Vaikka video-sarjan nimi viittaakin kieliopin painotukseen, tutkimuksessa selvisi, että yhteisön jäsenet kiinnittävät huomiota poikkeamiin standardista myös monilla muilla kielen osa-alueilla, esimerkiksi oikeinkirjoituksessa. Siinä tuli myös ilmi, että standardista poikkeavien tekstien ja niiden kirjoittajien pilkkaamiseen käytetään sanallisten arvioiden ja mielipiteiden ilmaisemisen lisäksi multimodaalisia keinoja, esimerkiksi sijoittamalla ne konteksteihin, jotka korostavat niiden ominaisuuksia, jotka poikkeavat standardista ja antavat niille uusia merkityksiä (entekstualisaatio ja resemiotisaatio). Lisäksi todettiin, että niin sarjan tuottajat kuin sen yleisö ovat ottaneet käyttöönsä juuri samoja standardista poikkeavia kielen piirteitä, joita videoilla pilkataan, lainaamalla ja generoimalla niiden perusteella uutta ”huonoa” englantia.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (105 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othersocial media
dc.subject.othernormativity
dc.subject.othergrounded theory
dc.subject.othersociolinguistics sosiaalinen media
dc.subject.othernormatiivisuus
dc.subject.otherGrounded theory
dc.subject.othersosiolingvistiikka
dc.titlePrescriptive practices in an English-speaking language-oriented online community : a case study of Your Grammar Sucks videos
dc.title.alternativeCase study of Your Grammar Sucks videos
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201702091402
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2017-02-09T09:55:03Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoYouTube
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysonormatiivisuus
dc.subject.ysogrounded theory
dc.subject.ysososiolingvistiikka
dc.subject.ysoyleisö
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record