Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHannele Dufva
dc.contributor.authorKangasvieri, Tea
dc.date.accessioned2017-02-09T07:58:05Z
dc.date.available2017-02-09T07:58:05Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1672504
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53000
dc.description.abstractUusien opetussuunnitelman perusteiden myötä toiminnallisuudesta on tullut ajankohtainen aihe vieraiden kielten opetuksessa. Toiminnallisilla opetusmenetelmillä tarkoitetaan opetustapoja, jotka aktivoivat oppilaita opetuksessa. Näitä voivat olla erilaiset pelit ja leikit, ryhmätyöt, draama tai erilaiset esitykset. Toiminnallisuuden taustalla vaikuttaa vallalla oleva sosiokonstruktivistinen oppimiskäsitys, jonka mukaan oppiminen muotoutuu sosiaalisessa toiminnassa ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa. Tämän maisteritutkielman tehtävänä on selvittää, miten toiminnalliset opetusmenetelmän toimivat B2- kielen opetusryhmässä yläkoulussa. Tutkimus suoritettiin opetuskokeiluna, jossa käytettiin mahdollisimman paljon toiminnallisia opetusmenetelmiä. Opetuskokeilu tapahtui kahdella eri opetuskerralla oppilaiden saksan tuntien yhteydessä. Tutkimuksen materiaali koostuu opetuskokeilun videomateriaalista, sekä opetuskokeilun lopuksi videoidusta ryhmähaastattelusta. Materiaalin analysoimisessa käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Materiaalin tulokset jaettiin opetuskokeilun aikana tehtyihin havaintoihin ja haastattelun vastauksiin. Tuloksista kävi ilmi, että yläkoululaiset olivat tyytyväisiä toiminnallisiin tehtäviin ja haluaisivat, että oppitunneilla käytettäisiin näitä keinoja enemmänkin. Oppilaat olivat huomanneet, että oppitunneilla käytetään yleensä paljon oppikirjaa ja että ilman oppikirjaa opetus tuntui vapaammalta. Oppilaiden mielestä toiminnallisilla menetelmillä tunsi myös oppivansa ja heidän mielestään sosiaalinen yhteistoiminta edesauttoi tätä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (73 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoger
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othertoiminnallisuus
dc.subject.otheropetuskokeilut
dc.subject.otheryhteistoiminnallisuus
dc.subject.otherkokemusoppiminen
dc.subject.othersaksan kieli
dc.title"Kai se oppikirja pitää olla" : ein Unterrichtsversuch mit der handlungsorientierten Methode
dc.title.alternativeEin Unterrichtsversuch mit der handlungsorientierten Methode
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201702091399
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineGerman Language and Cultureen
dc.date.updated2017-02-09T07:58:06Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi308
dc.subject.ysotoiminnallisuus
dc.subject.ysoopetuskokeilut
dc.subject.ysoyhteistoiminnallisuus
dc.subject.ysokokemusoppiminen
dc.subject.ysosaksan kieli
dc.subject.ysoopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot