"Kai se oppikirja pitää olla" : ein Unterrichtsversuch mit der handlungsorientierten Methode
Tekijät
Päivämäärä
2017Uusien opetussuunnitelman perusteiden myötä toiminnallisuudesta on tullut ajankohtainen aihe vieraiden kielten opetuksessa. Toiminnallisilla opetusmenetelmillä tarkoitetaan opetustapoja, jotka aktivoivat oppilaita opetuksessa. Näitä voivat olla erilaiset pelit ja leikit, ryhmätyöt, draama tai erilaiset esitykset. Toiminnallisuuden taustalla vaikuttaa vallalla oleva sosiokonstruktivistinen oppimiskäsitys, jonka mukaan oppiminen muotoutuu sosiaalisessa toiminnassa ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa.
Tämän maisteritutkielman tehtävänä on selvittää, miten toiminnalliset opetusmenetelmän toimivat B2- kielen opetusryhmässä yläkoulussa. Tutkimus suoritettiin opetuskokeiluna, jossa käytettiin mahdollisimman paljon toiminnallisia opetusmenetelmiä. Opetuskokeilu tapahtui kahdella eri opetuskerralla oppilaiden saksan tuntien yhteydessä. Tutkimuksen materiaali koostuu opetuskokeilun videomateriaalista, sekä opetuskokeilun lopuksi videoidusta ryhmähaastattelusta. Materiaalin analysoimisessa käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Materiaalin tulokset jaettiin opetuskokeilun aikana tehtyihin havaintoihin ja haastattelun vastauksiin. Tuloksista kävi ilmi, että yläkoululaiset olivat tyytyväisiä toiminnallisiin tehtäviin ja haluaisivat, että oppitunneilla käytettäisiin näitä keinoja enemmänkin. Oppilaat olivat huomanneet, että oppitunneilla käytetään yleensä paljon oppikirjaa ja että ilman oppikirjaa opetus tuntui vapaammalta. Oppilaiden mielestä toiminnallisilla menetelmillä tunsi myös oppivansa ja heidän mielestään sosiaalinen yhteistoiminta edesauttoi tätä.
...
Muu nimeke
Ein Unterrichtsversuch mit der handlungsorientierten MethodeMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mielekkyyttä musiikinhistoriaan : rock-musiikin historiaa toiminnallisesti
Kaikkonen, Anniina (2017)Uudessa opetussuunnitelmassa (POPS 2014) toiminnallisilla työtavoilla – leikillä, taiteella, pelillisyydellä ja kokeellisuudella – on merkittävästi suurempi rooli kuin yhdessäkään aiemmassa opetussuunnitelmassa. Opetusalalla ... -
Savuverhon taakse : draama kirjallisuudenopetuksen työtapana
Åkerblad, Eeva (2015)Pro gradu -työssäni tarkastelen draamaa kirjallisuudenopetuksen työtapana. Vuonna 2016 käyttöön otettavat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet osoittavat, että draama on työtapana ajankohtainen ja suositeltu. ... -
"Es war Deutsch in der Luft" : Erfahrungen erwachsener Sprachlerner mit dem handlungsorientierten Unterricht im Rahmen eines DaF-Kurses
Ranta-Ylitalo, Liisa (2019)Toiminnallinen kieltenopetus on ollut esillä viime vuosina, mutta sitä on tutkittu verrattain vähän osana aikuisten kieltenopetusta. Toiminnallisuuden pohjalla vaikuttaa useita teorioita ja suuntauksia. Tämä tutkielma ... -
Interpretationen und Erfahrungen der Deutschlehrer/innen mit dem handlungsorientierten Unterricht
Lahtinen, Sarita (2022)Nykyaikainen oppimiskäsitys korostaa oppijoiden aktiivista toimijuutta. Viime vuosikymmeninä pinnalla on ollut konstruktivistinen oppimiskäsitys ja kielten opetuksessa erityisesti kommunikatiivinen kielenoppiminen. Näiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.