dc.contributor.advisor | Hannele Dufva | |
dc.contributor.author | Kangasvieri, Tea | |
dc.date.accessioned | 2017-02-09T07:58:05Z | |
dc.date.available | 2017-02-09T07:58:05Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1672504 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53000 | |
dc.description.abstract | Uusien opetussuunnitelman perusteiden myötä toiminnallisuudesta on tullut ajankohtainen aihe vieraiden kielten opetuksessa. Toiminnallisilla opetusmenetelmillä tarkoitetaan opetustapoja, jotka aktivoivat oppilaita opetuksessa. Näitä voivat olla erilaiset pelit ja leikit, ryhmätyöt, draama tai erilaiset esitykset. Toiminnallisuuden taustalla vaikuttaa vallalla oleva sosiokonstruktivistinen oppimiskäsitys, jonka mukaan oppiminen muotoutuu sosiaalisessa toiminnassa ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa.
Tämän maisteritutkielman tehtävänä on selvittää, miten toiminnalliset opetusmenetelmän toimivat B2- kielen opetusryhmässä yläkoulussa. Tutkimus suoritettiin opetuskokeiluna, jossa käytettiin mahdollisimman paljon toiminnallisia opetusmenetelmiä. Opetuskokeilu tapahtui kahdella eri opetuskerralla oppilaiden saksan tuntien yhteydessä. Tutkimuksen materiaali koostuu opetuskokeilun videomateriaalista, sekä opetuskokeilun lopuksi videoidusta ryhmähaastattelusta. Materiaalin analysoimisessa käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Materiaalin tulokset jaettiin opetuskokeilun aikana tehtyihin havaintoihin ja haastattelun vastauksiin. Tuloksista kävi ilmi, että yläkoululaiset olivat tyytyväisiä toiminnallisiin tehtäviin ja haluaisivat, että oppitunneilla käytettäisiin näitä keinoja enemmänkin. Oppilaat olivat huomanneet, että oppitunneilla käytetään yleensä paljon oppikirjaa ja että ilman oppikirjaa opetus tuntui vapaammalta. Oppilaiden mielestä toiminnallisilla menetelmillä tunsi myös oppivansa ja heidän mielestään sosiaalinen yhteistoiminta edesauttoi tätä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (73 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | ger | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | toiminnallisuus | |
dc.subject.other | opetuskokeilut | |
dc.subject.other | yhteistoiminnallisuus | |
dc.subject.other | kokemusoppiminen | |
dc.subject.other | saksan kieli | |
dc.title | "Kai se oppikirja pitää olla" : ein Unterrichtsversuch mit der handlungsorientierten Methode | |
dc.title.alternative | Ein Unterrichtsversuch mit der handlungsorientierten Methode | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201702091399 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Saksan kieli ja kulttuuri | fi |
dc.contributor.oppiaine | German Language and Culture | en |
dc.date.updated | 2017-02-09T07:58:06Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 308 | |
dc.subject.yso | toiminnallisuus | |
dc.subject.yso | opetuskokeilut | |
dc.subject.yso | yhteistoiminnallisuus | |
dc.subject.yso | kokemusoppiminen | |
dc.subject.yso | saksan kieli | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |