Yksityisyysongelmat geososiaalisissa verkostopalveluissa
Sosiaalisen median suosion kasvu on jatkunut jo pitkään. Viime vuosina erilaisia sosiaalisen median palveluja on alettu käyttää yhä enemmän mobiililaitteilla ja samalla paikkatiedon hyödyntäminen palveluissa on yleistynyt. Voidaankin todeta, että sosiaalisen median alle on syntynyt uusi alakategoria, paikkatietoa hyödyntävät mobiilit sosiaaliset verkostopalvelut, eli toisin sanoen geososiaaliset verkostopalvelut. On yleisessä tiedossa, että sosiaalisen median palvelut keräävät erilaisia tietoja käyttäjistään. Paikkatietoa hyödyntävien palveluiden yleistymisen myötä myös kerätyn tiedon määrä kasvaa ja näin ollen kasvaa myös uusien yksityisyysongelmien mahdollisuus. Tässä tutkielmassa tarkastellaan kirjallisuuskatsauksen keinoin, minkälaisia yksityisyysongelmia geososiaalisiin verkostopalveluihin liittyy käyttäjien näkökulmasta. Kirjallisuuskatsauksen perusteella todettiin, että yksityisyysongelmat johtuvat pääosin käyttäjien toiminnasta, sovellusten toiminnasta ja erilaisista ulkoisista tekijöistä. Tutkielman tavoitteena on tuottaa lukijalle käsitys yksityisyydestä, sosiaalisesta mediasta, sosiaalisista verkostopalveluista ja paikkatiedon hyödyntämisestä käsitteinä. Lisäksi tutkielma pyrkii esittämään tyypilliset geososiaalisiin verkostopalveluihin liittyvät yksityisyysongelmat.
...
Growth in the popularity of social media has been on the rise for a long time. During recent years it has become more and more common to use different social media applications via mobile devices and therefore the use of location information has also increased. It can be said, that a new sub-category of social media has emerged: location based mobile social networks, also known as geosocial networks. It is widely known that social media services collect data about their users. With the rising popularity of location based services, the amount of collected data is also on the rise and therefore the probability of new kinds of privacy issues is increasing. The purpose of this bachelor’s thesis is, by means of a literature review, to research the privacy issues users might face when using location based mobile social networks. Based on the literature review, it can be stated that privacy issues are typically caused by the user’s actions, the services themselves and different external factors. The aim of this bachelor’s thesis is to provide the readers with an understanding of the concepts of privacy, social media, social networking services and the use of location information. The thesis also aims to present the most typical privacy issues related to the use of location based mobile social networks.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Nuorten aikuisten verkkoyhteisöpalvelujen mobiilikäyttö
Rekola, Pauli (2011)Tutkielmassa pyrittiin kuvaamaan ja ymmärtämään kuinka suomalaiset nuoret aikuiset käyttävät verkkoyhteisöpalveluja mobiilisti, ja millaisia tekijöitä käytön taustalla on. Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin ... -
Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat
Myntti, Aleksi (2018)Tämän tutkielma tutkii syitä siihen, miksi sosiaalisen median palvelun käyttäjä luopuu yksityisyydestään julkaisemalla omia henkilökohtaisia tietojaan muun muassa palveluntarjoajan analysoitavaksi ja muiden käyttäjien ... -
Yhteisöviestinnän opiskelijoiden asenteet yksityisyyden hallintaa kohtaan Facebookissa työelämäkontekstissa
Rantala, Mikko (2012)Tällä tutkielmalla pyritään selvittämään, miten Jyväskylän yliopiston yhteisöviestinnän opiskelijat suhtautuvat yksityisyyden hallintaan sosiaalisen median yhteisöpalvelu Facebookissa. Tutkielmasta saadaan hyödyllistä uutta ... -
Kohdennetun mainonnan ongelmat sosiaalisessa mediassa
Hirvonen, Heikki (2019)Tässä tutkimuksessa käsitellään kohdennettua mainontaa, käyden ensin läpi teoriaa kohdennettuun mainontaan liittyen, ja sen jälkeen pohtien siitä seuraavia ongelmia. Tarkastelua tehdään erityisesti sosiaalisen median ... -
Kohdennetun mainonnan ongelmat sosiaalisessa mediassa
Hirvonen, Heikki (2019)Tässä tutkimuksessa käsitellään kohdennettua mainontaa, käyden ensin läpi teoriaa kohdennettuun mainontaan liittyen, ja sen jälkeen pohtien siitä seuraavia ongelmia. Tarkastelua tehdään erityisesti sosiaalisen median ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.