"Viimeiseen asti toivoin, että tää ei olisi totta." : Hämeenlinnan normaalikoulun Tampereelle siirtymisen tulkinnalliset repertuaarit
Tutkimukseni tavoitteena on tarkastella opettajien muutospuheiden tulkinnallisia
repertuaareja Hämeenlinnan normaalikoulun siirrosta Tampereelle. Tutkimukseni aineisto sisältää normaalikoulun opettajien haastatteluja ja opettajankoulutuksen siirtymistä Tampereelle tarkastelleen selvitystyöryhmän raportin. Tutkimustehtävä jakaantuu neljään näkökulmaan: opettajien kuvaamat tulkinnalliset
repertuaarit Tampereelle siirtymisestä, siirtymisen sisäinen dynamiikka, tulkinnalliset repertuaarit Tampereelle siirtymisestä asiasta tehdyssä selvityksessä
sekä valta- ja vastadiskurssien näkökulmat.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii sosiaalinen konstruktionismi,
jonka mukaan todellisuus rakentuu sosiaalisesti ja sen keskeinen rakenne on
kieli. Teoreettinen osuus rakentuu kolmesta osiosta, joista ensimmäisenä on
historiallinen osuus. Toisena avautuu muutosjohtamisen näkökulma ja kolmantena organisaation kehittämisen näkökulma oppivan organisaation kautta. Aineistona olevat opettajien puheet käsittelevät ajankohtaista Hämeenlinnan normaalikoulun siirtymistä Tampereelle.
Tutkimus on laadullinen ja päämääränä on dekonstruoida eli purkaa näkyviin,
opettajien todellisuutta diskurssianalyyttisin metodein. Aineistona olevat tekstit
käsittelevät Hämeenlinnan normaalikoulun siirtymistä Tampereelle. Tutkimuksen perusteella määrittelijöinä opettajien puheissa toimii ulkoapäin tuleva suu-
ruuden hegemonia. Aineistosta voidaan erottaa viisi tulkinnallista repertuaaria,
jotka kehystävät normaalikoulun Tampereelle siirtymiseen liittyvää muutospuhetta: Diskurssit ovat familistinen, työyhteisö-, kiire-, vastustus- ja valtarepertu-
aari.
Tutkimukseni tuloksilla on merkitystä opettajan työssä tapahtuvien muutosten
esiintuomiseksi ja normaalikoulun opettajan näkökulma on keskeinen tutkimuk-
sen kohde tässä tutkimuksessa. Tutkimukseni tärkeimmistä johtopäätöksistä oli,
että kaikki kolme opettajankoulutusta haluttiin saada samalle paikkakunnalle ja
tämän muutoksen avulla kehitettiin eri opettajankoulutusten synergian kehittä-
mistä sekä opettajien että opiskelijoiden näkökulmasta. Tämä tutkimus on
ajankohtainen puheenvuoro normaalikoulun opettajan työn näkökulmasta muutoksen pyörteissä.
...
Muu nimeke
Hämeenlinnan normaalikoulun Tampereelle siirtymisen tulkinnalliset repertuaaritAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Strategia kunnan maineenmuodostajana : Hämeenlinnan kaupungin julkisuuskuvan muodostuminen paikallislehdistössä
Laaksonen, Reetta (2014)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kunnan julkisuuskuvan muodostumista paikallislehdissä strategisten perusviestien näkökulmasta. Tutkimus on toteutettu sisällönanalyysina. Tutkimusaineisto koostuu neljän Hämeenlinnan ... -
Lehtitietojen varassa : tutkielma kunta-ja palvelurakenneuudistus kirjoittelusta Hämeenlinnan seudulla 2005 - 2006
Mustonen, Kari (2008)Tutkielman tavoitteena on ollut selvittää millaisin perusteluin Hämeenlinnan seudulla lähdettiin toteuttamaan kuntauudistusta ja suurkuntaa vuosina 2005 – 2006. Hämeenlinnan seutukunnalla toteutettiin samanaikaisesti kahta ... -
Villakankaasta kulttuuriksi : Verkatehtaan kulttuurikeskus Hämeenlinnan kaupungin kehitysprojektina
Oinaala, Anu (2011)Pro gradu -tutkielmassani käsittelen Verkatehtaan kulttuurikeskuksen suunnittelua ja rakentamista Hämeenlinnan kaupungin kehittämisprojektina. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää kuinka Hämeenlinnan kaupunki käytti ... -
Menee jo liian pitkälle sopimattomuudessa : kiista Hämeenlinnan vesijohto- ja likaviemärilaitoksen rakentamisesta 1888 - 1910
Salo, Mikko (2020)Suomen ensimmäinen kunnallinen vesijohtolaitos valmistui Helsinkiin vuonna 1876. Hämeenlinnan kaupungin vesijohto- ja likaviemärilaitos valmistui marraskuussa 1910. Alle 10 000 asukkaan kaupungeista Hämeenlinnan edelle ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.