Strategia kunnan maineenmuodostajana : Hämeenlinnan kaupungin julkisuuskuvan muodostuminen paikallislehdistössä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kunnan julkisuuskuvan muodostumista paikallislehdissä strategisten perusviestien näkökulmasta. Tutkimus on toteutettu sisällönanalyysina. Tutkimusaineisto koostuu neljän Hämeenlinnan alueella vuosina 2011-2012 ilmestyneen paikallislehden jutuista. Kyseessä on tapaustutkimus, jossa kohdeorganisaatio on Hämeenlinnan kaupunki. Tutkimuksen tarkoituksena on saada tietoa kunnan strategisesta viestinnästä ja sen toimivuudesta kunnan maineen muodostajana sekä paikallislehtien välittämästä kaupungin julkisuuskuvasta.
Julkisen sektorin organisaatiot poikkeavat monessa suhteessa muista organisaatioista.Tämä tarkoittaa, ettei niiden viestintää voida myöskään tarkastella samoista lähtökohdista kuin esimerkiksi yritysten. Julkisen alan organisaatioita pidetään usein byrokraattisina mutta luotettavina. Kunnan strategian avulla mainetta voidaan pyrkiä ohjaamaan haluttuun suuntaan. Hyvä maine on menestystekijä kunnalle, joka voi sen avulla turvata elinvoimaisuuttaan. Maine rakentuu teoista, joista viestitään oikealla tavalla, oikeaaan aikaan ja oikealle kohderyhmälle.
Paikallismedian rooli kunnan asioista viestittäessä on suuri. Toisaalta myös teknologian kehittymisen myötä myös kunnilla on mahdollisuus viestiä suoraan kuntalaisille, esimerkiksi verkkosivujen tai sosiaalisen median välityksellä. Tiedottajan rooli onkin muuttanut muotoaan ja moni tiedottajan työ on nykyään myös toimittamista. Kunnan ja paikallismedian välillä on usein jonkinlainen symbioottinen suhde, eikä kaupunkien ongelmana ole niinkään uutiskynnyksen ylittäminen, vaan oikeanlaisen viestin välittäminen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kaupungin ylin luottamushenkilö- sekä virkamiesjohto ovat avainasemassa perusviestejä välitettäessä. Strategian mukaiset perusviestit tulevat parhaiten esiin jutuissa, jotka ovat yleissävyltään positiivisia kaupungin kannalta. Mielenkiintoisen nyanssin kuntaviestintään tuovat luottamushenkilöt, joilla ei ole velvollisuutta perustella asioita kaupungin perusviestien mukaisesti, vaikka toisaalta he ovat myös vastuussa tehdyistä päätöksistä.
Jatkotutkimuksessa voitaisiin toistaa samantapainen tutkimus tai laajempi media-analyysi säännöllisin väliajoin. Toisaalta voitaisiin myös tutkia kunnan lähettämien tiedotteiden läpimenoa mediassa ja syventää sitä perusviestien näkökulmasta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Villakankaasta kulttuuriksi : Verkatehtaan kulttuurikeskus Hämeenlinnan kaupungin kehitysprojektina
Oinaala, Anu (2011)Pro gradu -tutkielmassani käsittelen Verkatehtaan kulttuurikeskuksen suunnittelua ja rakentamista Hämeenlinnan kaupungin kehittämisprojektina. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää kuinka Hämeenlinnan kaupunki käytti ... -
Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) maine mielipidekirjoituksissa
Laitio, Henna (2006) -
Elokapina-kohun muodostuminen journalismin ja Twitterin vuorovaikutteisessa julkisuudessa
Kaskela, Elias (2022)Tässä tutkielmassa tutkin Elokapina-ilmastoliikkeen 3. lokakuuta 2020 Helsingissä järjestämän mielenosoituksen herättämää julkista keskustelua. Poliisi keskeytti mielenosoituksen sumuttamalla mielenosoittajia kaasulla, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.