"Viimeiseen asti toivoin, että tää ei olisi totta." : Hämeenlinnan normaalikoulun Tampereelle siirtymisen tulkinnalliset repertuaarit

Abstract
Tutkimukseni tavoitteena on tarkastella opettajien muutospuheiden tulkinnallisia repertuaareja Hämeenlinnan normaalikoulun siirrosta Tampereelle. Tutkimukseni aineisto sisältää normaalikoulun opettajien haastatteluja ja opettajankoulutuksen siirtymistä Tampereelle tarkastelleen selvitystyöryhmän raportin. Tutkimustehtävä jakaantuu neljään näkökulmaan: opettajien kuvaamat tulkinnalliset repertuaarit Tampereelle siirtymisestä, siirtymisen sisäinen dynamiikka, tulkinnalliset repertuaarit Tampereelle siirtymisestä asiasta tehdyssä selvityksessä sekä valta- ja vastadiskurssien näkökulmat. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii sosiaalinen konstruktionismi, jonka mukaan todellisuus rakentuu sosiaalisesti ja sen keskeinen rakenne on kieli. Teoreettinen osuus rakentuu kolmesta osiosta, joista ensimmäisenä on historiallinen osuus. Toisena avautuu muutosjohtamisen näkökulma ja kolmantena organisaation kehittämisen näkökulma oppivan organisaation kautta. Aineistona olevat opettajien puheet käsittelevät ajankohtaista Hämeenlinnan normaalikoulun siirtymistä Tampereelle. Tutkimus on laadullinen ja päämääränä on dekonstruoida eli purkaa näkyviin, opettajien todellisuutta diskurssianalyyttisin metodein. Aineistona olevat tekstit käsittelevät Hämeenlinnan normaalikoulun siirtymistä Tampereelle. Tutkimuksen perusteella määrittelijöinä opettajien puheissa toimii ulkoapäin tuleva suu- ruuden hegemonia. Aineistosta voidaan erottaa viisi tulkinnallista repertuaaria, jotka kehystävät normaalikoulun Tampereelle siirtymiseen liittyvää muutospuhetta: Diskurssit ovat familistinen, työyhteisö-, kiire-, vastustus- ja valtarepertu- aari. Tutkimukseni tuloksilla on merkitystä opettajan työssä tapahtuvien muutosten esiintuomiseksi ja normaalikoulun opettajan näkökulma on keskeinen tutkimuk- sen kohde tässä tutkimuksessa. Tutkimukseni tärkeimmistä johtopäätöksistä oli, että kaikki kolme opettajankoulutusta haluttiin saada samalle paikkakunnalle ja tämän muutoksen avulla kehitettiin eri opettajankoulutusten synergian kehittä- mistä sekä opettajien että opiskelijoiden näkökulmasta. Tämä tutkimus on ajankohtainen puheenvuoro normaalikoulun opettajan työn näkökulmasta muutoksen pyörteissä.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2013
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201702011329Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share