dc.contributor.advisor | Lerkkanen, Marja-Kristiina | |
dc.contributor.advisor | Poikkeus, Anna-Maija | |
dc.contributor.advisor | Pakarinen, Eija | |
dc.contributor.author | Penttinen, Viola | |
dc.date.accessioned | 2017-01-25T18:18:53Z | |
dc.date.available | 2017-01-25T18:18:53Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1665409 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52860 | |
dc.description.abstract | Tutkielmassa selvitettiin vanhempien lapsensa luokanopettajaa kohtaan tuntemaa
luottamusta ja osallistumista koulun kanssa tehtävään yhteistyöhön alakoulussa
sekä näiden ristikkäisiä yhteyksiä. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä,
eroavatko äidit ja isät sekä tyttöjen ja poikien vanhemmat luottamuksessa opettajaa
kohtaan tai osallistumisessa koulun kanssa tehtävään yhteistyöhön. Tutkimusaineisto
koostui Alkuportaat-seurantatutkimuksen vanhempien kyselyistä.
Analyysimenetelminä käytettiin korrelaatioanalyysiä, t-testiä sekä polkumallinnusta.
Tulokset osoittivat, että äideillä opettajan ja toisten vanhempien kanssa
tehtävä yhteistyö ennusti tietyillä luokka-asteilla opettajaa kohtaan tunnettua
luottamusta seuraavana kouluvuonna, kun taas isillä luottamus ennusti seuraavan
vuoden yhteistyötä. Sekä äideillä että isillä vanhempaintapaamisiin
osallistuminen lapsen ensimmäisenä kouluvuonna ennusti opettajaa kohtaan
tunnettua luottamusta lapsen ollessa toisella luokalla. Lisäksi tulokset osoittivat,
että äidit luottivat opettajaan isiä enemmän neljänteen luokkaan asti ja osallistuivat
yhteistyöhön koulun kanssa isiä enemmän koko alakoulun ajan. Tyttö-
jen ja poikien vanhempien luottamuksessa opettajaa kohtaan ei ollut eroja. Sen
sijaan poikien isät osallistuivat tyttöjen isiä enemmän yhteistyöhön koulun
kanssa tietyillä luokka-asteilla. Tutkimuksen tulokset tuovat tärkeää uutta tietoa
suomalaisten vanhempien lapsensa luokanopettajaa kohtaan tunteman luottamuksen
rakentumisesta alakoulun aikana sekä luottamuksen yhteydestä koulun
kanssa tehtävään yhteistyöhön. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (77 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | luottamus | |
dc.subject.other | kodin ja koulun yhteistyö | |
dc.subject.other | vanhemmat | |
dc.subject.other | alakoulu | |
dc.title | Vanhempien opettajaa kohtaan tuntema luottamus ja osallistuminen koulun kanssa tehtävään yhteistyöhön alakoulun aikana | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201701251268 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2017-01-25T18:18:54Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | luottamus | |
dc.subject.yso | koti | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | vanhemmat | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |