Show simple item record

dc.contributor.advisorLerkkanen, Marja-Kristiina
dc.contributor.advisorPoikkeus, Anna-Maija
dc.contributor.advisorPakarinen, Eija
dc.contributor.authorPenttinen, Viola
dc.date.accessioned2017-01-25T18:18:53Z
dc.date.available2017-01-25T18:18:53Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1665409
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52860
dc.description.abstractTutkielmassa selvitettiin vanhempien lapsensa luokanopettajaa kohtaan tuntemaa luottamusta ja osallistumista koulun kanssa tehtävään yhteistyöhön alakoulussa sekä näiden ristikkäisiä yhteyksiä. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, eroavatko äidit ja isät sekä tyttöjen ja poikien vanhemmat luottamuksessa opettajaa kohtaan tai osallistumisessa koulun kanssa tehtävään yhteistyöhön. Tutkimusaineisto koostui Alkuportaat-seurantatutkimuksen vanhempien kyselyistä. Analyysimenetelminä käytettiin korrelaatioanalyysiä, t-testiä sekä polkumallinnusta. Tulokset osoittivat, että äideillä opettajan ja toisten vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö ennusti tietyillä luokka-asteilla opettajaa kohtaan tunnettua luottamusta seuraavana kouluvuonna, kun taas isillä luottamus ennusti seuraavan vuoden yhteistyötä. Sekä äideillä että isillä vanhempaintapaamisiin osallistuminen lapsen ensimmäisenä kouluvuonna ennusti opettajaa kohtaan tunnettua luottamusta lapsen ollessa toisella luokalla. Lisäksi tulokset osoittivat, että äidit luottivat opettajaan isiä enemmän neljänteen luokkaan asti ja osallistuivat yhteistyöhön koulun kanssa isiä enemmän koko alakoulun ajan. Tyttö- jen ja poikien vanhempien luottamuksessa opettajaa kohtaan ei ollut eroja. Sen sijaan poikien isät osallistuivat tyttöjen isiä enemmän yhteistyöhön koulun kanssa tietyillä luokka-asteilla. Tutkimuksen tulokset tuovat tärkeää uutta tietoa suomalaisten vanhempien lapsensa luokanopettajaa kohtaan tunteman luottamuksen rakentumisesta alakoulun aikana sekä luottamuksen yhteydestä koulun kanssa tehtävään yhteistyöhön.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (77 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherluottamus
dc.subject.otherkodin ja koulun yhteistyö
dc.subject.othervanhemmat
dc.subject.otheralakoulu
dc.titleVanhempien opettajaa kohtaan tuntema luottamus ja osallistuminen koulun kanssa tehtävään yhteistyöhön alakoulun aikana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201701251268
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2017-01-25T18:18:54Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoluottamus
dc.subject.ysokoti
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysoalakoulu


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record