dc.contributor.advisor | Rousi, Rebekah | |
dc.contributor.author | Karttunen, Mikko | |
dc.date.accessioned | 2017-01-25T15:03:41Z | |
dc.date.available | 2017-01-25T15:03:41Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1665410 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52858 | |
dc.description.abstract | Maailmanlaajuinen informaatioteknologian kehittyminen ja leviäminen mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumattoman opiskelemisen, josta tässä tutkielmassa käytetään nimeä mobiilioppiminen. Mobiilioppiminen on yksi edullisimmista ja vaivattomimmista tavoista kehittää maan koulutustasoa, ja koulutustason parantaminen taas on erityisesti kehitysmaiden intressi. Uudenlaisen teknologian käyttöönottoon liittyy kuitenkin myös teknologian omaksuminen osaksi vakiintuneita työtapoja. Onnistuneeseen omaksumiseen voidaan olennaisesti vaikuttaa positiivisella käyttäjäkokemuksella. Tämä tutkielma perehtyy kirjallisuuskatsauksen avulla käyttäjäkokemuksen muodostumiseen käytettävyyden, teknologian omaksumisen ja kulttuurin näkökulmista. Lisäksi tutkielmassa tehtiin käyttäjäkokemustutkimus. Tutkimus tehtiin Sambiassa osana interventiotutkimusta, jossa tutkittiin mobiiliopiskelun hyödyntämistä lukutaidon opetuksessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sambialaisten opettajien suhtautumista uudenlaiseen teknologiaan ja arvioida mobiiliopiskelusta muodostunutta käyttäjäkokemusta. Tutkimus tehtiin lomaketutkimuksena. Tulokseksi saatiin runsaasti tietoa vastaajajoukon positiivisesta ja optimisesta suhtautumisesta informaatioteknologian kehitykseen. Projektin mobiiliopiskeluympäristön käyttäjäkokemuksen vastaajat arvioivat erittäin hyväksi. Tutkimuksen rajoitteiksi jäi pieni vastaajajoukko ja siitä seurannut tilastollisen analyysin puute. Tutkielma tarjoaa kirjallisuuskatsauksensa puolesta kattavasti tietoa käyttäjäkokemuksen muodostumisesta ja vastaavanlaisen käyttäjäkokemustutkimuksen valmistelusta. Tutkielman empiirinen osio on mielenkiintoinen katsaus mobiiliopiskeluun liittyvistä kokemuksista ja asenteista kehitysmaakontekstissa. | fi |
dc.description.abstract | Global spread and development of information technology has enabled better access to mobile learning, a type of education that is not restricted by time and place. Mobile learning is one of the most advantageous and convenient ways to improve a nation’s level of education, which is of particular interest in developing countries. Adopting a new technology however requires a successful introduction for it to become a part of established working habits. Successful adoption may be substantially affected by positive user experience. This thesis conducts a literature review about the formation of user experience from the viewpoints of usability, technology acceptance and culture. In addition, a user experience study was conducted. The study was conducted in Zambia as part of an intervention study, which examined the utilization of ICT in teaching literacy. The aim of this user experience study was to find out how the Zambian teachers taking part in the study relate to new technology and analyze their user experience on mobile learning. The study was conducted as a survey. The main findings of the study include a lot of information on the teachers’ positive and optimistic views on ICT development. The teachers also had a very praiseworthy user experience with the mobile learning environment used in the project. The limitation of the study was insufficient statistical data due to the small amount of teachers. The literature review offers a comprehensive view on the formation of user experience and conducting a user experience study, while the empirical part offers an interesting review about experiences and attitudes related to mobile learning in a developing country context. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (67 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | mobiilioppiminen | |
dc.subject.other | mobiiliopiskelu | |
dc.subject.other | käyttäjäkokemus | |
dc.subject.other | käytettävyys | |
dc.subject.other | Sambia | |
dc.title | Käyttäjäkokemustutkimus mobiiliopiskelusta sambialaisessa ympäristössä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201701251266 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Tietojenkäsittelytieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Computer Science and Information Systems | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.date.updated | 2017-01-25T15:03:42Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | mobiilioppiminen | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | langaton tekniikka | |
dc.subject.yso | opiskelu | |
dc.subject.yso | käyttäjäkokemus | |
dc.subject.yso | käytettävyys | |
dc.subject.yso | Sambia | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |