Käyttäjäkokemustutkimus mobiiliopiskelusta sambialaisessa ympäristössä
Maailmanlaajuinen informaatioteknologian kehittyminen ja leviäminen mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumattoman opiskelemisen, josta tässä tutkielmassa käytetään nimeä mobiilioppiminen. Mobiilioppiminen on yksi edullisimmista ja vaivattomimmista tavoista kehittää maan koulutustasoa, ja koulutustason parantaminen taas on erityisesti kehitysmaiden intressi. Uudenlaisen teknologian käyttöönottoon liittyy kuitenkin myös teknologian omaksuminen osaksi vakiintuneita työtapoja. Onnistuneeseen omaksumiseen voidaan olennaisesti vaikuttaa positiivisella käyttäjäkokemuksella. Tämä tutkielma perehtyy kirjallisuuskatsauksen avulla käyttäjäkokemuksen muodostumiseen käytettävyyden, teknologian omaksumisen ja kulttuurin näkökulmista. Lisäksi tutkielmassa tehtiin käyttäjäkokemustutkimus. Tutkimus tehtiin Sambiassa osana interventiotutkimusta, jossa tutkittiin mobiiliopiskelun hyödyntämistä lukutaidon opetuksessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sambialaisten opettajien suhtautumista uudenlaiseen teknologiaan ja arvioida mobiiliopiskelusta muodostunutta käyttäjäkokemusta. Tutkimus tehtiin lomaketutkimuksena. Tulokseksi saatiin runsaasti tietoa vastaajajoukon positiivisesta ja optimisesta suhtautumisesta informaatioteknologian kehitykseen. Projektin mobiiliopiskeluympäristön käyttäjäkokemuksen vastaajat arvioivat erittäin hyväksi. Tutkimuksen rajoitteiksi jäi pieni vastaajajoukko ja siitä seurannut tilastollisen analyysin puute. Tutkielma tarjoaa kirjallisuuskatsauksensa puolesta kattavasti tietoa käyttäjäkokemuksen muodostumisesta ja vastaavanlaisen käyttäjäkokemustutkimuksen valmistelusta. Tutkielman empiirinen osio on mielenkiintoinen katsaus mobiiliopiskeluun liittyvistä kokemuksista ja asenteista kehitysmaakontekstissa.
...
Global spread and development of information technology has enabled better access to mobile learning, a type of education that is not restricted by time and place. Mobile learning is one of the most advantageous and convenient ways to improve a nation’s level of education, which is of particular interest in developing countries. Adopting a new technology however requires a successful introduction for it to become a part of established working habits. Successful adoption may be substantially affected by positive user experience. This thesis conducts a literature review about the formation of user experience from the viewpoints of usability, technology acceptance and culture. In addition, a user experience study was conducted. The study was conducted in Zambia as part of an intervention study, which examined the utilization of ICT in teaching literacy. The aim of this user experience study was to find out how the Zambian teachers taking part in the study relate to new technology and analyze their user experience on mobile learning. The study was conducted as a survey. The main findings of the study include a lot of information on the teachers’ positive and optimistic views on ICT development. The teachers also had a very praiseworthy user experience with the mobile learning environment used in the project. The limitation of the study was insufficient statistical data due to the small amount of teachers. The literature review offers a comprehensive view on the formation of user experience and conducting a user experience study, while the empirical part offers an interesting review about experiences and attitudes related to mobile learning in a developing country context.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Mobiilisovelluksen käyttäjäarviointia : fyysinen mobiili vuorovaikutus puolijulkisessa tilassa
Lahtinen, Janne (2017)Tekninen kehitys on mahdollistanut tietoteknisten laitteiden aiempaa pienemmän koon ja paremman suorituskyvyn tehden laitteista ja niiden sovelluksista mobiileja. Mobiileja älylaitteita käytetään mitä moninaisimmissa ... -
Exploring Nigerian University Students’ Perception towards Mobile Learning
Ifinedo, Eloho; Kankaanranta, Marja; Neittaanmäki, Pekka; Hämäläinen, Timo (Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), 2017)The specific objective of this study was to better understand Nigerian university students’ perceptions and readiness towards mobile learning. Recently, the influence of mobile technology is seen to have infiltrated ... -
Modernin mobiilisovelluskehityksen pääparadigmat : ehdotus monialustaisten mobiilisovelluksien heuristiikoiksi
Lahikainen, Esa Juhana (2013)Mobiilisovelluskehityksen kenttä on tällä hetkellä hyvin hajanainen. Sovelluskehittäjän näkökulmasta valittavana on useita eri lähestymistapoja mobiilisovelluksien luomiseen. Natiivien kehityspakkien rinnalle on tarjolla ... -
Ensuring Diverse User Experiences and Accessibility While Developing the TeSLA e-Assessment System
Ladonlahti, Tarja; Laamanen, Merja; Uotinen, Sanna (Springer, 2020)The TeSLA project, with its new, innovative approaches for e-assessment, offers a great possibility for increasing the educational equality and making higher education studies available for all. It has been estimated that ... -
Designing a mobile learning framework for a formal educational context
Rikala, Jenni (University of Jyväskylä, 2015)