Tieto, valta ja vastuu erityislasten hoidossa
Hämeenaho, P. (2016). Tieto, valta ja vastuu erityislasten hoidossa. Elore, 23(2). https://doi.org/10.30666/elore.79256
Published in
EloreAuthors
Date
2016Copyright
© Pilvi Hämeenaho & Suomen Kansantietouden Tutkijain Seura, 2016.
Artikkelissa tarkastelen sitä, kuinka erityislasten vanhempien tieto ja asiantuntemus lasta koskevissa asioissa rakentuu ja kuinka siihen suhtaudutaan auttamistyön tilanteissa. Aineistoni koostuu vanhempien kokemuskertomuksista, joissa he kuvaavat erityislapsen vanhemmuuteen kasvua sekä kohtaamisia ammattilaisten kanssa auttamistyön kentillä. Tutkimukseni rakentaa kuvan epäsymmetriselle vallalle perustuvasta vuorovaikutuksesta, jossa ammattilaisen ja asiakkaan roolia määrittelevät kulttuuriset kategoriat vaikuttavat vanhempien mahdollisuuksiin osallistua auttamistyön neuvotteluihin. Näiden kategorioiden mukaan asiakkaan roolina on olla tiedon ja avun vastaanottaja, minkä seurauksena heidän asiantuntijuudelleen ei ole luontevaa paikkaa lapsen hoitoa ja kuntoutusta koskevissa neuvotteluissa.
Vanhempien kokemuskertomusten mukaan heidän monipuolinen asiantuntemuksensa ei aina tule tunnistetuksi, eikä heidän tietojaan kuulla tai huomioida riittävästi. Tämän vuoksi vanhemmat kokevat joskus voimakasta tarvetta puolustaa lapsensa asiaa rikkomalla asiakkaalle annettua tiedon vastaanottajan roolia. Vanhempien toiminnan taustalla on huoli lapsesta ja siitä, pystyvätkö ammattilaiset omien erityisalojensa tuntijoina näkemään lapsen kokonaisvaltaiset tarpeet. Lapselle parasta hoitoa ja kuntoutusta ei ole mahdollista suunnitella ilman riittävää ymmärrystä lapsen arkielämästä. Vaikka hoitoa koskevan päätöksenteon tulee perustua ammattilaisten tiedolle, myös vanhemmilla oleva kokonaisvaltainen ymmärrys lapsen arjesta on tietoa, jota tarvitaan hoidon suunnittelun tueksi. Nostankin artikkelissani esiin tarpeen uusintaa asiakkaan kategoriaan sisäänkirjoitettuja käsityksiä asiakkaan toimijuudesta ja asiantuntemuksesta. Tutkimukseni osoittaa myös, kuinka tärkeää on pyrkiä erilaisten tietoperustojen tunnistamiseen ja yhteensovittamiseen, jotta toiminnan tavoitteena oleva lapsen paras voidaan saavuttaa.
...
Publisher
Suomen Kansantietouden Tutkijain Seura ry.ISSN Search the Publication Forum
1456-3010
Original source
http://www.elore.fi/arkisto/2_16/hameenaho.pdfPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/26450493
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Suomalaisten erityislasten vanhempien uupumus COVID-19-poikkeusaikana
Huhtala, Heta; Perasto, Nea (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisten erityislasten vanhempien kokemaa vanhemmuuden uupumusta COVID-19-poikkeusaikana latentin profiilianalyysin (LPA) avulla. Lisäksi tarkasteltiin lasten erityistarpeiden laadun, ... -
Erityislasten vanhempien kokema uupumus ja tuen tarve
Sorkkila, Matilda; Fågel, Paula; Kukkonen, Sonja; Aunola, Kaisa (Niilo Mäki Instituutti, 2021)Vanhemmuuden uupumus on vakava oireyhtymä, joka on seurausta pitkäaikaisesta stressistä vanhemmuudessa. Uupuneille vanhemmille tarjottu tuki on ensiarvoisen tärkeää, sillä vanhemman hyvinvointi heijastuu koko perheen ... -
Erityislasten vanhempien uupumus ja tuen tarve
Fågel, Paula; Kukkonen, Sonja (2020)Vanhemmuuden uupumus on vakava oireyhtymä, joka on seurausta pitkäaikaisesta stressistä vanhemmuudessa. Uupuneille vanhemmille tarjottu tuki onkin ensiarvoisen tärkeää, sillä vanhemman hyvinvointi heijastuu koko perheen ... -
Koronakevään etäopiskelu kuormitti erityislasten vanhempia
Kankaanranta, Marja; Kantola, Kristiina (Jyväskylän yliopisto, 2020)Miten erityistä tai tehostettua tukea saavien oppilaiden etäopiskelu sujui koronakevään aikana? Minkälainen oli vanhempien rooli opiskelun ohjauksessa? Miten perheet jaksoivat? Muun muassa näihin kysymyksiin haettiin ... -
Lapsiperhepalvelut nepsy-lapsiperheen vanhemman kokemana
Ekebom, Hanna (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on perehtyä neurologisesti oireilevien eli nepsy-lasten erityistarpeisiin, kartoittaa millaista on ollut sosiaalityön tarjoama tuki ja mitä voitaisiin tehdä vielä paremmin. Lähestyn aihetta ...