Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMäntylä, Katja
dc.contributor.authorLeinonen, Juho
dc.date.accessioned2017-01-19T21:20:52Z
dc.date.available2017-01-19T21:20:52Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1659248
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52769
dc.description.abstractUusia kielenopettajia tutkittaessa on havaittu, että opettajan alkutaival on usein haastavaa, ja monet toimivat näissä tilanteissa tavoilla, jotka eivät ole edullisia opettajien hyvinvoinnille ja ammattitaidolle. Ratkaisuksi ehdotetaan yleensä kielenopettajakoulutuksen kehittämistä. Kielenopettajaksi opiskelevien toimijuutta ja käsityksiä on kuitenkin tutkittu melko vähän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä kielenopettajaopiskelijat odottavat yliopisto-opinnoiltansa ja millaisia käsityksiä heillä on opettajan professiosta. Näitä käsityksiä vertailtiin kieltenopettajankoulutuksen tavoitteisiin ja periaatteisiin, jotka ovat Suomessa tutkimusperusteisia. Tutkimuksen aineisto kerättiin elektronisella kyselylomakkeella, johon vastasi 65 kielenopettajaopiskelijaa Jyväskylä, Oulun, Tampereen ja Turun yliopistosta. Kyselylomake koostui 1) taustatiedoista, 2) väittämistä, joilla kerättiin määrällistä aineistoa, sekä 3) avoimista kysymyksistä, joilla kerättiin laadullista aineistoa. Määrällistä aineistoa analysoitiin deskriptiivisillä tilastomenetelmillä, ja sen lisäksi kahdesta tutkitusta ilmiöstä muodostettiin summamuuttujat. Laadullista aineistoa analysoitiin aineistolähtöisesti ja vastauksissa ilmenneitä teemoja kvantifioitiin. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että kielenopettajaksi opiskelevat odottavat opintojensa olevan vahvasti painottuneita käytäntöön, vaikka kielenopettajien yliopisto-opinnot ovat pääosin muuta kuin käytännön harjoittelua. Esimerkiksi tutkielman tekemistä on määrällisesti enemmän kuin opetusharjoittelua. Tämän lisäksi käsityksen kieltenopettajan professiosta ovat vaatimattomat. Yliopistojen katsotaan kuitenkin tarjoavan hyvät puitteet opiskelulle, ja kieltenopettajaopiskelijoiden oppismiskäsitykset ovat progressiivisia. Tulosten perusteella yliopisto-opintojen luonnetta ja suorittamistapoja olisi tarpeen selventää, jotta opiskelijat hyötyisivät niistä enemmän. Myös opettajan profession vahvistuminen on tulevien opettajien vastuulla. Muutoksen täytyy lähteä opettajaopiskelijoista ja yliopistojen tulee tukea tätä.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (77 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherForeign Language Teachers
dc.subject.otherTeacher education
dc.subject.otherUniversity Education
dc.subject.otherProfessions
dc.titlePre-service foreign language teachers' expectations of their studies and teacher profession
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201701191202
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2017-01-19T21:20:53Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokieltenopettajat
dc.subject.ysoprofessionalismi
dc.subject.ysoyliopistot
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot