Pre-service foreign language teachers' expectations of their studies and teacher profession
Uusia kielenopettajia tutkittaessa on havaittu, että opettajan alkutaival on usein haastavaa, ja
monet toimivat näissä tilanteissa tavoilla, jotka eivät ole edullisia opettajien hyvinvoinnille ja
ammattitaidolle. Ratkaisuksi ehdotetaan yleensä kielenopettajakoulutuksen kehittämistä.
Kielenopettajaksi opiskelevien toimijuutta ja käsityksiä on kuitenkin tutkittu melko vähän.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä kielenopettajaopiskelijat odottavat
yliopisto-opinnoiltansa ja millaisia käsityksiä heillä on opettajan professiosta. Näitä käsityksiä
vertailtiin kieltenopettajankoulutuksen tavoitteisiin ja periaatteisiin, jotka ovat Suomessa
tutkimusperusteisia.
Tutkimuksen aineisto kerättiin elektronisella kyselylomakkeella, johon vastasi 65
kielenopettajaopiskelijaa Jyväskylä, Oulun, Tampereen ja Turun yliopistosta. Kyselylomake
koostui 1) taustatiedoista, 2) väittämistä, joilla kerättiin määrällistä aineistoa, sekä 3) avoimista
kysymyksistä, joilla kerättiin laadullista aineistoa. Määrällistä aineistoa analysoitiin
deskriptiivisillä tilastomenetelmillä, ja sen lisäksi kahdesta tutkitusta ilmiöstä muodostettiin
summamuuttujat. Laadullista aineistoa analysoitiin aineistolähtöisesti ja vastauksissa ilmenneitä
teemoja kvantifioitiin.
Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että kielenopettajaksi opiskelevat odottavat opintojensa
olevan vahvasti painottuneita käytäntöön, vaikka kielenopettajien yliopisto-opinnot ovat pääosin
muuta kuin käytännön harjoittelua. Esimerkiksi tutkielman tekemistä on määrällisesti enemmän
kuin opetusharjoittelua. Tämän lisäksi käsityksen kieltenopettajan professiosta ovat
vaatimattomat. Yliopistojen katsotaan kuitenkin tarjoavan hyvät puitteet opiskelulle, ja
kieltenopettajaopiskelijoiden oppismiskäsitykset ovat progressiivisia. Tulosten perusteella
yliopisto-opintojen luonnetta ja suorittamistapoja olisi tarpeen selventää, jotta opiskelijat
hyötyisivät niistä enemmän. Myös opettajan profession vahvistuminen on tulevien opettajien
vastuulla. Muutoksen täytyy lähteä opettajaopiskelijoista ja yliopistojen tulee tukea tätä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Status versus nature of work : pre-service language teachers envisioning their future profession
Ruohotie-Lyhty, Maria; Pitkänen-Huhta, Anne (Routledge, Taylor & Francis, 2022)Considering the central role of identity in understanding teacher development, this paper addresses the ways in which pre-service language teachers envision their identities as future professionals. The paper is based on ... -
Pre-service teachers’ language mindset and its impact on the engagement and persistence in their language pedagogical studies : a study conducted in EFL teacher education in Finland
Perera, Sonali (2024)In the mindset research field, pre-service teachers’ mindsets are understudied. Their beliefs about the malleability of their English as a Foreign Language (EFL) ability (that it is a predetermined trait – fixed language ... -
Teacher Identity and Investment : First Year Language Teacher Students Investing in Their Future Profession
Pitkänen-Huhta, Anne; Ruohotie-Lyhty, Maria; Jääskelä, Päivikki (Springer International Publishing, 2022)Professional identity is central in understanding the socially embedded and personally experienced character of teachers’ professional development. Particularly in the early stages of identity construction, we need to focus ... -
Pre-service language teachers’ perceptions of sustainability and its implementation in language teaching
Maijala, Minna; Heikkola, Leena Maria; Kuusalu, Salla-Riikka; Laine, Päivi; Mutta, Maarit; Mäntylä, Katja (SAGE Publications, 2023)In both the school environment and teacher education, sustainable development is usually linked to the natural and social sciences and is rarely incorporated into language education or encouraged as part of language teacher ... -
Eager but without tools : pre-service subject teachers’ experiences and knowledge of differentiation
Tamminen, Tuulia (2023)Tämä tutkimus perehtyy aineenopettajaopiskelijoiden kokemuksiin ja käsityksiin eriyttämisestä. Aihetta on tutkittu tähän mennessä opettajien asenteiden perspektiivistä (ks. esim. Takala ja Sirkko 2022, Moberg ym. 2020, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.