Opettajan ja oppilaan välisten ymmärryksen ongelmien ratkaiseminen kielellisesti epäsymmetrisissä vuorovaikutustilanteissa
Mört, Jenni. 2016. Opettajan ja oppilaan välisten ymmärryksen ongelmien ratkaiseminen kielellisesti epäsymmetrisissä vuorovaikutustilanteissa. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. Erityispedagogiikan yksikkö. 78 sivua.
Vuorovaikutuksessa yhteisen ymmärryksen saavuttaminen on merkityksellistä, mutta ei itsestään selvää. Ymmärryksen ongelmia esiintyy erityisesti kielellisesti epäsymmetrisissä keskusteluissa, joissa yhdellä tai useammalla osallistujalla on rajoituksia kielitaidossaan. Kielellisiä vaikeuksia omaavien oppilaiden kanssa työskentelevien opettajien korjauskäytäntöjä ei ole kuitenkaan juurikaan tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka opettajan ja oppilaan välille syntyviä ymmärryksen ongelmia ratkaistiin luokkahuoneissa, joissa oppilaat käyttivät puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointimenetelmiä.
Tutkimusaineistona olivat videotallenteet alakoulun autististen lasten luokan sekä ala- ja yläkoulun yksilöllisen opetuksen pienryhmän oppitunneilta (N = 21). Analyysi toteutettiin keskustelunanalyyttisesti. Tutkimustulokset osoittivat opettajien toimivan yleisesti sekä ymmärryksen ongelman ilmaisijana että ratkaisijana riippumatta siitä, oliko ymmärryksen ongelma oppilaalla vai opettajalla itsellään. Aineistosta löytyi kahdeksan erilaista ymmärryksen ongelmien ratkaisutapaa: toisto, uudelleen muotoilu, ymmärrysehdokkaan tarjoaminen, johdattelu, omaan kysymykseen vastaaminen, selventäminen, käsitteen opettaminen ja selvittämättä jättäminen.
Ymmärryksen ongelmien ratkaisutavan valinnassa ei huomioitu oppilaiden kielellisiä haasteita eikä puhetta tukevia kommunikointimenetelmiä hyödynnetty ongelmien selvittämisessä. Opettajat tuottivat korjaukset yleisesti nopeasti, eikä oppilaan itsekorjaukselle annettu aikaa. Tutkimus herättääkin pohtimaan vahvan opettajajohtoisuuden vaikutusta oppilaiden osallisuuteen vuorovaikutuksessa sekä ymmärryksen ongelmien ratkaisemisessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentuminen ja ratkaiseminen oppitunneilla
Simberg, Roosa; Peltola, Emmi (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentumista oppitunneilla sekä opettajien tapoja ratkaista niitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin oppituntien videotallenteina ala ... -
Opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen suhde oppilaan kouluhyvinvointiin
Bartusch, Alexandra (2019)Suomalaiset oppilaat menestyvät kansainvälisesti hyvin koulussa. Siitä huolimatta useat tutkimukset osoittavat, että oppilaat viihtyvät huonosti koulussa. Oppilaiden hyvinvointia koulussa on tutkittu vähän sosiaalisten ... -
Minä-sinä -suhde opettajan ja oppilaan välillä : opettaja oppilaan kehitysobjektina
Anttila, Minna (2014) -
Luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä
Kanerva, Sanna (2022)Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä hyvästä vuorovaikutuksesta. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla ... -
"Et antaa vaan palaa siinä hetkessä" : opettajien käsityksiä opettajan ja oppilaan välisestä vuorovaikutuksesta opetustilanteissa
Korhonen, Tiina (2016)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä opettajan ja oppilaan välisestä vuorovaikutuksesta esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla. Tutkimuksen aineistona oli yhden opettajaryhmän (4 opettajaa) ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.