University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Opettajan ja oppilaan välisten ymmärryksen ongelmien ratkaiseminen kielellisesti epäsymmetrisissä vuorovaikutustilanteissa

Thumbnail
View/Open
739.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mört, Jenni
Date
2016
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
Mört, Jenni. 2016. Opettajan ja oppilaan välisten ymmärryksen ongelmien ratkaiseminen kielellisesti epäsymmetrisissä vuorovaikutustilanteissa. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. Erityispedagogiikan yksikkö. 78 sivua. Vuorovaikutuksessa yhteisen ymmärryksen saavuttaminen on merkityksellistä, mutta ei itsestään selvää. Ymmärryksen ongelmia esiintyy erityisesti kielellisesti epäsymmetrisissä keskusteluissa, joissa yhdellä tai useammalla osallistujalla on rajoituksia kielitaidossaan. Kielellisiä vaikeuksia omaavien oppilaiden kanssa työskentelevien opettajien korjauskäytäntöjä ei ole kuitenkaan juurikaan tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka opettajan ja oppilaan välille syntyviä ymmärryksen ongelmia ratkaistiin luokkahuoneissa, joissa oppilaat käyttivät puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointimenetelmiä. Tutkimusaineistona olivat videotallenteet alakoulun autististen lasten luokan sekä ala- ja yläkoulun yksilöllisen opetuksen pienryhmän oppitunneilta (N = 21). Analyysi toteutettiin keskustelunanalyyttisesti. Tutkimustulokset osoittivat opettajien toimivan yleisesti sekä ymmärryksen ongelman ilmaisijana että ratkaisijana riippumatta siitä, oliko ymmärryksen ongelma oppilaalla vai opettajalla itsellään. Aineistosta löytyi kahdeksan erilaista ymmärryksen ongelmien ratkaisutapaa: toisto, uudelleen muotoilu, ymmärrysehdokkaan tarjoaminen, johdattelu, omaan kysymykseen vastaaminen, selventäminen, käsitteen opettaminen ja selvittämättä jättäminen. Ymmärryksen ongelmien ratkaisutavan valinnassa ei huomioitu oppilaiden kielellisiä haasteita eikä puhetta tukevia kommunikointimenetelmiä hyödynnetty ongelmien selvittämisessä. Opettajat tuottivat korjaukset yleisesti nopeasti, eikä oppilaan itsekorjaukselle annettu aikaa. Tutkimus herättääkin pohtimaan vahvan opettajajohtoisuuden vaikutusta oppilaiden osallisuuteen vuorovaikutuksessa sekä ymmärryksen ongelmien ratkaisemisessa. ...
Keywords
ymmärryksen ongelma kielellinen epäsymmetria Keskustelunanalyysi erityisopetus vuorovaikutus opettajat oppilaat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201701171169

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23884]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentuminen ja ratkaiseminen oppitunneilla 

    Simberg, Roosa; Peltola, Emmi (2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentumista oppitunneilla sekä opettajien tapoja ratkaista niitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin oppituntien videotallenteina ala ...
  • Minä-sinä -suhde opettajan ja oppilaan välillä : opettaja oppilaan kehitysobjektina 

    Anttila, Minna (2014)
  • Opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen suhde oppilaan kouluhyvinvointiin 

    Bartusch, Alexandra (2019)
    Suomalaiset oppilaat menestyvät kansainvälisesti hyvin koulussa. Siitä huolimatta useat tutkimukset osoittavat, että oppilaat viihtyvät huonosti koulussa. Oppilaiden hyvinvointia koulussa on tutkittu vähän sosiaalisten ...
  • Oppilaan sukupuolen merkitys opettajan toiminnalle luokan vuorovaikutuksessa 

    Nieminen, Juha; Vienola, Tero (2013)
    Nieminen, J. & Vienola, T. 2013. Oppilaan sukupuolen merkitys opettajan toiminnalle luokan vuorovaikutuksessa. Jyväskylän yliopisto. Pro gradu -tutkielma, 86 s. Tutkimuksemme tavoitteena oli tutkia opettajan kokemuksia ...
  • Opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus huilunsoiton opiskelun alkuvaiheessa 

    Lappi, Katja Teresa (2004)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre