"Et antaa vaan palaa siinä hetkessä" : opettajien käsityksiä opettajan ja oppilaan välisestä vuorovaikutuksesta opetustilanteissa
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä opettajan ja oppilaan
välisestä vuorovaikutuksesta esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla. Tutkimuksen
aineistona oli yhden opettajaryhmän (4 opettajaa) litteroitu ryhmäkeskusteluaineisto.
Aineisto oli kerätty lukuvuonna 2014–2015 osana Suomen Akatemian
Lasten ja nuorten hyvinvointi ja terveys (Skidi-Kids) -ohjelman tutkimushanketta
Vuorovaikutusprosessit ja hyvinvoinnin tukeminen. Analyysimenetelmänä
oli fenomenografinen analyysi.
Tutkimustulosten mukaan tutkimukseen osallistuneet opettajat määrittelivät
opettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutusta oppimistilanteissa kokonaisvaltaisesti,
liittäen siihen palautteen antamisen, resurssit opetuksen järjestämiselle
sekä näkemyksen vuorovaikutuksen merkityksellisyydestä oppilaiden osallisuudelle.
Oppilaan osallisuutta opetustilanteiden vuorovaikutuksessa pidettiin
erittäin tärkeänä, mutta käytännössä sille nähtiin olevan vain vähän aikaa, halua
ja resursseja.
Tutkimuksen tulokset ovat linjassa uuden Perusopetuksen opetussuunnitelman
(Opetushallitus 2014) painopisteiden kanssa, joissa korostuu lapsen osallisuus
opetuksessa ja opetuksen suunnittelussa sekä vuorovaikutteisen oppimisen
sisäistämisen edellyttämä ajatustyö ja uudet toimintatavat. Tutkimus luo uusia
näkökulmia osallistavalle opettajan ja oppilaiden väliselle vuorovaikutukselle
sekä tuo opettajien näkökulman ajankohtaiseen keskusteluun luokkahuonevuorovaikutuksen
edistämisestä ja sitä haastavista tekijöistä.
...
Muu nimeke
Opettajien käsityksiä opettajan ja oppilaan välisestä vuorovaikutuksesta opetustilanteissaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
Himanko, Nina; Honkanen, Jarmo (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun ... -
"Näitä tilanteita tulee elämässä muutenki, et näihin pitää vaan tottua" : opettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä konfliktista
Koski, Essi (2016)Koski, Essi. 2016. ”Näitä tilanteita tulee elämässä muutenki, et näihin pitää vaan tottua” – Opettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä konfliktista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. ... -
Luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä
Kanerva, Sanna (2022)Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä hyvästä vuorovaikutuksesta. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla ... -
Luokanopettajan kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä kohtaamisesta koulun arjessa
Kuusi, Annika (2017)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.