Show simple item record

dc.contributor.advisorBergroth, Mari
dc.contributor.authorKvist, Hanna
dc.date.accessioned2017-01-10T07:43:53Z
dc.date.available2017-01-10T07:43:53Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1645775
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52662
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena on kartoittaa millaisia käsityksiä monikielisten perheiden vanhemmilla on ruotsinkielisten päiväkotien kielenkäytöstä, sekä kenelle vastuu kielenkäytöstä vanhempien mielestä kuuluu. Koska ympäristön asenteet vaikuttavat kielenoppimismotivaatioon, on vanhempien mielipiteiden selvittäminen tärkeää, jotta lasten kielenomaksumista voitaisiin tukea paremmin. Tutkielman aineistona olevat haastattelut ovat osa Jyväskylän yliopiston Child2ling-tutkimusta (2014), jossa tutkitaan kaksikielisiä perheitä kolmella eri paikkakunnalla Suomessa. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisesti sisällönanalyysillä diskurssianalyysia apuna käyttäen tutkimuksen kannalta oleellisen tiedon löytämiseksi. Aineistosta kävi ilmi, että vanhemmat luottavat lasten oppivan molemmat kielet riippumatta siitä mitä kieltä lapset päiväkodissa käyttävät. Vanhemmat ymmärtävät, etteivät he tai päiväkodin henkilökunta voi vaikuttaa siihen mitä kieltä lapset leikeissään käyttävät. He kuitenkin toivovat, että henkilökunnalla olisi hyvät ruotsin kielen taidot. Tuloksista kävi myös ilmi, etteivät vanhemmat ole juurikaan miettineet vastuukysymystä, koska uskovat lasten oppivan molemmat kielet joka tapauksessa. Osalle vanhemmista on selvää kenelle vastuu kielenomaksumisesta lopulta kuuluu ja mikä on päiväkodin osuus Varhaiskasvatussuunnitelman toteuttamiseksifi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (59 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherFlerspråkighet
dc.subject.othertvåspråkighet
dc.subject.otherspråkpolicy
dc.subject.otherfamiljespråkpolicy
dc.subject.otheruppfattningar
dc.subject.otherspråkliga uppfattningar
dc.titleUppfattningar om språkbruket på daghem hos föräldrarna till tvåspråkiga barn
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201701101107
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.date.updated2017-01-10T07:43:53Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysokaksikielisyys
dc.subject.ysokielipolitiikka
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysokäsitykset
dc.subject.ysoperheet
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record