dc.contributor.advisor | Savolainen, Hannu | |
dc.contributor.author | Kaivonurmi, Emilia | |
dc.date.accessioned | 2017-01-09T11:22:20Z | |
dc.date.available | 2017-01-09T11:22:20Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1645774 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52658 | |
dc.description.abstract | Tutkimukseni aiheena on käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuudet
suojaavina tekijöinä käytöshäiriöisen oppilaan oppimisessa. Tavoitteena on
tutkia kuudennen luokan käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien
vaikutusta käytöshäiriöisen koulumenestykseen seitsemännellä luokalla.
Tutkimuskysymyksiäni on kolme. Ensimmäinen tutkimuskysymys on,
ennustavatko kuudennen luokan käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuudet
sekä käyttäytymishäiriö seitsemännen luokan koulumenestystä. Toinen
tutkimuskysymys on, suojaavatko käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuudet
käytöshäiriöisen oppimista. Kolmas tutkimuskysymys on, mitkä asiat
vaikuttavat seitsemännen luokan koulumenestykseen. Tutkimukseni tein
hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysillä.
Tutkimukseni tulokseksi sain ensimmäiseen tutkimuskysymykseen, että
kuudennen luokan käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuudet eivät vaikuta
seitsemännen luokan koulumenestykseen. Käytöshäiriöllä on negatiivinen
vaikutus seitsemännen luokan koulumenestykseen eli mitä enemmän on
käytöshäiriötä, sitä huonompi koulumenestys on seitsemännellä luokalla.
Toisen tutkimuskysymyksen tulos riippuu käytöshäiriön vahvuudesta.
Kuudennen luokan käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuudet eivät vaikuta
niiden oppilaiden koulumenestykseen seitsemännellä luokalla, joilla on paljon
käytöshäiriötä. Seitsemännen luokan koulumenestys paranee hieman
käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien voimakkuuden mukaan niillä,
joilla on keskiverroin käytöshäiriötä. Eli seitsemännen luokan koulumenestys
on sitä parempi, mitä enemmän on käyttäytymisen ja tunne-elämän
vahvuuksia. Vähän käytöshäiriöisillä seitsemännen luokan koulumenestys
paranee merkittävästi sen mukaan, kuinka paljon heillä on käyttäytymisen ja
tunne-elämän vahvuuksia. Eli mitä enemmän käyttäytymisen ja tunne-elämän
vahvuuksia kuudennella luokalla, sitä parempi koulumenestys seitsemännellä
luokalla.
Kolmannen tutkimuskysymyksen tulos on, että seitsemännen luokan
koulumenestykseen vaikuttaa eniten kuudennen luokan koulumenestys eli,
mitä parempi koulumenestys kuudennella luokalla, sitä parempi
koulumenestys seitsemännellä luokalla. Toiseksi eniten seitsemännen luokan
koulumenestystä selittää käyttäytymishäiriöt eli mitä enemmän käytöshäiriöitä,
sitä huonompi seitsemännen luokan koulumenestys. Käyttäytymisen
vahvuuksilla eikä käyttäytymisen ja tunne-elämän sekä käytöshäiriön
yhdysvaikutuksella ollut vaikutusta seitsemännen luokan koulumenestykseen.
Tutkittavani ovat 6.-7.- luokkalaisia. Vanhemmat ovat arvioineet lapsen
vahvuuksia ja opettaja hänen käyttäytymishäiriötään sekä koulumenestystä.
Aineistoni kuuluu ISKE-hankkeeseen ja käytän regressioanalyysia
tutkimusmenetelmänäni. Tutkimukseni on määrällinen eli kvantitatiivinen
tutkimus. | fi |
dc.description.abstract | Kaivonurmi, Emilia. 2016. Käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuudet
suojaavina tekijöinä käytöshäiriöisen oppimisessa. Erityispedagogiikan pro
gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 31 sivua.
The topic of my study is the strengths in behavior and emotions as protective
factors in learning of a student with a behavioral disorder. My aim is to study
the effects of a sixth grade's behavioral and emotional strengths on academic
success in seventh grade. Participants were sixth and seventh graders. Parents
have evaluated the strengths of the child and teachers have evaluated the
behavioral disorder and academic success. My data belongs to the ISKE-project
and I use regressionanalysis as my method of research. My study is a
quantitative study.
I have three research questions. The first research question is whether the
emotional and behavioral strengths in sixth grade, as well as a behovioral
disorder, predict academic success in seventh grade. The second research
question is whether behavioral and emotional strengths protect the learning of
a student with a behavioral disorder. The third question asks which factors
affect academic success in seventh grade.
Regarding the first research question, the results of my study indicate that
sixth grade behavioral and emotional strengths do not affect academic success
in seventh grade. The behavioral disorder has a negative effect on academic
success in seventh grade. In other words, the more behavioral disorder there is,
the worse the academic success is in seventh grade.
The results of the second research question depend on the strength of the
behavioral disorder. Behavioral and emotional strenghts do not effect students'
who have plenty of behavioral disorder. Behavioral and emotional strenghts in
sixth grade can have a small positive impact on academic success in seventh
grade in those students' who have a medium level of behavioral disorder. Those
with a small amount of behavioral disorder high levels of behavioral and
emotional strengths can have a positive effect on academic success in seventh
grade. Thus, the more behavioral disorder there is present in sixth grade, the
less positive effect the behavioral and emotional strengths can have on
academic success in seventh grade.
The results of the third research question is, that academic success in sixth
grade is the strongest indicator of academic success in seventh grade. Thus, the
better the academic success in sixth grade, the better will the academic success
be in seventh grade. The second strongest indicator of academic success in
seventh grade was the amount of behavioral disorder. Therefore, the more
behavioral disorder there is, the worse is academic success in seventh grade.
Behavioral and emotional strengths did not have an effect on academic success
in seventh grade. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (41 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | käytöshäiriö | |
dc.subject.other | käyttäytymisen vahvuus | |
dc.subject.other | tunne-elämän vahvuus | |
dc.subject.other | koulumenestys | |
dc.subject.other | siirtymä | |
dc.subject.other | vanhemmat | |
dc.title | Käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuudet suojaavina tekijöinä käytöshäiriöisen oppimisessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201701091096 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2017-01-09T11:22:20Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | käyttäytymishäiriöt | |
dc.subject.yso | käyttäytyminen | |
dc.subject.yso | tunne-elämä | |
dc.subject.yso | opintomenestys | |
dc.subject.yso | vanhemmat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |