Näkökulmia uusien kirjoitustaitojen pedagogiikkaan : kirjallisuuskatsaus uuteen kirjoittamiseen osana monilukutaidon tutkimusta ja opetusta
Tutkielmassa kartoitetaan kuvailevan kirjallisuuskatsauksen kautta tutkimuskirjallisuuden
näkökulmia kirjoittamisen pedagogiikkaan, erityisesti liittyen monilukutaitoon ja uuteen
kirjoittamiseen. Tavoitteena on myös nostaa esiin suuntaviivoja ja ideoita käytännön
opetustyöhön sekä kirjoittamisen kouluopetuksen uudistamiseen. Tutkimuksen aineisto
koostuu kotimaisesta ja kansainvälisestä monilukutaitoa sekä uusia kirjoitustaitoja ja niiden
opetusta käsittelevästä tutkimuskirjallisuudesta.
Kirjallisuuden pohjalta pohditaan seuraavia kysymyksiä: Millaiseen kulttuuriseen ja
pedagogiseen kontekstiin uusi kirjoittaminen kytkeytyy? Mitä tarkoitetaan uusilla
kirjoitustaidoilla ja miten ne sijoittuvat monilukutaidon kokonaisuuteen sekä tämänhetkisiin
opetussuunnitelmiin? Mitä käytännön suuntaviivoja tutkimus tarjoaa uuden kirjoittamisen ja
monilukutaidon kouluopetukseen?
Digitaalisen ajan ja osallisuuden kulttuurin vaikutus näkyy koulussa erityisesti
oppimisympäristöjen, oppimateriaalien sekä opettajan ja oppilaan roolien muutoksessa.
Uusi kirjoittaminen ja uudet kirjoitustaidot ovat monilukutaidon alakäsitteitä, joilla viitataan
yleisesti digitaalisen kehityksen synnyttämissä uusissa tekstiympäristöissä tapahtuvaan
tekstien tuottamiseen ja siinä vaadittaviin taitoihin. Niiden harjoittamista tulisi sisällyttää
myös kirjoittamisen kouluopetukseen, sillä ne ovat osa tämänhetkisten opetussuunnitelmien
monilukutaitokokonaisuuksia.
Uuden kirjoittamisen opetuksen lähtökohtia ovat multimodaalinen, monimediainen ja
sosiokulttuurinen tekstikäsitys, uusien tekstilajien huomioiminen sekä tieto- ja
viestintäteknologian monipuolinen hyödyntäminen. Tukea uudistuvaan opetustyöhön voi
saada esimerkiksi oppiaineiden integraatiosta, samanaikaisopettajuudesta ja oman
pedagogiikan pohtimisesta.
...
Muu nimeke
Kirjallisuuskatsaus uuteen kirjoittamiseen osana monilukutaidon tutkimusta ja opetustaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Monilukutaidon opetus on ennen kaikkea uusien kirjoitustaitojen opetusta
Kallionpää, Outi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)Täysipainoinen osallistuminen tulevaisuuden yhteiskuntaan vaatii paljon laajempia kirjoitustaitoja kuin koulun kirjoittamisen opetus tällä hetkellä tarjoaa. Uusiin opetussuunnitelmiin tuleva monilukutaito voi tarjota väylän ... -
Kirjoittaminen muutoksessa : yläkoulun äidinkielen opettajien kokemuksia uusien kirjoitustaitojen opetuksesta
Hirvinen, Elina (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli lisätä tietoa siitä, millaisia kokemuksia peruskoulun yläkoulussa työskentelevillä äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajilla on uusien kirjoitustaitojen opettamisesta. ... -
”Monikirjoitustaidot” – tiedonalakohtaisten kirjoitustaitojen monet mahdollisuudet
Pentikäinen, Johanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)Ovatko kirjoitustaidot jääneet lukutaitoja ja monilukutaitoa koskevan keskustelun varjoon? Artikkelissa pohditaan, kuinka kirjoitustaitoja voi vahvistaa eri oppiaineiden osana, ja kannustetaan integroivaan ja sosiaalisia ... -
Uusien kirjoitustaitojen opetus : luovaa ja yhteisöllistä kirjoittamista osallisuuden kulttuurissa
Kallionpää, Outi (Department of Music, Art and Culture Studies, 2015) -
Opettajien käsityksiä lukemisesta ja kirjoittamisesta sekä omasta opetuksestaan monilukutaidon viitekehyksessä
Kehus, Henna (2016)Maisterintutkielmassa tarkastellaan opettajien käsityksiä lukemisesta ja kirjoittamisesta sekä opetuksestaan monilukutaidon viitekehyksessä. Tarkoituksena on selvittää, millaisia lukemiskäsityksiä opettajilla on. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.