dc.contributor.author | Lappi, Maria | |
dc.date.accessioned | 2017-01-05T09:51:01Z | |
dc.date.available | 2017-01-05T09:51:01Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1645717 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52639 | |
dc.description.abstract | Tutkielmassa kartoitetaan kuvailevan kirjallisuuskatsauksen kautta tutkimuskirjallisuuden
näkökulmia kirjoittamisen pedagogiikkaan, erityisesti liittyen monilukutaitoon ja uuteen
kirjoittamiseen. Tavoitteena on myös nostaa esiin suuntaviivoja ja ideoita käytännön
opetustyöhön sekä kirjoittamisen kouluopetuksen uudistamiseen. Tutkimuksen aineisto
koostuu kotimaisesta ja kansainvälisestä monilukutaitoa sekä uusia kirjoitustaitoja ja niiden
opetusta käsittelevästä tutkimuskirjallisuudesta.
Kirjallisuuden pohjalta pohditaan seuraavia kysymyksiä: Millaiseen kulttuuriseen ja
pedagogiseen kontekstiin uusi kirjoittaminen kytkeytyy? Mitä tarkoitetaan uusilla
kirjoitustaidoilla ja miten ne sijoittuvat monilukutaidon kokonaisuuteen sekä tämänhetkisiin
opetussuunnitelmiin? Mitä käytännön suuntaviivoja tutkimus tarjoaa uuden kirjoittamisen ja
monilukutaidon kouluopetukseen?
Digitaalisen ajan ja osallisuuden kulttuurin vaikutus näkyy koulussa erityisesti
oppimisympäristöjen, oppimateriaalien sekä opettajan ja oppilaan roolien muutoksessa.
Uusi kirjoittaminen ja uudet kirjoitustaidot ovat monilukutaidon alakäsitteitä, joilla viitataan
yleisesti digitaalisen kehityksen synnyttämissä uusissa tekstiympäristöissä tapahtuvaan
tekstien tuottamiseen ja siinä vaadittaviin taitoihin. Niiden harjoittamista tulisi sisällyttää
myös kirjoittamisen kouluopetukseen, sillä ne ovat osa tämänhetkisten opetussuunnitelmien
monilukutaitokokonaisuuksia.
Uuden kirjoittamisen opetuksen lähtökohtia ovat multimodaalinen, monimediainen ja
sosiokulttuurinen tekstikäsitys, uusien tekstilajien huomioiminen sekä tieto- ja
viestintäteknologian monipuolinen hyödyntäminen. Tukea uudistuvaan opetustyöhön voi
saada esimerkiksi oppiaineiden integraatiosta, samanaikaisopettajuudesta ja oman
pedagogiikan pohtimisesta. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (60 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | kirjoittamisen pedagogiikka | |
dc.subject.other | kirjoittamisen opetus | |
dc.subject.other | monilukutaito | |
dc.subject.other | uusi kirjoittaminen | |
dc.subject.other | uudet kirjoitustaidot | |
dc.title | Näkökulmia uusien kirjoitustaitojen pedagogiikkaan : kirjallisuuskatsaus uuteen kirjoittamiseen osana monilukutaidon tutkimusta ja opetusta | |
dc.title.alternative | Kirjallisuuskatsaus uuteen kirjoittamiseen osana monilukutaidon tutkimusta ja opetusta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201701051070 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kirjallisuus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Literature | en |
dc.date.updated | 2017-01-05T09:51:02Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 304 | |
dc.subject.yso | kirjoittaminen | |
dc.subject.yso | pedagogiikka | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | monilukutaito | |
dc.subject.yso | kirjoitustaito | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |