Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLappi, Maria
dc.date.accessioned2017-01-05T09:51:01Z
dc.date.available2017-01-05T09:51:01Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1645717
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52639
dc.description.abstractTutkielmassa kartoitetaan kuvailevan kirjallisuuskatsauksen kautta tutkimuskirjallisuuden näkökulmia kirjoittamisen pedagogiikkaan, erityisesti liittyen monilukutaitoon ja uuteen kirjoittamiseen. Tavoitteena on myös nostaa esiin suuntaviivoja ja ideoita käytännön opetustyöhön sekä kirjoittamisen kouluopetuksen uudistamiseen. Tutkimuksen aineisto koostuu kotimaisesta ja kansainvälisestä monilukutaitoa sekä uusia kirjoitustaitoja ja niiden opetusta käsittelevästä tutkimuskirjallisuudesta. Kirjallisuuden pohjalta pohditaan seuraavia kysymyksiä: Millaiseen kulttuuriseen ja pedagogiseen kontekstiin uusi kirjoittaminen kytkeytyy? Mitä tarkoitetaan uusilla kirjoitustaidoilla ja miten ne sijoittuvat monilukutaidon kokonaisuuteen sekä tämänhetkisiin opetussuunnitelmiin? Mitä käytännön suuntaviivoja tutkimus tarjoaa uuden kirjoittamisen ja monilukutaidon kouluopetukseen? Digitaalisen ajan ja osallisuuden kulttuurin vaikutus näkyy koulussa erityisesti oppimisympäristöjen, oppimateriaalien sekä opettajan ja oppilaan roolien muutoksessa. Uusi kirjoittaminen ja uudet kirjoitustaidot ovat monilukutaidon alakäsitteitä, joilla viitataan yleisesti digitaalisen kehityksen synnyttämissä uusissa tekstiympäristöissä tapahtuvaan tekstien tuottamiseen ja siinä vaadittaviin taitoihin. Niiden harjoittamista tulisi sisällyttää myös kirjoittamisen kouluopetukseen, sillä ne ovat osa tämänhetkisten opetussuunnitelmien monilukutaitokokonaisuuksia. Uuden kirjoittamisen opetuksen lähtökohtia ovat multimodaalinen, monimediainen ja sosiokulttuurinen tekstikäsitys, uusien tekstilajien huomioiminen sekä tieto- ja viestintäteknologian monipuolinen hyödyntäminen. Tukea uudistuvaan opetustyöhön voi saada esimerkiksi oppiaineiden integraatiosta, samanaikaisopettajuudesta ja oman pedagogiikan pohtimisesta.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (60 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherkirjoittamisen pedagogiikka
dc.subject.otherkirjoittamisen opetus
dc.subject.othermonilukutaito
dc.subject.otheruusi kirjoittaminen
dc.subject.otheruudet kirjoitustaidot
dc.titleNäkökulmia uusien kirjoitustaitojen pedagogiikkaan : kirjallisuuskatsaus uuteen kirjoittamiseen osana monilukutaidon tutkimusta ja opetusta
dc.title.alternativeKirjallisuuskatsaus uuteen kirjoittamiseen osana monilukutaidon tutkimusta ja opetusta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201701051070
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKirjallisuusfi
dc.contributor.oppiaineLiteratureen
dc.date.updated2017-01-05T09:51:02Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi304
dc.subject.ysokirjoittaminen
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysomonilukutaito
dc.subject.ysokirjoitustaito
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot