Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRintala, Pauli
dc.contributor.authorSääkslahti, Arja
dc.contributor.authorIivonen, Susanna
dc.date.accessioned2017-01-04T12:31:26Z
dc.date.available2017-01-04T12:31:26Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationRintala, P., Sääkslahti, A., & Iivonen, S. (2016). 3–10-vuotiaiden lasten motoriset perustaidot. <i>Liikunta ja tiede</i>, <i>53</i>(6), 49-55.
dc.identifier.otherCONVID_26429714
dc.identifier.otherTUTKAID_72345
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52620
dc.description.abstractMotoriset perustaidot ja niiden kehittyminen luovat perustan lapsen liikkumiselle ja kokonaisvaltaiselle fyysiselle aktiivisuudelle. Perustaidot tulisi oppia hallitsemaan ennen kouluikää. Lapsuuden aikaiset hyvät motoriset taidot ennustavat runsaampaa fyysistä aktiivisuutta myös myöhemmin nuoruusvuosina. Motorisilla taidoilla on lisäksi yhteyksiä lapsen kognitiivisiin taitoihin, terveystekijöihin sekä psykologista hyvinvointia kuvaaviin muuttujiin. Toistaiseksi Suomesta puuttuvat lasten motorisia taitoja mittaavat laajat kartoitukset, jonka vuoksi tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, minkä- laiset ovat 3–10-vuotiaiden tyttöjen ja poikien motoriset perustaidot vuonna 2015. Tutkimukseen osallistui yhteensä 374 lasta (191 tyttöä ja 183 poikaa; ka 6,78 vuotta; kh 1,98). Aineisto kerättiin kuudelta alakoululta ja kahdeksasta päiväkodista Väli-Suomesta uudistetulla Test of Gross Motor Development-3 (TGMD-3) -testillä. Taitojen arvioinnin teki kaksi tehtävään koulutettua arvioitsijaa, jotka analysoivat lasten suoritukset jälkikäteen videoilta. Näin suoritukset pystyttiin arvioimaan ilman kiirettä tai ulkopuolisia häiriötekijöitä. Aineiston tilastollisessa analyysissä käytettiin kuvailevia menetelmiä (keskiarvot, -hajonnat, prosenttiosuudet) sekä Kruskal-Wallis -testiä (ikäryhmien väliset erot) ja Mann-Whitney U -testiä (sukupuolten väliset erot). Tuloksista ilmeni, että vanhemmat lapset saivat korkeampia TGMD yhteispistemääriä kuin nuoremmat, mutta yksittäisten osioiden ”täydellinen” hallinta oli kaikille lapsille vaikeaa. Liikkumistaidoissa tytöt ja pojat eivät eronneet toisistaan, paitsi että 5-vuotiaat tytöt olivat tilastollisesti merkitsevästi poikia parempia vuorohyppelyssä. Käsittelytaidoissa pojat olivat tilastollisesti merkitsevästi tyttöjä taitavampia jokaisessa ikäluokassa ja taidossa. TGMD-testin antamien tulosten perusteella opettajilla on mahdollisuus huomioida yksilöllisiä eroja lasten taidoissa ja suunnitella sen perusteella kullekin lapselle hänen kehitystään tukevaa toimintaa niin varhaiskasvatuksessa kuin perusopetuksessakin.
dc.description.abstractMotor skill development sets the basis for children’s movements and overall physical activity. Fundamental motor skills are best learned before the school-age. Good motor skills in childhood predict more active lifestyle later in youth. Motor skills are also associated with cognitive skills, health determinants and psychological wellbeing of children. At the moment we lack large scale children’s motor skill assessment surveys in Finland, and therefore the purpose of this study was to describe the motor skill level of 3–10-year-old children in 2015. The participants of the study were 374 children (191 girls and 183 boys; mean age 6,78; sd 1,98). Data were collected from six primary schools and eight day care centers in Middle-Finland using a new Test of Gross Motor Development, 3rd version (TGMD-3). Motor skills were assessed afterwards from the videos by two trained assistants (physical education teachers) without any distractions. This was assumed to increase validity and reliability of the results. Means and standard deviations were calculated to describe the sample. KruskalWallis -test and Mann-Whitney U -test were used to calculate differences within ages and between sexes. The results revealed that older children achieved higher TGMD total skill scores than younger children, but the individual items’ mastery was very difficult for all children. In locomotor skills there were no gender differences except that 5-year-old girls were better in skip than boys. In ball skills boys were statistically significantly better than girls in every age category and every skill. Based on the test results teachers have an opportunity to take into account individual differences between children, and plan programs for each child in a way that best supports his/her development both in early education and at school.
dc.language.isofin
dc.publisherLiikuntatieteellinen Seura ry
dc.relation.ispartofseriesLiikunta ja tiede
dc.subject.otherlapset
dc.subject.othermotoriset perustaidot
dc.subject.otherliikkumistaidot
dc.subject.otherkäsittelytaidot
dc.subject.otherTGMD-3-testi
dc.subject.otherchildren
dc.subject.otherfundamental motor skills
dc.subject.otherlocomotor skills
dc.subject.otherobject control skills
dc.subject.otherTGMD-3
dc.title3–10-vuotiaiden lasten motoriset perustaidot
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201701021021
dc.contributor.laitosLiikuntakasvatuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Sport Sciencesen
dc.contributor.oppiaineErityisliikuntafi
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineAdapted Physical Activityen
dc.contributor.oppiaineSport Pedagogyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated2017-01-02T13:15:07Z
dc.type.coarjournal article
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange49-55
dc.relation.issn0358-7010
dc.relation.numberinseries6
dc.relation.volume53
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Liikuntatieteellinen Seura ry, 2016.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot