3–10-vuotiaiden lasten motoriset perustaidot
Rintala, P., Sääkslahti, A., & Iivonen, S. (2016). 3–10-vuotiaiden lasten motoriset perustaidot. Liikunta ja tiede, 53(6), 49-55.
Published in
Liikunta ja tiedeDate
2016Copyright
© Kirjoittajat & Liikuntatieteellinen Seura ry, 2016.
Motoriset perustaidot ja niiden kehittyminen luovat perustan
lapsen liikkumiselle ja kokonaisvaltaiselle fyysiselle aktiivisuudelle.
Perustaidot tulisi oppia hallitsemaan ennen kouluikää. Lapsuuden
aikaiset hyvät motoriset taidot ennustavat runsaampaa fyysistä aktiivisuutta
myös myöhemmin nuoruusvuosina. Motorisilla taidoilla on
lisäksi yhteyksiä lapsen kognitiivisiin taitoihin, terveystekijöihin sekä
psykologista hyvinvointia kuvaaviin muuttujiin. Toistaiseksi Suomesta
puuttuvat lasten motorisia taitoja mittaavat laajat kartoitukset,
jonka vuoksi tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, minkä-
laiset ovat 3–10-vuotiaiden tyttöjen ja poikien motoriset perustaidot
vuonna 2015.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 374 lasta (191 tyttöä ja 183 poikaa;
ka 6,78 vuotta; kh 1,98). Aineisto kerättiin kuudelta alakoululta
ja kahdeksasta päiväkodista Väli-Suomesta uudistetulla Test of Gross
Motor Development-3 (TGMD-3) -testillä. Taitojen arvioinnin teki
kaksi tehtävään koulutettua arvioitsijaa, jotka analysoivat lasten suoritukset
jälkikäteen videoilta. Näin suoritukset pystyttiin arvioimaan
ilman kiirettä tai ulkopuolisia häiriötekijöitä. Aineiston tilastollisessa
analyysissä käytettiin kuvailevia menetelmiä (keskiarvot, -hajonnat,
prosenttiosuudet) sekä Kruskal-Wallis -testiä (ikäryhmien väliset
erot) ja Mann-Whitney U -testiä (sukupuolten väliset erot).
Tuloksista ilmeni, että vanhemmat lapset saivat korkeampia TGMD
yhteispistemääriä kuin nuoremmat, mutta yksittäisten osioiden ”täydellinen”
hallinta oli kaikille lapsille vaikeaa. Liikkumistaidoissa tytöt
ja pojat eivät eronneet toisistaan, paitsi että 5-vuotiaat tytöt olivat
tilastollisesti merkitsevästi poikia parempia vuorohyppelyssä. Käsittelytaidoissa
pojat olivat tilastollisesti merkitsevästi tyttöjä taitavampia
jokaisessa ikäluokassa ja taidossa.
TGMD-testin antamien tulosten perusteella opettajilla on mahdollisuus
huomioida yksilöllisiä eroja lasten taidoissa ja suunnitella
sen perusteella kullekin lapselle hänen kehitystään tukevaa toimintaa
niin varhaiskasvatuksessa kuin perusopetuksessakin.
...
Motor skill development sets the basis for children’s movements
and overall physical activity. Fundamental motor skills are best
learned before the school-age. Good motor skills in childhood predict
more active lifestyle later in youth. Motor skills are also associated
with cognitive skills, health determinants and psychological wellbeing
of children. At the moment we lack large scale children’s motor
skill assessment surveys in Finland, and therefore the purpose of this
study was to describe the motor skill level of 3–10-year-old children
in 2015.
The participants of the study were 374 children (191 girls and 183
boys; mean age 6,78; sd 1,98). Data were collected from six primary
schools and eight day care centers in Middle-Finland using a new Test
of Gross Motor Development, 3rd version (TGMD-3). Motor skills
were assessed afterwards from the videos by two trained assistants
(physical education teachers) without any distractions. This was assumed
to increase validity and reliability of the results. Means and
standard deviations were calculated to describe the sample. KruskalWallis
-test and Mann-Whitney U -test were used to calculate differences
within ages and between sexes.
The results revealed that older children achieved higher TGMD
total skill scores than younger children, but the individual items’
mastery was very difficult for all children. In locomotor skills there
were no gender differences except that 5-year-old girls were better in
skip than boys. In ball skills boys were statistically significantly better
than girls in every age category and every skill.
Based on the test results teachers have an opportunity to take into
account individual differences between children, and plan programs
for each child in a way that best supports his/her development both
in early education and at school.
...
Publisher
Liikuntatieteellinen Seura ryISSN Search the Publication Forum
0358-7010Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/26429714
Metadata
Show full item recordCollections
- Liikuntatieteiden tiedekunta [3058]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
4-vuotiaiden lasten motorisissa perustaidoissa tapahtuneet muutokset 20 vuoden aikana
Sivén, Hanna (2013) -
Kodin fyysisen ympäristön yhteys 5–7-vuotiaiden lasten motorisiin taitoihin
Tuomi, Tanja; Näppilä, Jarkko (2019)Motoristen perustaitojen kehittäminen nähdään tärkeänä tekijänä varhaisvuosien liikunnassa, sillä ikävuodet 5–7 ovat motoristen taitojen oppimisen kannalta merkittävää aikaa. Motoriset perustaidot luovat edellytykset lasten ... -
Individual, Family, and Environmental Correlates of Motor Competence in Young Children : Regression Model Analysis of Data Obtained from Two Motor Tests
Niemistö, Donna; Finni, Taija; Cantell, Marja; Korhonen, Elisa; Sääkslahti, Arja (MDPI, 2020)Physical activity and motor competence (MC) have been considered to be closely related and prevent childhood obesity. The aim of the study was two-fold: to examine MC measured with two different tools in relation to ... -
School-Age Children’s Actual Motor Competence and Perceived Physical Competence : A 3-Yr Follow-up
Gråstén, Arto; Huhtiniemi, Mikko; Jaakkola, Timo (Lippincott Williams & Wilkins, 2022)Purpose This study examined school-aged children’s actual motor competence (MC) and perceived physical competence (PC) over three years along with the covariate effects of gender and body mass index (BMI). Methods ... -
Comparative Analysis of fundamental motor skills in Finnish children with and without intellectual disability : A replication study
Suominen, G.; Marttila, J.; Loovis, E.M.; Rintala, P. (Scientific Psychomotor Association Hellas, 2021)Children with intellectual disability (ID) characteristically have motor problems. The purpose of this study was to compare differences in motor skills between Finnish children with and without ID, to compare the differences ...