Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPousi, Venla
dc.date.accessioned2017-01-03T09:31:51Z
dc.date.available2017-01-03T09:31:51Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1645846
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52596
dc.description.abstractTämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Psykologian laitoksella toteutettavaa, vuonna 2014 käynnistynyttä TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta. Tämän tutkimuksen tavoit- teena oli tarkastella ala- ja yläkoulun luokkaympäristön kuormitus- ja stressitekijöitä, opettajan stressin ja palautumisen kokemusta sekä minäpystyvyyden ja temperamentin roolia kuormitusteki- jöiden ja stressin sekä palautumisen välissä yhteyksissä. Tutkimuksen aineisto koostuu kahden kes- kisuomalaisen kunnan alueelta vuonna 2014 kerätyistä kuudennen luokan opettajien (N= 57) kyse- lylomakevastauksista ja vuonna 2015 kerätyistä seitsemännen luokan opettajien (N= 179) kysely- lomakevastauksista. Opettajat arvioivat kohtaamiensa kuormitustekijöiden yleisyyttä Kalakosken ym. (2012) kyselyllä, stressin kokemusta Elon ym. (1990) yhden kysymyksen mittarilla ja palautu- misen kokemusta kysymyksellä työpäivän jälkeisestä palautumisesta. Opettajien temperamenttipiir- teiden mittaamiseen tutkimuksessa käytettiin Derryberryn ja Rothbartin (1988) ATQ-R - kyselylomaketta ja minäpystyvyyden mittaamiseen Tschannen-Moranin ja Hoyn (2001) TSES - kyselylomaketta. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin luokkaympäristön stressitekijöitä kuuden vali- tun stressitekijän kautta. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka usein opettajat kohtaavat erilaisia luok- kaympäristöön liittyviä kuormitustekijöitä sekä kuinka paljon opettajat kokevat stressiä erilaisista työhön liittyvistä stressitekijöistä. Lisäksi tarkasteltiin luokkaympäristön kuormitus- ja stressiteki- jöiden yhteyksiä opettajien kokemaan stressiin ja palautumiseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös minäpystyvyyden ja temperamentin roolia kuormitustekijöiden ja stressin sekä palautumisen väli- sissä yhteyksissä. Tutkimuksessa todettiin opettajien kohtaavan luokkaympäristössään viikoittain ennakoimattomia tehtäviä, työkuormitusta ja aikapainetta sekä häiritsevää hälyä. Kuukausittain tai harvemmin opettajat kohtasivat työssään viestinnän ongelmia, tietotekniikan käyttöongelmia sekä ohjeisiin liittyviä ongelmia. Alakoulun opettajat kohtasivat luokkaympäristössään yläkoulun opetta- jia useammin ennakoimattomia tehtäviä. Tutkimuksessa todettiin opettajien kokevan jonkin verran stressiä tuottaviksi tekijöiksi haastavat oppilasryhmät, suuret oppilasryhmät, työn paljouden, häirit- sevät oppilaat sekä vastuun oppilaista. Järjestyksen pitämisen koettiin tuottavan vähän stressiä. Ko- konaisuudessaan tutkitut stressitekijät koettiin enemmän stressaaviksi yläkoulussa kuin alakoulussa. Yläkoulun opettajat kokivat alakoulun opettajia stressaavammaksi suuret oppilasryhmät, haastavat oppilasryhmät, häiritsevät oppilaat sekä järjestyksen pitämisen. Keskimäärin opettajat kokivat työstressin vähäiseksi ja palautumisen kokemuksen tavanomaiseksi. Tutkimuksessa todettiin työkuor- mituksen ja aikapaineen sekä häiritsevän hälyn olevan keskeisiä opettajan stressin ja palautumisen kokemuksen kannalta. Kuormitustekijöiden ja stressin tai palautumisen kokemusten välisten yh- teyksien ei tutkimuksessa todettu olevan erilaisia riippuen opettajan minäpystyvyydestä. Tempera- menttipiirteistä erityisesti ulospäinsuuntautuneisuus muunsi opettajan kuormitustekijöiden ja stres- sin sekä palautumisen kokemusten välisiä yhteyksiä. Tulokset antavat viitteitä aiemmin vähän tutki- tusta aiheesta, opettajan temperamentin merkityksestä kuormitustekijöiden ja stressin sekä palautu- misen kokemusten välisissä yhteyksissä. Jatkotutkimus aiheesta on tarpeen, jotta tutkimuksessa todetut temperamentin muuntavat roolit voidaan varmistaa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (72 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherminäpystyvyys
dc.titleAla- ja yläkoulun luokkaympäristön kuormitustekijöiden yhteys opettajien kokemaan stressiin ja palautumiseen : opettajan minäpystyvyys ja temperamentti yhteyttä muuntavina tekijöinä
dc.title.alternativeOpettajan minäpystyvyys ja temperamentti yhteyttä muuntavina tekijöinä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201701031045
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.date.updated2017-01-03T09:31:51Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysokuormitus
dc.subject.ysostressi
dc.subject.ysotyö
dc.subject.ysopalautuminen
dc.subject.ysotemperamentti
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysotemperamentti
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysoalakoulu
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot