Ala- ja yläkoulun luokkaympäristön kuormitustekijöiden yhteys opettajien kokemaan stressiin ja palautumiseen : opettajan minäpystyvyys ja temperamentti yhteyttä muuntavina tekijöinä
Authors
Date
2016Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Psykologian laitoksella toteutettavaa, vuonna 2014
käynnistynyttä TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta. Tämän tutkimuksen tavoit-
teena oli tarkastella ala- ja yläkoulun luokkaympäristön kuormitus- ja stressitekijöitä, opettajan
stressin ja palautumisen kokemusta sekä minäpystyvyyden ja temperamentin roolia kuormitusteki-
jöiden ja stressin sekä palautumisen välissä yhteyksissä. Tutkimuksen aineisto koostuu kahden kes-
kisuomalaisen kunnan alueelta vuonna 2014 kerätyistä kuudennen luokan opettajien (N= 57) kyse-
lylomakevastauksista ja vuonna 2015 kerätyistä seitsemännen luokan opettajien (N= 179) kysely-
lomakevastauksista. Opettajat arvioivat kohtaamiensa kuormitustekijöiden yleisyyttä Kalakosken
ym. (2012) kyselyllä, stressin kokemusta Elon ym. (1990) yhden kysymyksen mittarilla ja palautu-
misen kokemusta kysymyksellä työpäivän jälkeisestä palautumisesta. Opettajien temperamenttipiir-
teiden mittaamiseen tutkimuksessa käytettiin Derryberryn ja Rothbartin (1988) ATQ-R -
kyselylomaketta ja minäpystyvyyden mittaamiseen Tschannen-Moranin ja Hoyn (2001) TSES -
kyselylomaketta. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin luokkaympäristön stressitekijöitä kuuden vali-
tun stressitekijän kautta. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka usein opettajat kohtaavat erilaisia luok-
kaympäristöön liittyviä kuormitustekijöitä sekä kuinka paljon opettajat kokevat stressiä erilaisista
työhön liittyvistä stressitekijöistä. Lisäksi tarkasteltiin luokkaympäristön kuormitus- ja stressiteki-
jöiden yhteyksiä opettajien kokemaan stressiin ja palautumiseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös
minäpystyvyyden ja temperamentin roolia kuormitustekijöiden ja stressin sekä palautumisen väli-
sissä yhteyksissä. Tutkimuksessa todettiin opettajien kohtaavan luokkaympäristössään viikoittain
ennakoimattomia tehtäviä, työkuormitusta ja aikapainetta sekä häiritsevää hälyä. Kuukausittain tai
harvemmin opettajat kohtasivat työssään viestinnän ongelmia, tietotekniikan käyttöongelmia sekä
ohjeisiin liittyviä ongelmia. Alakoulun opettajat kohtasivat luokkaympäristössään yläkoulun opetta-
jia useammin ennakoimattomia tehtäviä. Tutkimuksessa todettiin opettajien kokevan jonkin verran
stressiä tuottaviksi tekijöiksi haastavat oppilasryhmät, suuret oppilasryhmät, työn paljouden, häirit-
sevät oppilaat sekä vastuun oppilaista. Järjestyksen pitämisen koettiin tuottavan vähän stressiä. Ko-
konaisuudessaan tutkitut stressitekijät koettiin enemmän stressaaviksi yläkoulussa kuin alakoulussa.
Yläkoulun opettajat kokivat alakoulun opettajia stressaavammaksi suuret oppilasryhmät, haastavat
oppilasryhmät, häiritsevät oppilaat sekä järjestyksen pitämisen. Keskimäärin opettajat kokivat työstressin vähäiseksi ja palautumisen kokemuksen tavanomaiseksi. Tutkimuksessa todettiin työkuor-
mituksen ja aikapaineen sekä häiritsevän hälyn olevan keskeisiä opettajan stressin ja palautumisen
kokemuksen kannalta. Kuormitustekijöiden ja stressin tai palautumisen kokemusten välisten yh-
teyksien ei tutkimuksessa todettu olevan erilaisia riippuen opettajan minäpystyvyydestä. Tempera-
menttipiirteistä erityisesti ulospäinsuuntautuneisuus muunsi opettajan kuormitustekijöiden ja stres-
sin sekä palautumisen kokemusten välisiä yhteyksiä. Tulokset antavat viitteitä aiemmin vähän tutki-
tusta aiheesta, opettajan temperamentin merkityksestä kuormitustekijöiden ja stressin sekä palautu-
misen kokemusten välisissä yhteyksissä. Jatkotutkimus aiheesta on tarpeen, jotta tutkimuksessa
todetut temperamentin muuntavat roolit voidaan varmistaa.
...


Alternative title
Opettajan minäpystyvyys ja temperamentti yhteyttä muuntavina tekijöinäKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23381]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kouluhyvinvoinnin yhteys nuorten huoliin siirryttäessä alakoulusta yläkouluun : itsetunto, sukupuoli ja koulutyyppi yhteyttä muuntavina tekijöinä
Nissén, Bettina (2017)Tämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksella toteutettua TIKAPUU - tutkimushanketta, jonka tavoitteena on tunnistaa tekijöitä, jotka edistävät oppimista, kouluhyvinvointia sekä onnistunutta siirtymää ... -
Työrauha kaikille -intervention yhteys opettajan luokanhallinnan minäpystyvyyteen sekä opettajan kokemaan luokan työrauhaan
Nukari, Heini (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Työrauha kaikille –intervention yhteyttä opettajan luokanhallinnan minäpystyvyyteen sekä opettajan kokemaan luokan työrauhaan. Tavoitteena oli myös selvittää, oliko opettajan ... -
Opettajapystyvyys, stressi ja uupuminen osana yläkoulun opettajan arkea
Hartikka, Tanja (2015)Tällä tutkimuksella on kaksi keskeistä tarkoitusta: Ensimmäinen tarkoitus on selvittää Työrauha Kaikille -hankkeeseen liittyvän intervention yhteyttä opetta-jan kokemaan pystyvyyden tunteeseen sekä opettajan stressi- ja ... -
Oppilaan sosioemotionaalisen tuen tarve ja opettaja-oppilassuhde, opettajan minäpystyvyys ja opettajan tarjoama sosioemotionaalinen tuki : alakoulun 3. - 6. -luokkien opettajien näkökulma
Niemelä, Maria (2016)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia ovat opetuksellisesti haasteelliset sosioemotionaalista tukea tarvitsevat oppilaat alakoulun 3. – 6. luokilla opettavien luokan- ja erityisopettajien kokemuksen mukaan. ... -
Matematiikan opettajien minäpystyvyys ja työssä kuormittuminen
Tapaninen, Sami (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää matematiikan opettajien käyttämien työmene-telmien ja työtapojen vaikutusta asenteisiin, työn kuormittavuuteen ja minäpystyvy-yteen. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää minäpystyvyyden ...