University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Ala- ja yläkoulun luokkaympäristön kuormitustekijöiden yhteys opettajien kokemaan stressiin ja palautumiseen : opettajan minäpystyvyys ja temperamentti yhteyttä muuntavina tekijöinä

Icon
869.2Kb

Authors
Pousi, Venla
Date
2016
Discipline
PsykologiaPsychologyKasvatustiede
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Tämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Psykologian laitoksella toteutettavaa, vuonna 2014 käynnistynyttä TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta. Tämän tutkimuksen tavoit- teena oli tarkastella ala- ja yläkoulun luokkaympäristön kuormitus- ja stressitekijöitä, opettajan stressin ja palautumisen kokemusta sekä minäpystyvyyden ja temperamentin roolia kuormitusteki- jöiden ja stressin sekä palautumisen välissä yhteyksissä. Tutkimuksen aineisto koostuu kahden kes- kisuomalaisen kunnan alueelta vuonna 2014 kerätyistä kuudennen luokan opettajien (N= 57) kyse- lylomakevastauksista ja vuonna 2015 kerätyistä seitsemännen luokan opettajien (N= 179) kysely- lomakevastauksista. Opettajat arvioivat kohtaamiensa kuormitustekijöiden yleisyyttä Kalakosken ym. (2012) kyselyllä, stressin kokemusta Elon ym. (1990) yhden kysymyksen mittarilla ja palautu- misen kokemusta kysymyksellä työpäivän jälkeisestä palautumisesta. Opettajien temperamenttipiir- teiden mittaamiseen tutkimuksessa käytettiin Derryberryn ja Rothbartin (1988) ATQ-R - kyselylomaketta ja minäpystyvyyden mittaamiseen Tschannen-Moranin ja Hoyn (2001) TSES - kyselylomaketta. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin luokkaympäristön stressitekijöitä kuuden vali- tun stressitekijän kautta. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka usein opettajat kohtaavat erilaisia luok- kaympäristöön liittyviä kuormitustekijöitä sekä kuinka paljon opettajat kokevat stressiä erilaisista työhön liittyvistä stressitekijöistä. Lisäksi tarkasteltiin luokkaympäristön kuormitus- ja stressiteki- jöiden yhteyksiä opettajien kokemaan stressiin ja palautumiseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös minäpystyvyyden ja temperamentin roolia kuormitustekijöiden ja stressin sekä palautumisen väli- sissä yhteyksissä. Tutkimuksessa todettiin opettajien kohtaavan luokkaympäristössään viikoittain ennakoimattomia tehtäviä, työkuormitusta ja aikapainetta sekä häiritsevää hälyä. Kuukausittain tai harvemmin opettajat kohtasivat työssään viestinnän ongelmia, tietotekniikan käyttöongelmia sekä ohjeisiin liittyviä ongelmia. Alakoulun opettajat kohtasivat luokkaympäristössään yläkoulun opetta- jia useammin ennakoimattomia tehtäviä. Tutkimuksessa todettiin opettajien kokevan jonkin verran stressiä tuottaviksi tekijöiksi haastavat oppilasryhmät, suuret oppilasryhmät, työn paljouden, häirit- sevät oppilaat sekä vastuun oppilaista. Järjestyksen pitämisen koettiin tuottavan vähän stressiä. Ko- konaisuudessaan tutkitut stressitekijät koettiin enemmän stressaaviksi yläkoulussa kuin alakoulussa. Yläkoulun opettajat kokivat alakoulun opettajia stressaavammaksi suuret oppilasryhmät, haastavat oppilasryhmät, häiritsevät oppilaat sekä järjestyksen pitämisen. Keskimäärin opettajat kokivat työstressin vähäiseksi ja palautumisen kokemuksen tavanomaiseksi. Tutkimuksessa todettiin työkuor- mituksen ja aikapaineen sekä häiritsevän hälyn olevan keskeisiä opettajan stressin ja palautumisen kokemuksen kannalta. Kuormitustekijöiden ja stressin tai palautumisen kokemusten välisten yh- teyksien ei tutkimuksessa todettu olevan erilaisia riippuen opettajan minäpystyvyydestä. Tempera- menttipiirteistä erityisesti ulospäinsuuntautuneisuus muunsi opettajan kuormitustekijöiden ja stres- sin sekä palautumisen kokemusten välisiä yhteyksiä. Tulokset antavat viitteitä aiemmin vähän tutki- tusta aiheesta, opettajan temperamentin merkityksestä kuormitustekijöiden ja stressin sekä palautu- misen kokemusten välisissä yhteyksissä. Jatkotutkimus aiheesta on tarpeen, jotta tutkimuksessa todetut temperamentin muuntavat roolit voidaan varmistaa. ...
Alternative title
Opettajan minäpystyvyys ja temperamentti yhteyttä muuntavina tekijöinä
Keywords
minäpystyvyys kuormitus stressi työ palautuminen temperamentti opettajuus yläkoulu alakoulu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201701031045

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23381]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kouluhyvinvoinnin yhteys nuorten huoliin siirryttäessä alakoulusta yläkouluun : itsetunto, sukupuoli ja koulutyyppi yhteyttä muuntavina tekijöinä 

    Nissén, Bettina (2017)
    Tämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksella toteutettua TIKAPUU - tutkimushanketta, jonka tavoitteena on tunnistaa tekijöitä, jotka edistävät oppimista, kouluhyvinvointia sekä onnistunutta siirtymää ...
  • Työrauha kaikille -intervention yhteys opettajan luokanhallinnan minäpystyvyyteen sekä opettajan kokemaan luokan työrauhaan 

    Nukari, Heini (2019)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Työrauha kaikille –intervention yhteyttä opettajan luokanhallinnan minäpystyvyyteen sekä opettajan kokemaan luokan työrauhaan. Tavoitteena oli myös selvittää, oliko opettajan ...
  • Opettajapystyvyys, stressi ja uupuminen osana yläkoulun opettajan arkea 

    Hartikka, Tanja (2015)
    Tällä tutkimuksella on kaksi keskeistä tarkoitusta: Ensimmäinen tarkoitus on selvittää Työrauha Kaikille -hankkeeseen liittyvän intervention yhteyttä opetta-jan kokemaan pystyvyyden tunteeseen sekä opettajan stressi- ja ...
  • Oppilaan sosioemotionaalisen tuen tarve ja opettaja-oppilassuhde, opettajan minäpystyvyys ja opettajan tarjoama sosioemotionaalinen tuki : alakoulun 3. - 6. -luokkien opettajien näkökulma 

    Niemelä, Maria (2016)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia ovat opetuksellisesti haasteelliset sosioemotionaalista tukea tarvitsevat oppilaat alakoulun 3. – 6. luokilla opettavien luokan- ja erityisopettajien kokemuksen mukaan. ...
  • Matematiikan opettajien minäpystyvyys ja työssä kuormittuminen 

    Tapaninen, Sami (2015)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää matematiikan opettajien käyttämien työmene-telmien ja työtapojen vaikutusta asenteisiin, työn kuormittavuuteen ja minäpystyvy-yteen. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää minäpystyvyyden ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre