University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kouluhyvinvoinnin yhteys nuorten huoliin siirryttäessä alakoulusta yläkouluun : itsetunto, sukupuoli ja koulutyyppi yhteyttä muuntavina tekijöinä

Thumbnail
View/Open
681.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Nissén, Bettina
Date
2017
Discipline
PsykologiaPsychology

 
Tämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksella toteutettua TIKAPUU - tutkimushanketta, jonka tavoitteena on tunnistaa tekijöitä, jotka edistävät oppimista, kouluhyvinvointia sekä onnistunutta siirtymää alakoulusta yläkouluun. Tämän osatutkimuksen tavoitteena oli selvittää kouluhyvinvoinnin yhteyttä nuorten huoliin siirryttäessä alakoulusta yläkouluun. Kouluhyvinvointia tutkittiin nuorten kokemana kouluviihtyvyytenä sekä koulustressin puuttumisena. Ylä- kouluun liittyviä huoliaan nuoret saivat raportoida vapaasti, jonka jälkeen huolet luokiteltiin sisältö- jen perusteella huoliluokkiin. Kouluviihtyvyyden ja koulustressin yhteyttä selvitettiin sekä huolten kokonaismäärään että erityyppisiin huoliin liittyen. Lisäksi haluttiin selvittää, muuntavatko itsetunto, sukupuoli ja koulutyyppi kouluhyvinvoinnin ja huolten välistä yhteyttä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeilla nuorilta (n=838) kuudennen luokan keväällä. Tällöin huolten yläkoulusta voi olettaa olevan ajankohtaisimmillaan yläkoulun alkaessa seuraavana syksynä. Tulokset osoittivat kouluviihtyvyyden olevan positiivisesti yhteydessä huolten kokonaismäärään, kavereihin liittyviin huoliin sekä koulumatkoihin ja myöhästymisiin liittyviin huoliin. Mitä paremmin nuori siis alakoulussa viihtyi, sitä enemmän hänellä oli huolia kokonaisuudessaan sekä huolia kavereista, koulumatkasta ja myöhästymisistä liittyen yläkouluun siirtymiseen. Koulustressillä havaittiin olevan positiivinen yhteys nuoreen itseensä liittyviin huoliin, kuten esimerkiksi huoliin omasta jaksamisestaan ja omista ominaisuuksistaan. Mitä enemmän nuori siis koki alakoulussa koulustressiä, sitä enemmän hän ilmaisi huolia itsestään siirryttäessä yläkouluun. Sukupuolen ja koulutyypin havaittiin myös muuntavan koulustressin ja itseen liittyvien huolten välistä yhteyttä. Tytöillä runsaampi koulustressi oli vahvasti yhteydessä suurempaan määrään itseen liittyviä huolia, kun taas pojilla vastaavaa yhteyttä ei löytynyt. Niillä nuorilla, jotka siirtyivät alakoulusta yläkouluun saman koulun sisällä, runsaampi koulustressi oli vahvasti yhteydessä suurempaan määrään itseen liittyviä huolia. Myös koulua vaihtaneilla oppilailla näkyi vastaavanlainen yhteys, mutta heikompana. Tulokset viittaavat siihen, että kouluhyvinvointi on yhteydessä nuorten huoliin siirryttäessä alakoulusta yläkouluun. Lisäksi tulokset osoittavat, että sukupuoli ja koulutyyppi voivat vaikuttaa siihen, missä määrin koulustressi aiheuttaa nuorelle häneen itseensä liittyviä huolia. Huolet yläkoulusta voivat pahimmillaan johtaa muun muassa sopeutumisvaikeuksiin yläkoulussa, alentuneeseen itsetuntoon sekä masennukseen. Jotta vältyttäisiin huolten negatiivisilta seurauksilta, ja jotta siirtymä alakoulusta yläkouluun olisi mahdollisimman sujuva, tulisi nuorten kouluhyvinvointiin ennen yläkouluun siirtymistä kiinnittää tarpeeksi huomiota. ...
 
This study is a part of the STAIRWAY study carried out at the Department of Psychology at the University of Jyväskylä. The aim of the STAIRWAY study is to broaden our understanding of the factors that promote learning, school well-being, and successful transition from primary school to lower secondary school. The aim of the present study was to investigate the associations between preadolescents’ school well-being and worries about the transition from primary school to lower secondary school. School well-being was measured with preadolescents’ self-reports of their school satisfaction and lack of school-related stress. Preadolescents reported their worries about lower secondary school freely in writing. Worries were then categorized into different groups based on the content of the worries. The moderating role of self-esteem, gender, and school type in the associations between school well-being and worries was also examined. Questionnaire data were collected from the preadolescents (N=838) during the spring of 6th grade. At this time, worries about lower secondary school are topical with lower secondary school starting in the forthcoming fall. Results showed that school satisfaction was positively associated with the total amount of worries and with the amount of worries related to friends, journey to school, and being late from school. The higher the preadolescent’s school satisfaction was in primary school, the more worries he or she reported in relation to lower secondary school in general and in the categories related to friends, journey to school, and being late from school. The findings further showed that school-related stress was positively associated with preadolescents’ worries about themselves, such as worries about coping and one’s own characteristics The more school-related stress the preadolescents experienced in primary school, the more self-related worries they had before the transition to lower secondary school. Furthermore, gender and school type were found to moderate the associations between school-related stress and preadolescents’ worries about themselves. Among girls higher level of school related stress was strongly associated with larger amount of self-related worries. Among boys the association was not found. Preadolescents who stayed in the same school during the transition from primary school to lower secondary school experienced larger amount of self-related worries if the level of school related stress was higher. The same effect was not as strong with preadolescents that changed school during the transition from primary to lower secondary school. The results indicate that preadolescents’ school well-being is associated with preadolescents’ worries about the upcoming transition from primary school to lower secondary school. The results also suggest that gender and school type can moderate the effect that school related-stress has on self-related worries. Worries about lower secondary school can at worst cause amongst other thigs poorer school adjustment, lower self-esteem and depression. In order to make transition from primary to lower secondary school as smooth as possible and to avoid the negative consequences of worries preadolescents’ school well-being should be paid enough attention to prior the transition. ...
 
Keywords
koulu yläkoulu siirtymävaihe hyvinvointi kouluviihtyvyys stressi siirtymäaika
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706152917

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Tavataan taas koulussa : vertaissuhteet, hyvinvointi ja kouluviihtyvyys peruskoulun alakoulusta yläkouluun siirryttäessä 

    Ruotsalainen, Jenni (2009)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella oppilaiden vertaissuhteita, hyvinvointia ja kouluviihtyvyyttä, niissä tapahtuvia muutoksia oppilaiden siirtyessä alakoulusta yläkouluun sekä vertaissuhteiden yhteyttä hyvinvointiin ...
  • Siirtymä alakoulusta yläkouluun oppilaan kokemana : kokemusten, sukupuolen ja koulumenestyksen yhteys erityisopetusstatukseen 

    Hiekkanen, Rosa (2016)
    Nuorten syrjäytymisestä on viime vuosina oltu huolissaan. Pahimmillaan siirtymä alakoulusta yläkouluun toimii syrjäytymiseen johtavana kuiluna koulutuspolulla. Herkkään siirtymäaikaan liittyvät riskitekijät olisi tärkeää ...
  • Nuorten arvioimien vahvuuksien yhteydet minäpystyvyysuskomusten, opettaja-oppilassuhteiden ja vertaissuhteisiin liittyvien pelkojen muutoksiin siirryttäessä alakoulusta yläkouluun 

    Seppänen, Tiia (2016)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää akateemisten minäpystyvyysuskomusten, myönteisten opettaja-oppilassuhteiden ja vertaissuhteisiin liittyvien pelkojen muutoksia siirryttäessä alakoulusta yläkouluun ja miten vahvuudet ...
  • Vanhempien tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä 

    Ylinen, Karoliina (2015)
    Tutkimuksessa selvitettiin vanhempien tuen eri osa-alueiden, lämpimyyden, vanhempien tietämyksen, nuoren kanssa keskustelemisen sekä kotitehtävissä auttamisen, ohjaamisen ja autonomian tukemisen yhteyksiä nuorten sisään- ...
  • Äitien antaman tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä 

    Ylinen, Karoliina; Aunola, Kaisa; Metsäpelto, Riitta-Leena; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Kiuru, Noona (Niilo Mäki Instituutti, 2016)
    Tutkimuksessa selvitettiin äitien antaman tuen yhteyttä nuorten sisään- ja ulospäinsuuntautuvaan ongelmakäyttäytymiseen alakoulusta yläkouluun siirryttäessä. Äitien antaman tuen osa-alueina tarkasteltiin äitien nuorelleen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre