Task values and future expectations of Finnish adolescent athletes : a person-oriented approach
Termi ’kaksoisura’ tarkoittaa huippu-urheilun ja koulutuksen yhdistämistä. Aikaisempien
tutkimusten mukaan opiskelijaurheilijat pitävät usein myös koulutusta tärkeänä ja voivat olla
motivoituneita niin urheiluun kuin opiskeluun, mutta he kuitenkin usein asettavat urheilun
etusijalle, mikä voi aiheuttaa haasteita onnistuneen kaksoisuran luomisessa. Tässä
tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisten opiskelijaurheilijoiden motivaatiota koulun ja
urheilun suhteen lukion alussa tutkimalla minkälaisia profiileita nuoret muodostavat
motivoituneisuuteensa perusteella ja myös, kuinka nämä profiilit ovat yhteydessä heidän
opiskeluun ja urheiluun liittyviin tulevaisuuden odotuksiinsa. Lisäksi selvitettiin erilaisten
taustatekijöiden vaikutus. Tutkittavien motivaatiota tutkittiin Ecclesin ym. (1983) kehittämän
odotusarvoteorian pohjalta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin latenttia profiilianalyysiä, jonka
perusteella löydettiin kolme ryhmää: (1) urheilumotivoituneet, eli he jotka arvostivat urheilua
kovasti, (2) motivoituneet, eli he jotka arvostivat sekä koulua että urheilua ja (3)
urheilumotivoitumattomat, eli he jotka eivät olleet kovin motivoituneita kumpaankaan,
varsinkaan ei urheiluun. Tulosten mukaan motivoituneilla oli korkeammat odotukset tulevan
koulutuksensa suhteen, kun taas urheilumotivoituneilla oli korkeammat tulevaisuuden
odotukset urheilun parissa. Myös nuorten keskiarvo koulussa ja urheilulajin tyyppi
(joukkueurheilu vs. yksilölaji) oli yhteydessä heille tyypilliseen motivaatioryhmään.
Tutkimus tuotti uutta tietoa suomalaisten opiskelijaurheilijoiden motivaatiosta lukion alussa.
Tämä tieto on hyödyllistä mietittäessä käytäntöjä, jotka mahdollistavat lahjakkaiden
opiskelijaurheilijoiden kaksoisuran onnistumisen.
...
According to the Eccles’ Expectancy-Value model (1983), adolescents’ achievement and
achievement related choices are determined by two factors: expectancies for success and
subjective task- or activity-related values. The present study examined the patterns of task
values that Finnish student-athletes show at the beginning of their first year in sports upper
secondary school; and the extent to which these patterns are associated with their athletic and
academic future expectations. The role of various background variables in the patterns of task
values was also investigated. With the means of latent profile analysis three classes of
adolescents were identified: (1) sport motivated, that is, those who placed high value on
sports, (2) dual motivated, that is, those who placed high value on both education and sports,
and (3) low sport motivated, that is, those who did not value highly either domain, especially
sports. Athletes showing dual motivated pattern had higher academic future expectations than
others, whereas those showing sport motivated pattern had higher athletic future expectations
than others. The results showed further that athletes’ school grades and type of sport were
associated with the motivational patterns typical for them.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
A person-oriented approach to sport and school burnout in adolescent student-athletes: The role of individual and parental expectations
Sorkkila, Matilda; Aunola, Kaisa; Ryba, Tatiana V. (Elsevier BV; European Federation of Sport Psychology, 2017)Objectives The present study aimed to examine what kind of burnout profiles exist among student-athletes based on their sport and school burnout symptoms. Moreover, it was investigated whether athletes' expectations of ... -
The role of gender and coaching styles in adolescent student-athletes’ motivational orientations in sport and school
Saarinen, Milla; Tolvanen, Asko; Aunola, Kaisa; Ryba, Tatiana V. (Springer Science and Business Media LLC, 2023)Research indicates that the dominant discourses of gender are ingrained in dual career (DC) practices critically influencing athletes’ motivation to construct a DC pathway. While it is important to ensure that all athletes ... -
The role of career adaptability resources in dual career pathways : A person-oriented longitudinal study across elite sports upper secondary school
Ojala, Juulia; Nikander, Aku; Aunola, Kaisa; De Palo, Jessica; Ryba, Tatiana V. (Elsevier BV, 2023)Objectives Obtaining education is an important milestone in athletes’ preparation for their professional career after sport. Literature indicates that combining school and sport is not an easy task for many aspiring youth ... -
The future-oriented hopes and goals of adolescent student-athletes in Finnish sport high schools
Sääksi, Pauliina; Saarinen, Milla; Aunola, Kaisa; Korpela, Mika; Ryba, Tatiana V. (Routledge, 2023)As most young athletes do not end up making a living in sport, and professional athletic careers are relatively short, adolescent athletes need to think about and plan their future outside of sport. The present longitudinal ... -
Training and motivation in childhood and adolescence in Finnish elite footballers at different phases of their athletic careers
Holopainen, Sakari; Lyyra, Nelli; Kokkonen, Marja (Editura Universitatea din Pitesti, 2021)This study retrospectively explored 1) early specialization and hours of training in childhood and adolescence and 2) the interrelations of different types of motivation in four samples of elite male footballers in ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.