dc.contributor.author | Selänne, Anniina | |
dc.date.accessioned | 2017-01-03T07:17:46Z | |
dc.date.available | 2017-01-03T07:17:46Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1645832 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52585 | |
dc.description.abstract | Termi ’kaksoisura’ tarkoittaa huippu-urheilun ja koulutuksen yhdistämistä. Aikaisempien
tutkimusten mukaan opiskelijaurheilijat pitävät usein myös koulutusta tärkeänä ja voivat olla
motivoituneita niin urheiluun kuin opiskeluun, mutta he kuitenkin usein asettavat urheilun
etusijalle, mikä voi aiheuttaa haasteita onnistuneen kaksoisuran luomisessa. Tässä
tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisten opiskelijaurheilijoiden motivaatiota koulun ja
urheilun suhteen lukion alussa tutkimalla minkälaisia profiileita nuoret muodostavat
motivoituneisuuteensa perusteella ja myös, kuinka nämä profiilit ovat yhteydessä heidän
opiskeluun ja urheiluun liittyviin tulevaisuuden odotuksiinsa. Lisäksi selvitettiin erilaisten
taustatekijöiden vaikutus. Tutkittavien motivaatiota tutkittiin Ecclesin ym. (1983) kehittämän
odotusarvoteorian pohjalta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin latenttia profiilianalyysiä, jonka
perusteella löydettiin kolme ryhmää: (1) urheilumotivoituneet, eli he jotka arvostivat urheilua
kovasti, (2) motivoituneet, eli he jotka arvostivat sekä koulua että urheilua ja (3)
urheilumotivoitumattomat, eli he jotka eivät olleet kovin motivoituneita kumpaankaan,
varsinkaan ei urheiluun. Tulosten mukaan motivoituneilla oli korkeammat odotukset tulevan
koulutuksensa suhteen, kun taas urheilumotivoituneilla oli korkeammat tulevaisuuden
odotukset urheilun parissa. Myös nuorten keskiarvo koulussa ja urheilulajin tyyppi
(joukkueurheilu vs. yksilölaji) oli yhteydessä heille tyypilliseen motivaatioryhmään.
Tutkimus tuotti uutta tietoa suomalaisten opiskelijaurheilijoiden motivaatiosta lukion alussa.
Tämä tieto on hyödyllistä mietittäessä käytäntöjä, jotka mahdollistavat lahjakkaiden
opiskelijaurheilijoiden kaksoisuran onnistumisen. | fi |
dc.description.abstract | According to the Eccles’ Expectancy-Value model (1983), adolescents’ achievement and
achievement related choices are determined by two factors: expectancies for success and
subjective task- or activity-related values. The present study examined the patterns of task
values that Finnish student-athletes show at the beginning of their first year in sports upper
secondary school; and the extent to which these patterns are associated with their athletic and
academic future expectations. The role of various background variables in the patterns of task
values was also investigated. With the means of latent profile analysis three classes of
adolescents were identified: (1) sport motivated, that is, those who placed high value on
sports, (2) dual motivated, that is, those who placed high value on both education and sports,
and (3) low sport motivated, that is, those who did not value highly either domain, especially
sports. Athletes showing dual motivated pattern had higher academic future expectations than
others, whereas those showing sport motivated pattern had higher athletic future expectations
than others. The results showed further that athletes’ school grades and type of sport were
associated with the motivational patterns typical for them. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (31 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea
ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö
kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.subject.other | motivaatio | |
dc.subject.other | opiskelijaurheilija | |
dc.subject.other | kaksoisura | |
dc.subject.other | lukio | |
dc.subject.other | task values | |
dc.subject.other | adolescent athletes | |
dc.subject.other | dual career | |
dc.subject.other | upper secondary school | |
dc.title | Task values and future expectations of Finnish adolescent athletes : a person-oriented approach | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201701031034 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psychology | en |
dc.date.updated | 2017-01-03T07:17:46Z | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 202 | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | urheilu | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |