Show simple item record

dc.contributor.authorSelänne, Anniina
dc.date.accessioned2017-01-03T07:17:46Z
dc.date.available2017-01-03T07:17:46Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1645832
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52585
dc.description.abstractTermi ’kaksoisura’ tarkoittaa huippu-urheilun ja koulutuksen yhdistämistä. Aikaisempien tutkimusten mukaan opiskelijaurheilijat pitävät usein myös koulutusta tärkeänä ja voivat olla motivoituneita niin urheiluun kuin opiskeluun, mutta he kuitenkin usein asettavat urheilun etusijalle, mikä voi aiheuttaa haasteita onnistuneen kaksoisuran luomisessa. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisten opiskelijaurheilijoiden motivaatiota koulun ja urheilun suhteen lukion alussa tutkimalla minkälaisia profiileita nuoret muodostavat motivoituneisuuteensa perusteella ja myös, kuinka nämä profiilit ovat yhteydessä heidän opiskeluun ja urheiluun liittyviin tulevaisuuden odotuksiinsa. Lisäksi selvitettiin erilaisten taustatekijöiden vaikutus. Tutkittavien motivaatiota tutkittiin Ecclesin ym. (1983) kehittämän odotusarvoteorian pohjalta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin latenttia profiilianalyysiä, jonka perusteella löydettiin kolme ryhmää: (1) urheilumotivoituneet, eli he jotka arvostivat urheilua kovasti, (2) motivoituneet, eli he jotka arvostivat sekä koulua että urheilua ja (3) urheilumotivoitumattomat, eli he jotka eivät olleet kovin motivoituneita kumpaankaan, varsinkaan ei urheiluun. Tulosten mukaan motivoituneilla oli korkeammat odotukset tulevan koulutuksensa suhteen, kun taas urheilumotivoituneilla oli korkeammat tulevaisuuden odotukset urheilun parissa. Myös nuorten keskiarvo koulussa ja urheilulajin tyyppi (joukkueurheilu vs. yksilölaji) oli yhteydessä heille tyypilliseen motivaatioryhmään. Tutkimus tuotti uutta tietoa suomalaisten opiskelijaurheilijoiden motivaatiosta lukion alussa. Tämä tieto on hyödyllistä mietittäessä käytäntöjä, jotka mahdollistavat lahjakkaiden opiskelijaurheilijoiden kaksoisuran onnistumisen.fi
dc.description.abstractAccording to the Eccles’ Expectancy-Value model (1983), adolescents’ achievement and achievement related choices are determined by two factors: expectancies for success and subjective task- or activity-related values. The present study examined the patterns of task values that Finnish student-athletes show at the beginning of their first year in sports upper secondary school; and the extent to which these patterns are associated with their athletic and academic future expectations. The role of various background variables in the patterns of task values was also investigated. With the means of latent profile analysis three classes of adolescents were identified: (1) sport motivated, that is, those who placed high value on sports, (2) dual motivated, that is, those who placed high value on both education and sports, and (3) low sport motivated, that is, those who did not value highly either domain, especially sports. Athletes showing dual motivated pattern had higher academic future expectations than others, whereas those showing sport motivated pattern had higher athletic future expectations than others. The results showed further that athletes’ school grades and type of sport were associated with the motivational patterns typical for them.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (31 sivua)
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othermotivaatio
dc.subject.otheropiskelijaurheilija
dc.subject.otherkaksoisura
dc.subject.otherlukio
dc.subject.othertask values
dc.subject.otheradolescent athletes
dc.subject.otherdual career
dc.subject.otherupper secondary school
dc.titleTask values and future expectations of Finnish adolescent athletes : a person-oriented approach
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201701031034
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.date.updated2017-01-03T07:17:46Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysourheilu
dc.subject.ysolukio


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record