Ostajan intressit yrityskaupassa
Tämän Pro Gradu –tutkielman tarkoituksena on kartoittaa ostajan intressejä yrityskaupassa.
Tutkimusongelmaa lähestytään yrityskauppaprosessiin, kaupan osapuoliin ja
kohdeyritykseen liittyvien tekijöiden avulla. Tutkimusta varten haastatellaan teemahaastatteluin
seitsemää yritysostojen ammattilaista, jotka ovat toimineet teollisina ostajina,
pääomasijoittajina tai yritysostojen asiantuntijatehtävissä. Kerätty aineisto analysoidaan
sisällönanalyysimenetelmällä. Tästä tutkielmasta saatujen tulosten mukaan ostajat
toivovat myyjän valmistautuvan yrityksen myyntiin huolellisesti ja tarpeeksi aikaisin.
Myyjän tahtotila yrityksen myynnin suhteen tulisi olla selkeä ja pohdittuna valmiiksi
etukäteen. Myös yrityksen valmistelu myyntiä varten on haastateltujen ostajien mukaan
syytä aloittaa aikaisessa vaiheessa kehittämällä yritystä aktiivisesti pitkällä tähtäimellä.
Ostajat arvostavat tulosten mukaan selkeää yrityskauppaprosessia. Ostajien ostohalukkuutta
yritystä kohtaan nostavat tulosten mukaan huolellisesti yrityskauppaa varten
valmisteltu yritys ja huolellisesti yrityskauppaan valmistautunut myyjä. Sujuva yhteistyö
yrityskauppaprosessin osapuolten välillä sekä selkeys, ennustettavuus ja jatkuvuus
kohdeyritykseen, myyjään ja prosessiin liittyen nostavat niin ikään ostohalukkuutta yritystä
kohtaan. Haastateltujen ostajien ostohalukkuutta yritystä kohtaan puolestaan laskevat
epäluottamus- sekä epävarmuus- ja epäselvyystekijät yritysostoprosessiin, kohdeyritykseen
ja myyjään liittyen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yrityskaupan vaikutus ostajan osaketuottoihin : eurooppalaiset teknologiayritykset
Ahola, Hanno (2023)Työn tarkoituksena oli tutkia eurooppalaisten teknologiayritysten toteuttamia yrityskauppoja ja niiden vaikutuksia ostajan osaketuottoihin. Yrityskaupat tai yritysjärjestelyt viittaavat prosessiin, jossa saavutetaan ... -
Discursive identity battle and the reformation of organisational identity in an M&A process
Kastarinen, Arja; Vesanen, Elisa (2014)This study explores the evolution of organisational identity in a post-merger integration process, applying a hybrid of social actor perspective and social constructionist framework on the organisational identity development. ... -
Yrityskaupan ja yrityksen arvonmäärityksen onnistuminen pitkällä aikavälillä : ostajan näkökulma
Koskiahde, Essi; Koskiahde, Inka (2018)Tässä pro gradu – tutkielmassa selvitettiin, miten yrityskauppa ja yrityksen arvonmääritys olivat ostajan näkökulmasta tarkasteltuna onnistuneet, kun yrityskaupasta oli kulunut useampi vuosi. Tutkielman kohteena olivat ... -
Cross-Border M&A performance by Chinese firms : industry effect analysis
Ryhänen, Santeri (2017)Chinese firms participate in cross-border mergers and acquisitions (CBMA) in a constantly increasing rate. As China, the leading developing economy of the world keeps developing, the dynamics of value creation through CBMA ... -
Ohjelmistoalan pien- ja mikroyrityksien yritysjärjestelyt
Löllö, Aleksi (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ohjelmistoalan pien- ja mikroyrityksien yritysjärjestelyjä sekä niiden erityispiirteitä. Lisäksi tutkimuksessa tutkittiin ohjelmistoalan eroja muihin toimialoihin sekä sitä, miten kyseiset ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.