Yrityskaupan vaikutus ostajan osaketuottoihin : eurooppalaiset teknologiayritykset
Tekijät
Päivämäärä
2023Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Työn tarkoituksena oli tutkia eurooppalaisten teknologiayritysten toteuttamia yrityskauppoja ja niiden vaikutuksia ostajan osaketuottoihin. Yrityskaupat tai yritysjärjestelyt viittaavat prosessiin, jossa saavutetaan määräysvalta yhdistelemällä tai hankkimalla omistusoikeuksia yrityksestä. Synergiaetujen tavoittelu on tutkijoiden mukaan yksi tärkeimmistä motiiveista yrityskaupoille. Tutkimuksen aineisto koostui 77 eurooppalaisen pörssilistatun teknologiayrityksen toteuttamasta 106 yrityskaupasta vuosien 2016–2021 aikana. Aineiston yrityskaupoista 85 oli rajat ylittäviä ja 21 kotimaisia yrityskauppoja. Maksutapana ainoastaan käteistä käytettiin 49 tapauksessa ja lopuissa, 57 yrityskaupassa maksutapana käytettiin pääasiassa käteisen ja ostajan osakkeiden yhdistelmiä. Tutkimus toteutettiin tapahtumatutkimuksena. Estimointi-ikkunana käytettiin 100 päivää ennen ilmoitusta yrityskaupasta (-110,-10) ja estimoinnissa käytettiin markkinamallia. Tapahtumaikkuna oli enintään 21 päivää (-10,+10) tarkasteltaessa lyhyen aikavälin epänormaaleja tuottoja ja enintään 262 päivää tarkasteltaessa pitkän aikavälin tuottoja. Ostajan tuottoja tutkittiin keskimääräisellä epänormaalilla tuotolla (AAR) ja kumulatiivisella keskimääräisellä epänormaalilla tuotolla (CAAR).
Tarkasteltaessa koko aineistoa, ostajan epänormaalit tuotot ovat lyhyellä aikavälillä positiiviset ja tilastollisesti merkitsevät. Lisäksi rajat ylittävien yrityskauppojen ostajat ansaitsevat keskimääriin korkeampaa epänormaalia tuottoa, kuin kotimaisten yrityskauppojen ostajat. Maksutavoista käteinen tuotti 11 ja 3 päivän (-5,+5) & (-1,+1) tapahtumaikkunoilla merkittävästi yhdistelmä maksutapaa heikommin. Pitkällä aikavälillä ostajan epänormaalit tuotot kääntyivät negatiiviseksi koko aineiston, sekä kaikkien tarkasteluryhmien osalta. Toisin kuin lyhyellä aikavälillä, nyt sekä kotimaiset yrityskaupat ja yhdistelmä maksutavalla maksetut yrityskaupat tuottivat vertailuryhmiänsä merkittävästi paremmin.
Lyhyen aikavälin tulokset osoittavat, että yrityskaupat luovat arvoa ostajalleen ja ovat näin linjassa aikaisempien tutkimusten kanssa, joiden mukaan synergiaedut on yksi merkittävimpiä tuottoja ja yrityskauppojen motiiveja selittävä tekijä. Valtaosa aiemmista tutkimuksista on havainnut yrityskauppojen tuoton olevan ostajalle negatiivinen pitkällä aikavälillä, kuten myös tämä tutkimus. Pitkän aikavälin tulokset kuitenkin tukevat aiemmissa tutkimuksissa havaittua kotimaisten yrityskauppojen rajat ylittäviä korkeampaa tuottoa, jonka perustellaan johtuvat muun muassa kulttuurieroista ja maantieteellisen välimatkan tuomista haasteista esimerkiksi yrityskaupan integraatioprosessissa. Vastaavasti käteisen havaitaan tuottavan maksutapojen yhdistelmiä paremmin ja tämä on linjassa aiempien tutkimusten kanssa. Käteisen korkeampaa tuottoa selittää signalointi-teoria, jonka mukaan ostaja signaloi osakkeidensa olevan yliarvostettuja, käyttäessään niitä maksuvälineenä yrityskaupassa.
Ostajan on mahdollista luoda arvoa yrityskaupoilla, mutta sen on pystyttävä lunastamaan omistajilleen antamat lupaukset yrityskauppojen hyödyistä. Erityisesti luvattujen synergiaetujen saavuttaminen täysimääräisesti voi olla haastavaa, usein pitkien ja vaikeiden yrityskauppa- ja integraatioprosessien takia. Ostajan osakkeenomistajalla on hyvä mahdollisuus ansaita positiivista epänormaalia tuottoa yrityskaupan ilmoituspäivänä ja sitä seuraavien muutaman päivän aikana, sekä samalla arvioida kaupan syitä, vaikutuksia ja tulevaisuuden tuottoja. Pitkän aikavälin tulokset kuitenkin osoittavat, että keskimäärin yrityskaupat tuhoavat omistaja-arvoa epänormaalilla tuotolla mitattuna. Ostajan osakkeenomistajilta vaaditaan aktiivisuutta sekä osaamista, että he voivat mahdollisesti tunnistaa positiivista omistaja-arvoa luovat yrityskaupat.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Euroopan pankkisektorilla toteutetun yrityskaupan vaikutus ostavan osapuolen osakekurssiin
Oikarinen, Jaakko (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää yrityskauppojen lyhytaikaisia vaikutuksia niissä ostavina osapuolina olevien yhtiöiden osakekursseihin. Tutkimus on rajattu koskemaan vuosina 2009-2017 tehtyjä yritysostoja, ... -
Yrityskaupan ja yrityksen arvonmäärityksen onnistuminen pitkällä aikavälillä : ostajan näkökulma
Koskiahde, Essi; Koskiahde, Inka (2018)Tässä pro gradu – tutkielmassa selvitettiin, miten yrityskauppa ja yrityksen arvonmääritys olivat ostajan näkökulmasta tarkasteltuna onnistuneet, kun yrityskaupasta oli kulunut useampi vuosi. Tutkielman kohteena olivat ... -
Ostajan intressit yrityskaupassa
Nieminen, Heidi (2016)Tämän Pro Gradu –tutkielman tarkoituksena on kartoittaa ostajan intressejä yrityskaupassa. Tutkimusongelmaa lähestytään yrityskauppaprosessiin, kaupan osapuoliin ja kohdeyritykseen liittyvien tekijöiden avulla. Tutkimusta ... -
Discursive identity battle and the reformation of organisational identity in an M&A process
Kastarinen, Arja; Vesanen, Elisa (2014)This study explores the evolution of organisational identity in a post-merger integration process, applying a hybrid of social actor perspective and social constructionist framework on the organisational identity development. ... -
Information technology integrations in M&A : synergy creation challenges
Vidqvist, Riku (2023)Yritysjärjestelyjä ja yritysostoja, erityisesti fuusioita, toteutetaan keinona saavuttaa epäorgaanista kasvua tai muita etuja, kuten synergioiden luominen kahden liiketoimintayksikön välille. Fuusiot vaativat valtavan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.