dc.contributor.advisor | Koivula, Merja. | |
dc.contributor.author | Karttunen, Anni | |
dc.date.accessioned | 2016-12-20T15:23:36Z | |
dc.date.available | 2016-12-20T15:23:36Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1644737 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52485 | |
dc.description.abstract | Karttunen, Anni. 2016. Haastava lapsi perheessä – lastentarhanopettajien kokemuksia yhteistyöstä vanhempien kanssa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 97 sivua.
Lapsen haastava käyttäytyminen lisää päivähoidon ammattilaisten ja vanhempien välistä yhteistyötä ja sen merkitystä. Yhteistyön avulla aikuisten on mahdollista tukea lasta hänen käyttäytymisensä pulmissa. Johdonmukaisen toimimisen kannalta toimiva ja avoin yhteistyö on tarpeellista. Tässä tutkimuksessa sel-vitetään lastentarhanopettajien näkökulmasta, miten ja millä keinoin yhteistyö onnistuu tilanteissa, joissa lapsella on erityisiä haasteita. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, mitkä tekijät hankaloittavat yhteistyötä ja millaiset keinot edistävät tilanteen helpottumista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto on kerätty teemahaastatteluin. Haastateltavana oli yhteensä 10 lastentarhanopettajaa Jyväskylässä ja Joensuussa. Analyysimenetelmänä toimi aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Toimiva yhteistyö edellytti lastentarhanopettajien mukaan, että heidän ja vanhempien väille oli rakennettu luottamus. Keskustelutilanteissa tuli kiinnittää huomiota positiiviseen palautteeseen, sekä siihen, milloin, missä ja miten keskusteltiin. Yhteistyön haasteiksi osoittautuivat toisistaan eroavat näkemykset lapsen haasteista tai tarpeista, vanhempien kieltäytyminen yhteistyöstä sekä vanhemman uhkaava käytös. Haastavissa tilanteissa lastentarhanopettajille oli tärkeää työtiimin ja erityislastentarhanopettajan tuki. Tilanteissa auttoi myös sitkeys sekä avoimuus. Usein aikaa myöten myös vanhempien huoli lapsen käyttäytymisestä oli herännyt. Tutkimuksen mukaan lastentarhanopettajat kiinnittivät erityistä huomiota vanhempien kohtaamiseen ja luottamuksen rakentamiseen monelta kannalta. Ilman luottamusta ei ollut toimivaa yhteistyötä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (102 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | kasvatuskumppanuus | |
dc.subject.other | kasvatusyhteistyö | |
dc.subject.other | haastava käyttäytyminen | |
dc.subject.other | vanhemmuus | |
dc.title | Haastava lapsi perheessä : lastentarhanopettajien kokemuksia yhteistyöstä vanhempien kanssa | |
dc.title.alternative | Lastentarhanopettajien kokemuksia yhteistyöstä vanhempien kanssa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201612205199 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.date.updated | 2016-12-20T15:23:37Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | kasvatuskumppanuus | |
dc.subject.yso | vanhemmuus | |
dc.subject.yso | vanhemmat | |
dc.subject.yso | lastentarhanopettajat | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |