dc.contributor.advisor | Turja, Leena | |
dc.contributor.author | Mesiäislehto, Eveliina | |
dc.date.accessioned | 2016-12-19T13:51:50Z | |
dc.date.available | 2016-12-19T13:51:50Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1644716 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52451 | |
dc.description.abstract | Mesiäislehto, Eveliina. 2016. Pedagogisen johtajuuden tukeminen varhaiskasvatuksessa – Varhaiskasvatusyksikön johtajien näkemyksiä Deep Talk - työyhteisön kehittämismenetelmästä. Varhaiskasvatustieteen pro gradu - tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 62 sivua.
Varhaiskasvatusyksikön johtajien työmäärä on lisääntynyt merkittävästi yksiköiden koon kasvamisen ja erilaisten organisaatiomuutosten takia. Johtajilla ei enää välttämättä ole vastuuta lapsiryhmästä, vaan vastuu keskittyy yksikön henkilöstöön. Näin ollen pedagogiikan johtamisen rinnalla tulee puhua pedagogisesta johtajuudesta.
Arvot toimivat sekä pedagogisen johtajuuden että uudenlaisen työyhteisön kehittämismenetelmän Deep Talk -menetelmän taustalla. Tämän pohjalta lähdin tutkimaan, miten Deep Talk -menetelmä tukee varhaiskasvatusyksikön johtajien pedagogista johtajuutta. Tutkimuksessani selvitetään, mitä pedagogisen johtajuuden teemoja esiintyy työyhteisön keskusteluissa varhaiskasvatusyksikön johtajien näkemysten mukaan. Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus pedagogisesta johtajuudesta ja Deep Talk -menetelmästä sen tukena. Aineistonkeruumenetelminä tutkimuksessani ovat henkilökohtaiset kirjoitelmat, haastattelut ja lisäkysymykset. Aineisto on kerätty haastattelemalla varhaiskasvatusyksikön johtajia, joiden yksiköissä oli toteutettu Deep Talk -menetelmää. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että Deep Talk -menetelmä mahdollistaa pedagogisen johtajuuden teemojen käsittelyn luomalla luottamuksellisen vuorovaikutuksen arvolähtökohtaisen keskustelun kautta. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (66 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | Deep Talk -menetelmä | |
dc.title | Pedagogisen johtajuuden tukeminen varhaiskasvatuksessa : varhaiskasvatusyksikön johtajien näkemyksiä Deep Talk - työyhteisön kehittämismenetelmästä | |
dc.title.alternative | Varhaiskasvatusyksikön johtajien näkemyksiä Deep Talk - työyhteisön kehittämismenetelmästä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201612195168 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.date.updated | 2016-12-19T13:51:51Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | pedagoginen johtaminen | |
dc.subject.yso | johtajuus | |
dc.subject.yso | henkilöstöjohtaminen | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | työyhteisöt | |
dc.subject.yso | kehittäminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |