Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorEskelä-Haapanen, Sirpa
dc.contributor.advisorLerkkanen, Marja-Kristiina
dc.contributor.authorHolopainen, Pia-Liisa
dc.contributor.authorLahtinen, Salla
dc.date.accessioned2016-12-19T13:38:13Z
dc.date.available2016-12-19T13:38:13Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1672989
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52450
dc.description.abstractHolopainen, Pia-Liisa. & Lahtinen, Salla. 2016. Lapset kertovat – Opettaja huomioi vai huomioiko? Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 64 sivua. Tarkastelemme tässä tutkimuksessa lasten osallisuutta oppitunneilla heidän esille tuomiensa keskusteluiden kautta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia keskusteluja oppitunneilla ilmenee sekä sitä, miten opettajat ottavat keskustelun huomioon osaksi opetustaan. Tutkimuksen aineisto on osa laajempaa Alkuportaat-seurantatutkimusta. Aineistomme on muodostunut luokkahuonevuorovaikutukseen kuuluvien keskusteluiden litteraateista. Tutkimusmenetelmänä tässä tutkimuksessa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimukseen osallistuvat oppilaat ovat pääosin yleisopetuksen ensimmäisen luokan oppilaita. Aineiston analyysin perusteella päädyimme kolmeen erilaiseen pääteemaan: 1) oppilaan kertoma aihe otetaan osaksi opetusta, 2) opettaja ei hyödynnä oppilaan esittämää ja oppituntiin liittyvää aihetta keskusteluissa sekä 3) keskustelu ei vie eteenpäin oppitunneilla käsiteltyä aihetta. Oppilaan esiin ottamia aiheita esiintyi aineistossamme vähän ja puhejaksot olivat lyhyitä. Suurin osa oppilaiden kertomasta jää irralliseksi, eikä vie eteenpäin oppitunnilla käsiteltyä aihetta. Jonkin verran oppilaiden kertoma aihe liittyi oppituntiin ja opettaja ottaa sen osaksi opetusta tai esiin tullut aihe liittyy tiiviisti tunnin aiheeseen, mutta opettaja ei hyödynnä oppilaan kertomaa keskusteluissa. Opettaja reagoi oppilaan esiin ottamiin aiheisiin monin eri tavoin: jättämällä huomiotta, minimipalautteella, kommentilla, kysymyksellä tai ottamalla oppilaan kertomat aiheet osaksi opetusta. Luokkahuonedialogin rakentumiseen vaikutti merkittävästi se, miten opettaja tarttuu oppilaiden ajatuksiin ja kannustaako hän oppilaita osallistumaan. Oppitunneilla esiintyi vielä paljon autoritaarista, opettajajohtoista vuorovaikutusta. Aineistostamme löytyi hyvin vähän dialogisuuden määritelmät täyttävää luokkahuonevuorovaikutusta, jossa yhteistä ymmärrystä rakennettaisiin yhdessä. Asiasanat: luokkahuonevuorovaikutus, aineistolähtöinen sisällönanalyysi, osallisuus, dialogisuus, yhteisen ymmärryksen rakentaminenfi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (66 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherluokkahuonevuorovaikutus
dc.subject.otheraineistolähtöinen sisällönanalyysi
dc.subject.otherosallisuus
dc.subject.otherdialogisuus
dc.subject.otheryhteisen ymmärryksen rakentaminen
dc.titleLapset kertovat : opettaja huomioi vai huomioiko?
dc.title.alternativeOpettaja huomioi vai huomioiko?
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201612195167
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2016-12-19T13:38:14Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysodialogisuus
dc.subject.ysoluokkatyöskentely
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysooppilaat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot